Gå til innhold

vannkopper.. unngå smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vennine som har en sønn som har vannkopper nå. Jeg har en gutt på 5 mnd. Det jeg lurer på er om vi må unngå smitte fordi han er så liten? eller er det bedre han får vannkopper nå enn seinere?

Jeg vil ikke ha noe refs om dette, jeg skal til hs på mandag så snakker med hun. Men lurer på om dere vet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel blir de mindre syke jo yngre de er og vannkopper er absolutt en sykdom man gjerne vil bli ferdig med:)

Skrevet

ville absolutt heller fått det ved 5 mnd enn senere! Er jo ikke farlig, og de fleste som får det så tidlig får bare noen få kopper, mens virker som jo større jo flere kopper siden de da plukker på de selv når vi ikke ser og på den måten sprer det over det hele

Skrevet

syntes du skal gjøre alt du kan for å få det nå.

jo eldre de blir,jo sykere blir de

Skrevet

Vel... Unger pleier å takle vannkopper bedre desto yngre de er, men det er større sjangse for at de får det en gang til dersom de har hatt den "lette" versjonen før... Men det skader nok ikke å la unga hilse nei.

Skrevet

Misforstått dette med at det er greit for disse små å få vannkopper. Barn under ett år bør ikke få vannkopper pga økt fare for farlige ettersykdommer. Enkelte land vaksinerer også. Dette vet jeg fordi gutten min fikk vannkopper 3mnd gammel, og fordi vi holdt på å miste han. Han fikk blodforgiftning som en komplikasjon. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg nok ikke bevisst utsatt barnet mitt for smitte, selv om det i de fleste tilfeller går bra.....

Skrevet

Papi, det du sier om at man sprer vannkoppeutslettet hvis man plukker på blemmene er bare noe tull. Det stemmer ikke! Det som er problemet ved å plukke på vannkoppeutslettet, er at hvis man klorer opp blemmene eller klorer av skurvene etter inntørkede blemmer så kan man få stygge arr. Det er at man kan få arr etter vannkoppene som er problemet, man sprer det ikke - det er bare tull. Forstått, Papi?!!

Skrevet

OIIIIIIII OIIIIIII OIIIIIII. Dette er en kraftig påminnelse om at man ikke skal stole på alt som står på disse sidene. De rådene du har fått om å utsette ungen for smitte nå er HELT BAK MÅL. Og sier fastlegen/helsesøsteren din at det er greit, så er også han på bærtur.

Det er ikke anbefalt at unger under 1 år utsettes for smitte. Ettersykdommer kan oppstå, og de kan være farlige.

Man skal heller ikke delta i smitteringer, fordi vannkoppesmitten blir sintere for hver som har fått det. Min kilde er Gro Nylander.

Jeg fatter ikke problemet, ungen blir helt sikkert sjuk en gang (98 prosent av befolkningen har antistoffer), og blir han ikke det kan han vaksinere seg når han blir voksen.

Du trenger da ikke påføre ungen din sykdom?

Skrevet

Alienbud, du er tydeligvis enig med meg i at det er galt å påføre barn smitte med barnesykdommer. Som du sier, så stemmer det at de aller fleste får vannkopper før eller siden, så det haster ikke å påføre ungen sykdommen. I prinsippet så er jeg total motstander av å påføre barn smitte med vilje. Jeg syns det er primitivt å påføre sitt barn sykdom, selv om det er snakk om en sykdom som vanligvis forløper lettere når du er liten enn når du er voksen. Mitt argument er at voksne går ikke og oppsøker influensesmitte med viten og vilje, selv om det sies at det faktisk er sunt å ha influensa av og til for å styrke immunforsvaret. Ingen voksne går og oppsøker noe smitte i håp om å bli syke, og da er det et overgrep mot sitt eget barn å lure på barnet sitt vannkopper. Det skulle vært forbudt ved lov å oppsøke smitte til barna sine. Når det i vår tid er forbudt å gi barn juling i Norge, så kunne det også vært forbudt å påføre sitt barn sykdom med vilje! Så jeg fordømmer alle foreldre kraftig som oppsøker smitte av barnesykdommer til barna sine, jeg er rystet og svært skuffet over hvor utrolig mange jeg leser her inne som gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...