Gjest Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 klør innmari mye under beina,men ingen andre steder...hva kan det være,svangerskapskløe?sopp?bør jeg konakte noen?
Chris&Alex♂♂ Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 jeg begynte litt i går, og har klødd gjennom hele dagen i dag også nå i kveld. under bena altså, men kanskje mest rundt fotsålen hvis du skjønner. spurte nettopp om dette på dinbaby og man skal visst ta det alvorlig. men jeg aner ikke hvos mye man bør klø før det har noe å si. eller om man skal se det ann noen dager for å se hvordan det fortsetter. aner ikke om man egentlig burde ringe med en gang hvis man har hatt en hel dag som meg i dag hvos man klør. om det er nok til bekymring? googlet svangerskapskløe og fikk opp dette: jordmødre og leger vet ikke at alle gravide med svangerskapskløe etter uke 30 må ta blodprøve. Livsfare - Tall fra svenske forskere viser at over 1000 kvinner har svangerskapskløe og at 700 av barna er i livsfare, forteller fødselslege Bjørg Lorentzen ved Rikshospitalet. På flere nettsteder og i bøker omtales slik kløe som ufarlig, men en overlege ved Rikshospitalet sier at alle med svangerskapskløe må oppsøke lege. Bagatelliseres Mange leger og jordmødre vet ikke at svangerskapskløe sent i svangerskapet kan være farlig for barnet.(Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix) Mange leger og jordmødre vet ikke at svangerskapskløe sent i svangerskapet kan være farlig for barnet.(Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix) - Dette er forholdsvis nytt for mange leger, sier i Oslo Svein Stiksrud. Stiksrud er den fastlegen i landet som har flest pasienter. Han sier svangerskapskløe hittil er bagatellisert. Kvinnene kan få høre at det ikke er et alvorlig medisinsk problem og noe en må prøve å leve med, sier Stiksrud. Lite informasjon Det er lite tilgjengelig informasjon om at alle gravide som har mye kløe på slutten av svangerskapet må ta blodprøve. I de nasjonale faglige retningslinjene for svangerskapskontroll står det ikke noe om slik kløe. Heller ikke i svangerskapsboken gravide får ved første legebesøk får de informasjon om at kløen i huden etter uke 30 kan være farlig for babyen. Leveren påvirket Årsaken til at svangerskapskløe er farlig for barnet vet man ikke. Hvis en får kraftig kløe må en gå til lege å ta blodprøve av lever og gallesyre. Hvis en finner unaturlige verdier må barnet fødes, hvis ikke kan det dø. For Helsehelsedirektoratet var tallene fra de svenske forskerne nye opplysninger. Ifølge seniorrådgiver Britt Loland vil de nå se på saken.K) Lyd og video
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå