Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Vet ikke helt om man kan kalle det dette. Ble gravid ganske tidlig etter jeg fikk førstemann. Har viet meg helt og holdent til den gutten, og jeg elsker han over alt, kunne aldri tenkt meg en verden uten ham! Så ble jeg gravid igjen da.. Det blir ca 1 1/2 år mellom førstefødte og nr. 2.. Problemet nå er at jeg klarer ikke å glede meg.. Føler absolutt ingen glede! Var jo planen å få en til, men at vi skulle vente et halvt års tid.. Det var et skikkelig sjokk for meg når testen viste positivt svar, og så kom alle "symptomene".. Har vært mye dårlig, og inn og ut av sykehus, en gang for å få intravenøst.. Har pustevansker som kommer av stress og angst, får ikke i meg nok næring, er utslitt og vil ligge i sengen hele dagen. Derav sykehus oppholdene.. Nermer meg nå 4 mnd på vei.. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta meg selv i nakken! Jeg har alltid vært så fantastisk glad i barn, så det er ikke det det står på! Vet at jeg vil bli like glad i denne som i min første.. Men er så sliten!! Noen som har gode råd til meg? Andre som har vært depremerte osv selv om de så gjerne vil glede seg? Føler meg helt forferdelig, også ovenfor førstemann som nå har en mamma som er tilstede, men likevel i en annen verden psykisk... Samvittigheten spiser meg opp, sakte men sikkert:(
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Vanlig svangerskapsdepresjon kommer jo gjerne etter fødselen. Tror heller du har en fase i graviditeten hvor du fremdeles er litt i sjokk, fordi du kanskje føler deg litt uforberedt på denne graviditeten. I tillegg har du vært i dårlig form og har en liten i fra før som du muligens kan ha dårlig samvittighet for, fordi du føler at du ikke strekker til. Ta kontakt med fastlege/helsesøster og legg frem problemet der, kanskje du kunne få noen samtaletimer med en psykolog som kan hjelpe deg meg å forberede deg på det som du skal igjennom/det som kommer. Har du muligheten til å snakke med en god venninne evt. nær familie kan også dette hjelpe. Dette går nok bra etterhvert skal du se, men det kan være greit å få ryddet litt i de tankene du sikkert går og grubler på.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Tusen takk for en saklig og flott tilbakemelding! Har vært i kontakt med både jordmor og lege, men føler at jeg ikke kommer noen vei.. Har gått til psykolog tidligere, men følte at det ikke var mye hjelp i.. Har heldigvis en fantastisk mann som har tatt seg fri fra jobb for å hjelpe meg hjemme, han lager mat til meg, skriver "matdagbok" for å passe på at jeg spiser osv.. Likevel skal jeg gå rundt å være deprimert og lei meg, syns det er så slitsomt og tungt å være på denne måten! Får bare håpe gleden kan komme når formen blir bedre osv. Igjen, tusen takk for en flott tilbakemelding, godt å se at det er fok som kan svare skikkelig for seg her inne også! ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Vil bare si at svangerskapsdepresjon er noe en kan oppleve UNDER graviditeten, og det er ikke så vanlig og snakke om, det er liksom mer tabu, en SKAL liksom glede seg føler mange. Det som en kan få etter fødselen heter fødselsdepresjon, og er mer vanlig og snakke om. Det kan ramme både menn og kvinner... Ta kontakt med lege og jordmor, snakk om det, få hjelp! Jeg har hatt det selv under denne graviditeten, alt var trist, gledet meg ikke til noenting, aller minst en baby....... Men var hos legen, tok med meg mannen min og han tok meg inn til samtaler og noe han kalte kognitiv terapi. Det har hjulpet kjempemye! Gråter nesten ikke mere, og kan ærlig si at jeg gleder meg nå, er friskmeldt etter de 6 første måneders depresjoner... Håper du får god hjelp! lykke til...
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 Så godt å høre det går bedre med deg! Kan godt tro at det er mere tabu ja, forferdelig å føle det på denne måten:( "Godt" å høre om andre enn meg som har vært i samme situasjon der alt har blitt mye bedre;) (selv om jeg selvfølgelig ikke unner noen å føle det slik) Da skal jeg snakke med fastlegen min igjen, tusen takk for gode svar! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå