babyandme Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 vet de var sett på som dårlige og farlige før, men hvordan er kvaliteten på dem idag? kan de brukes til nyfødte?
*Lille Persille" Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Skumgummimadrasser er ikke gode og er ikke anbefalt. Velg en vanlig madrass med fjærer.
.Gruffalo. Skrevet 6. juli 2008 #3 Skrevet 6. juli 2008 Hvem sier at dagens skumgummimadrasser er dårlige? Det eneste jeg synes er av betydning er risiko for evt krybbedød og det er IKKE riktig at skumgummimadrasser øker risikoen (med mindre man bruker en gammel madrass). Jeg synes personlig at kjøpepresset i forhold til hva som er "riktig" eller "galt" har tatt av! Sannsynligvis er nok en dyr madrass fra Ullkorga med ull/ullplater bedre å ligge på enn en skumgummimadrass (også for babyen), men det er helt trygt å kjøpe en billig skumgummimadrass også. Dersom noen ikke tror meg kan de gå inn på hjemmesiden til foeningen mot krybbedød og lese om valg av madrass til babyen: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument Der står det bl.a. "Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast..."
ChellBell - har født! Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 Skumgummimadrass til både babyer og små barn er ikke noe problem! De veier så lite at det er ikke noe hensikt for dem å ha fjærer i madrassen. Det som skjer når du veier litt mer er at madrassen kan bli for hard for du kjenner underlaget, skumgummi vil fort tilpasse seg kroppen og bli flatere der kroppen veier mest og dette er ikke noe bra i lengden for ryggen å ligge på. Det er helt tullete at babyer og barn skal ha fjærer i madrassen, men hvis man innbiller seg at det er fryktelig bra, so be my guest
babyandme Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2008 Ok, takk for gode svar:-) jeg kjøpte ny skumgummi madrass selv om jeg hadde fått en brukt av søstra mi.. synes det var best med nytt til nyfødt. Hadde mest lyst å kjøpe en mer anbefalt type, men den ble for dyr(eller mannen min så ikke problemet med skumgummi madrassen) Damen i butikken sa også at dagens skumgummi madrasser var av bedre kvalitet(fastere) enn de før i tiden. Så jeg tok sjansen på å kjøpe det, til tross for dette med krybbedød. Har 8 dager til termin, så vil forsikre meg om at alle kjøp er bra;-) Var et trekk på den nye madrassen som jeg vasket også. Så har jeg et strekklaken over det igjen(hehe, litt hysterisk jeg) Betryggende å høre at det går fint med skumgummi madrass da, takker igjen for svar!
Frøken Tredjegangs Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Hei, jeg ser du har fått gode svar -- og jeg vil bare tilføyte hva damen på Sørbø (Bryne) sa til meg: Dagens skumgummimadrasser er gode, og anbefales pga hardheten og babys vekt. Men hun anbefalte det i starten, og når det ble mer tyngde på barnet anbefaler hun annen type madrass. Vi har kjøpt skumgummimadrass til vogga, og skal kjøpe en annen madrass til sprinkelsenga. Har barn fra før, men bytter mellom hvert barn. Så har jeg en liten ullfell i vogga, lunt og godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå