qtpie Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Begynner i ny jobb i august. Har hatt 4 mnd hjemme uten lønn etter at svangerskapspermisjonen min gikk ut i mars i år. Har nå funnet ut at jeg er gravid igjen. Forrige gang fikk jeg svangerskapsforgiftning og bekkenløsning. Hvis jeg skulle bli syk igjen, har jeg ingen krav på sykepenger da ? Og hva om jeg ikke kan jobbe de siste mnd, vil jeg ikke ha krav på fødselspenger heller da ? Noen som vet ? Tror alltid det verste også da, men håper jo at jeg holder meg frisk selvfølgelig.
ig06 Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Tror du må ha jobbet i 3 uker for å ha rett på sykepenger, og ta ut egenmelding. sykepenger er likestillt med lønn når det gjelder fødselspenger. er nesten helt sikker på dette...
mamman til Karoline Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Du må ha jobbet 14 dager for å få betalt sykedag, og sykemelding kan du ta ut fra dag 1.......
lille H Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 På min jobb må man ha jobbet hos oss i 2 månder for å kunne få betalt egenmeldig. Lykke til og håper på det beste.
Makko med to små gutter Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Lille rose, de har ikke lov til det... de må følge reglene til staten... Fra nav: Hvem kan få sykepenger? * Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. * Du må ha vært i jobb i minst fire uker. * Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Arbeidsuførheten kan dokumenteres med egenmelding eller erklæring fra lege. Ved sykdom eller skade som har direkte sammenheng med muskel- og skjelettsystemet kan også kiropraktor eller manuellterapeut dokumentere arbeidsuførhet i inntil åtte uker.
passilurken Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 du må ha jobben i 4 uker før du får betalt egenmelding og sykemelding. en hos oss trodde nemlig han hadde jobbet 4 uker men manglet en dag. så han fikk ingen sykepenger på sykemeldingen...
Bic&Bac Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Alle plassene jeg har jobbet de siste årene (kommunalt ansatt), har det vært sånn at vi kan bruke egenmelding først etter 2 mnd (tror jeg det er, eller kanskje det er 2 uker), men fra dag 1 kan vi bruke sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå