Gå til innhold

Trenger god oppskrift på rundstykker! Hjeeeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å bake rundstykker før og de blir alltid så mislykkede.... Har spurt venninner om oppskrift, for de lager sååååå gode rundstykker, men de tar alt "på slump", litt mel, litt vann, litt gjær osv... Jeg klarer ikke bake på denmåten, må ha mål på alt. Ønsker meg mange oppskrifter på luftige og gode rundstykker som er greie å lage og gjerne sunne. HAr linfrø, solsikkefrø, rugmel (sammalt), hvete (fin og sammalt) . Så gjerne en oppskrift man kan putte frø i....

På forhånd tusen takk!

Hilsen mamman som ikke kan bake rundstykker:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pliiiiis da...????

Ingen som kan skryte av at de kan bake gode rundstykker her inne????

Skrevet

Jeg kan:)

5 dl sammalt fint hvetemel

5 dl hvetemel

1 ts salt

50 g gjær

5 dl melk eller vann (best med melk)

2 ss olje

Bland det tørre, varm opp melken til ca 37 grader. Bland sammen. Jeg bruker maskin på halv fart i ca 5 minutter. Heve i 40 minutter. Trill ut rundstykker (jeg bare lager en lang pølse, deler opp i 16 deler og setter på brettet)

Etterhev i 40 minutter. Stekes på 230 grader i 12-15 minutter..

Pleier å heve foran peise, men det er jo ikke akkurat vær til det nå.

Dessuten bruker jeg vanligvis ca 1 dl mindre hvetemel enn oppskriften, og har smør på hendene når jeg baker ut. Da blir de luftige og fine...

Skrevet

Tusen tusen takk, den skal jeg prøve i dag! :-)

Skrevet

Rundstykkene ble bakt på søndag og falt i smak hos alle i familien, jeg brukte full "dose" mel men deigen ble klissete og rundstykkene gode og luftige likevel.

Tusen takk til deg for god oppskrift. Jeg skal bake igjen i morgen!

Eldstejenta sa at hun ville spise maten sin på skolen hveeeer dag, bare hvis hun fikk sånne rundstykker i matpakka... Hehe. Hun er 7 år...

Ha en god dag!

Skrevet

Jeg bruker kun denne oppskriften når jeg baker rundstykker. Får skryt hver gang om hvor gode de er!

Det blir ca 60 stk av denne oppskriften:

6 egg

5 dl vann

5 dl melk

250 gr margarin

2 pk gjær (jeg bruker fersk blå gjær)

ca 1 1/2 kg hvetemel

litt grov hvete (ca 1/2 kg)

litt salt (ca 1/2 ts)

Smelt smøret og ha i væsken. Lunk den, og rør ut gjæren i den.

Pisk eggene lett med litt salt. Tilsett væsken og ha i melet.

Ha i så passelig med mel, at deigen IKKE blir fast.

Deigen skal være løs. Hev i ca 1 time. Ta litt av deigen og elt inn hvetemel kun til du klarer å bake ut rundstykkene. Jo mindre mel, jo bedre!

Etterhev i 45 min, stekes så midt i ovnen på 225*C i ca 10-12 min.

NAM-NAM!!

Skrevet

Til og med svigermor ba om oppskriften på de rundstykkene, og hun er en dugelig kokke:) Glad jeg kunne hjelpe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...