Gå til innhold

AMMESLUTT - HJELP - TRENGER GODE RÅD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en puppegal unge på 17 mnd, han sier pupp, og henter den frem selv, våkner flere ganger om natta å spør etter pupp, det slutter aldri.... Trur jeg vil slutte nå, men på en "human" måte, dvs på en måte som kan virke som han vil slutte selv, at puppen ikke er noe god lenger... Finner det noe ufarlig å smøre på? alla Go `negl...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si nei, og tilby ham evt.smukk/flaske eller kopp. Legg deg om natten på et annet rom slik at du ikke er så lett tilgjengelig.

Skrevet

Har du prøvd å bare si nei? Her var det litt gråting de første nettene, men da tok bare pappaen over. Etter en ukes tid var puppen glemt...

Skrevet

Har sagt nei om natta, og da våknet han hver time første natta, så ble det kun et par tre ganger etter det. Så sånn er det, jeg sier nei. Men, puppen får han om morningen, og litt på dagen. Ønsker å slutte helt, men syns det er så vanskelig siden han har slik glede av det. Det er der jeg ønsker noen innspill på om man klarer å slutte, men ved å tru det er barnet selv som velger det fordi smaken ikke er som før.

Skrevet

Hei, har prøvd selv og leter ennå etter løsningen. jeg fikk råd om å smøre, sennep,sitron eller eddik på puppen. Forsøkte, men min puppegale sønn brydde seg ikke om det og suttet videre, men du kan vel prøve d? Jeg var jo redd han skulle synes det var grusomt, men hadde lite effekt her i gården.................

Skrevet

Har du prøvd å være borte fra han noen dager? Vi var borte en langhelg, og når vi kom tilbake var ikke puppen interessant mer. Var ikke planlagt, men var i grunnen en grei effekt.

Skrevet

Nei, vil ikke reise bort fra han, har aldri vært borte annet enn 4 timer ganger to. Er alene med han så han er svært knyttet til meg.

Skrevet

Vel, jeg måtte slutte med ammingen uten at sønnen min viste noe uttrykk for å ville slutte i det heeele tatt, så jeg har skrevet ned min erfaring om du er interessert, det ble noe langt.

Jeg har en sønn på 13 måneder, og når han var 12 måneder bestemte jeg meg for at nok var nok og at jeg ikke orket mer amming, ikke minst fordi det kommer en liten en til etter jul. Det var heller ikke noe særlig melk igjen, men han ville likevel ha puppen til kos veldig ofte.

Sønnen min var vel kanskje like puppegal som din, kunne finne på å mase om pupp når som helst og ofte om natten også. Jeg begynte å trappe det ned litt gradvis før han ble ett år - kuttet ut all amming på dagen først, da er det jo lettest å distrahere over på noe annet. Så kuttet jeg ut "morgenpuppen" og til slutt sto jeg igjen med kveldspupp og nattammingen. Sønnen min har aldri vært vant til å drikke av tåteflaske, men vente han litt gradvis til dette før jeg sluttet å amme ved å gi han vann på flaske, til slutt likte han å drikke av den. Så satt jeg ved sengen hans og tilbød han flaske med mme når han våknet om natten, han gråt og dyttet den bort i nærmere en time, så ga han opp og fant ut at det var ok likevel - drakk litt og sovnet. De første par nettene tok det litt tid, men så godtok han flasken. Passet på å ha på meg høyhalsede gensere og lignende for å ikke forstyrre han med puppen, og distraherte han med noe gøy eller flaske med vann om jeg trodde han ville ha puppen. Dette er nå en måned siden og han virker som om han er fornøyd og har glemt puppen, han får nå en flaske mme før han legger seg i stedet. Skal sies at han likevel våkner flere ganger om natten, jeg tilbyr vann og trøster, men det virker som om jeg bare har en gutt med dårlig søvnmønster. Jeg er også alene med han nå, og har tatt meg av ammeslutten selv, uten at pappaen har gått inn. Jeg forsøkte å være litt obs på hva jeg hadde på meg av klær og holdt puppene på "min side" av sprinklene for å si det sånn, ellers var jeg tålmodig og strøk han på ryggen og tilbød han flasken helt til han ga opp masingen. Det gikk lettere enn jeg hadde trodd, og vi snakker også her om en gutt som har blitt ammet ørten ganger om natten siden fødselen av.

Skrevet

Vil også legge til at jeg ikke føler jeg har tatt fra han en glede uten å erstatte den med noe - han har nå begynt med tåteflaske mme på kvelden, noe han ikke fikk før, og da har vi det kjempekoselig, han ligger sammen med meg på sofaen og koser seg med flasken under teppe mens jeg/vi ser på tv. Dette er faktisk mye mer harmonisk enn ammingen var på slutten, da den var preget av mye mas og frustrasjon fra begges side, ikke minst var han mye urolig, antageligvis fordi det var lite melk i puppene. Så jeg tror ikke du trenger å tenke så mye på at han har glede av ammingen så derfor må du fortsette - han er så stor at det ikke er nødvendig lenger, det er bare en vane, så erstatt den med en ny og hyggelig vane som gir en lignende nærhet. Det virker veldig vanskelig, nærmest umulig, mens man fortsatt ammer og har et barn som ikke vil slutte selv om en vil det selv, men for meg gikk det lettere enn antatt, og slik er det nok for dere også. Å vente på at barnet skal slutte av seg selv kan nok noen ganger ta myyyye lenger tid enn det en selv er komfortabel med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...