Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Jeg har flotte svigerforeldre. De elsker barnebarnet sitt høyt. Hun er to år. De er ofte på besøk og vi er ofte på besøk der. de inviterer oss stadig. De har sitett barnevakt noen ganger, men det er ikke så ofte vi har hatt behov for det. Det jeg har lurt litt på i det siste er hvorfor de aldri ringer å spør om å få låne jenta vår. Hvorfor må alltid v som foreldre være med når de skal tilbringe tid sammen med henne, Vi sitter som oftest og dingler med bena mens de leker seg og koser seg. Vi har hintet frempå mange ganger om at det sikkert hadde vært kjekt for jenta vår å være sammen med besteforeldrene sine alene. Vi har alltid noe som skal gjøres, vi.. Male, vaske osv, som vi kunne fått gjort unna om de hadde hatt henne noen timer. Nå før de tok ferie snakket de om hvor kjekt det ville bli når de fikk ferie. de ville ta henne med på stranda, hytta osv osv, men idag forteller de oss at de reiser på ferie til uka og vi er reist når de kommer hjem. Ikke forå virke utakknemlig, men er det ikke litt rart at de ikke ønsker å være sammen med henne litt alene og ser verdien av at vi får etpar timer alene? Vi er som sagt lite alene uten henne.Vi vil jo ikke prakke på noen barnet vårt, og elsker å være sammen med henne, men likevel...
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Kan jo hende de også mener at har du fått barn så får du ta deg av de selv? Ikke sette de bort med en gang du får litt behov for å gjøre noe annet? Og da blir denne "hintingen" din bare patetisk. Hvis dere har behov for så mye barnevakt,så lei inn noen. Burde kanskje ha tenkt på det før dere fikk barn,at det kanskje ikke var like lett å dumpe ungen på alle og enhver med en gang det skjedde noe annet. Beklager,ingen sympati fra meg. Håper du snart roer deg såpass at du ikke bare ser på besteforeldre som en ressurs for barnevakt. Er faktisk ikke derfor de er der.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Fader heller, dette fortjente jeg virkelig ikke! Jeg har ikek behovfor å prakke barnet mitt på noen, Jeg elsker å være sammen med henne, De har blitt spurt om å sitte barnevakt for oss maks ti ganger på de to årene. Ser mange besteforeldre som koser seg alene med barnebarna på lørdagsformmidag for eksempel. På byen der vi bor.. Jeg klarer fint å ta meg av barnet mitt og jeg har til dags dato aldri reist fra henne, men jeg lurer litt på hvorfor de ikke vil ha henne alene. Er dette virkelig vanlig???? Hi
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Det er mye skumlere å skulle ha ansvaret for barna helt alene enn om barnas foreldre er i umiddelbar nærhet. Hva om barnet faller og slår seg og trenger den trøsten som mamma eller pappa gir best? Mange andre situasjoner der besteforeldre, og tanter som meg, er redd for å ikke strekke til. Det var dritskummelt da de to barna vi er tante og onkel til skulle overnatte hos oss alene. Men det gikk da heldigvis bra, he he. Hva om dere ber de passe jenta alene i noen timer av gangen, og hva om dere er på besøk og så blir hun igjen og overnatter? Det er ikke gitt at de er like fortrolige med små barn rundt seg lenger som da de var småbarnsforeldre selv. Det er jo tross alt mange år siden de hadde hovedansvaret og visste alt om hva som var best i de ulike situasjonene som kan oppstå. Det går jo som regel helt greit, og det kan godt hende jenta deres oppfører seg helt eksemplarisk på overnattingsbesøk. Men er de litt redde, så trenger dere å trene de opp på en måte! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 kanskje er de litt redde for å ha henne helt alene i tilfelle "noe" skulle skje? dette noe er udefinerbart,men noen folk har det med å tenke det værste til tider... mine foreldre er egentlig like,de spør aldri om de kan ha sønnen min alene.han er forsåvidt bare 1,5 år gammel, men likevel... kanskje vil de bare ikke?ikke alle er født besteforeldre...
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 De er kjempeflinke besteforeldre og de har det kjmpefint sammen de gangene de har sittet barnevakt. De er ikke redde, tro meg, det vet jeg..
Miss Misantrop Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 Nå har jeg veldig tro på storfamilien. Tro på at hvis besteforeldre får bruke litt tid med barnet alene og ikke bli detaljestyrt av foreldrene så vil det knyttes bånd som er umulig å knytte på en søndagsmiddag. Dette er etter mitt skjønn ikke fordi foreldrene skal ha mere fri fra barnet, men for at barnet skal få et nettverk av mange voksenpersoner som bryr seg om og med barnet. Dette nettverket er gull verdt i tilfelle sykdom eller andre ting som kan komme opp under oppveksten. Jeg tror det er mange besteforeldre som er redde for å trenge seg på, redde for å bry seg. Redde for å bli upopulære hos svigersønn eller datter. Derfor tror jeg nok det er dere som foreldre som må ta insativet først. Hva med å spørre om barnet kan få komme på helgetur? Kanskje du vil føle at dette er å presse dere eller datteren din på. Men en må jo komme ned av hesten først. For barnets skyld. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #8 Skrevet 5. juli 2008 Takk for hyggelig svar. Vi er MYE sammen med dem. Vi bor i samme by, og de har et nært forhold. Jenta vår elsker besteforeldrene sine. De sier ALDRI nei hvis vi spør dem om de kan ha jenta vår. Da blir de kjempeglade og gleder seg til dagen kommer, men de tar aldri initiativ til å ha henne selv, Det er det jeg har stusset litt over. De prater også mye om alt de vil gjøre sammen med henne, men de gjør liksom aldri noe av det... Men- jeg har verdens snilleste og godeste svigerforeldre! Og vi har et godt forhold.. HI
Miss Misantrop Skrevet 5. juli 2008 #9 Skrevet 5. juli 2008 Skulle nesten ønske du hadde turt å ta det opp med dem, helt direkte. I mine øyne ser det ut som om dette kommer til å rette seg med en liten oppklaringsrunde.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #10 Skrevet 5. juli 2008 Mulig det.. Men det er litt ekkelt å ta opp slike ting, fordi de er virkelig supre. De inviterer oss til seg minst to ganger i uka i tillegg til at de er hos oss to ganger i uka. Jeg vil ikke kritisere dem på noen måte, det er bare keg som har stusset litt på dette, nå når hun er så stor at de egentlig ikke er noe problem å ha henne lenger... Hvor ofte er det egentlig vanlig at besteforeldre der/har litt tid sammen med barna sine?? HI
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #11 Skrevet 6. juli 2008 Jeg har svigerforeldrene rett oppi gata. De er også supre på alle måter, men har det litt som deg... Savner litt initiativ, bare. Det virker som om det må være noe for at de skal låne jentungen noen timer. Jeg prøver meg på å spørre om de har lyst til å låne henne alene og kose seg litt med henne, og de har gjort det noen ganger, men får følelsen at de mener at det er avlastning for meg, og det er jo ikke meningen!! Jeg klarer det meste med ungen i hus, men vil at jenten skal ha et godt forhold til besteforeldrene. Så jeg skjønner veldig godt hva du mener!!!
Dunder Skrevet 6. juli 2008 #12 Skrevet 6. juli 2008 Synes det er rart at det i begynnelse snakkes som om det er DU og ikk DERE (altså du OG mannen din) som må ta ansvar når dere har fått barn. Hvisnoen mener du er lat, så må de si at DERE er late, i så fall. Det kan jo være svigerforeldrene snes det er hyggelig å treffe sønnen sin og deg også? Hvis de hadde passet jenta alene, ville de kanskje truffet dere mye sjeldnere. Synes kanskje du er litt kravstor. selv er jeg vokst opp uten en eneste besteforelder og synes det høres vedlig stas ut å ha noen i det hele tatt.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 6. juli 2008 #13 Skrevet 6. juli 2008 Har det lignende som deg.. Svigers forguder junior, og når vi er der så storkoser de seg! Men de er som dine, de ringer aldri og SPØR om de kan passe han.. Men jeg respekterer at det faktisk er sånn de er som personer! Det er sjeldent de ringer hit og spør åssen det går (bortsett fra når noen av oss er syke), men det har de sagt er pga de ikke vil bry seg for mye.. Selvom vi sier til dem at det er bare for dem å ta en telefon også.. Jeg er av den oppfatning at jeg ikke lar meg irritere eller noe pga dette, for det er faktisk sånn de er som personer! Så lenge jeg SER at de er glad i han, og at de storkoser seg når de først passer han, ja da driter jeg rett og slett i at de ikke spør selv! Har andre ting å bekymre meg for istedet! Når de passer han får vi som regel bilde av en stolt bestefar som er ute og triller, og det er så koselig!
petite fleur Skrevet 6. juli 2008 #14 Skrevet 6. juli 2008 Mine svigerforeldre har sett barnebarnet sitt 5 ganger, han er 8 mndr. De har vært på besøk 1 gang, vi har stått for resten. Vi bor 20 minutter fra hverandre.De ringer aldri for å høre hvordan det går med ham, og i hvert fall ikke for å tilby seg å passe ham! Skulle ønske jeg var i dine sko, for å si det sånn....de er jo verdens mest engasjerte besteforeldre i forhold til mine svigerforeldre.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #15 Skrevet 6. juli 2008 Kanskje de er litt redde for å presse seg for mye på og føler de maser om de spør? Jeg har en svigermor som helst skulle hatt barnet vårt hele tiden, fordi hun nærmest har tatt over morsrollen for det andre barnebarnet sitt. Jeg vet at hun vil ha vårt barn masse også, men hun vil ikke mase ved å spørre selv og synes det er bedre vi kommer og spør slik at det blir på våre premisser. Kanskje det er litt sånn de føler det og?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #16 Skrevet 6. juli 2008 Hvis dere er mye sammen og de har aldri sagt nei til å passe henne, skjønner jeg virkelig ikke problemet! Kanskje de får tilfredstillt behovet når de ser henne så mye. Kanskje de venter på at du skal spørre om litt pass. Nei dette er et luksus problem:) Mine svigerforeldre er og supre, vi er ofte der på besøk, vi spørr skjelden om pass over natt, men spør av og til om en time eller tre her og der. Han er med de å fikser litt i hagen, snekrer litt med farfar o.l. mens vi maler et rom eller er en tur på ikea. De spør en skjelden gang om han kan komme uten at vi spør, men har aldri syntes det var rart at de ikke spør mer om det. Det er faktisk slitsomt å passe andres barn! Skulle jeg vert veldig prippen hadde jeg reagert på at de skjelden er her hos oss, men heller vil vi skal ta turen til dem isteden. Men jeg gidder ikke reagere på det.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #17 Skrevet 6. juli 2008 Hi her.Takker for alle svar.. Jeg er selv vokst opp med besteforeldre som bodde oppi gata, og jrg gikk inn og ut i de dørene i alle år, ergo har jeg hatt et nært forhold til mine besteforeldre, og vært der mye alene. Kanskje det er det jeg sammenligner med. Bare så det er sagt, jeg er veldig klar iver hvor heldig evi er som har sp engasjerte besteforeldre. Min mor er likedan og det er virkelig en luxus. Men min far har kanskje sett barnebarnet sitt fire ganger på to år så jeg har begge deler.. Jeg lagde tråden fordi jeg lurte litt på hva som er normalt. Som jeg skrev tidligere ser jeg ofte besteforeldre triller med barnebarna sine her, er i lekeparken eller på stranda alene med besteforeldrene. Hadde egentlig tenkt at jenta vår sikkert synes det var litt stas.. Og besteforeldrene også.. Det er IKKE frodi vi vil ha avlastning eller ikke vil ha hennes selv. Men nå fikk jeg jo en pekepinn.l Det er nok vanligere enn jeg trodde da. .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå