bambi på isen Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Var å spiste biff nettopp, var å skifta bæsje bleie på lille snuppa etter jeg hadde spist og rett etter jeg satt meg igjen fikk jeg driiiit vondt i magen, kvalm å ekkel. Måtte springe rett på do, å det pleier jeg ALDRI å gjøre ute blant folk (ikke spør hvorfor, er bare sånn jeg er). Rakk akkurat hjem før neste do tur, forsatt kvalm!! Kald svetter og føler meg ikke heeelt topp!! Skal på ferie i morgen, flyet går 08.00, bør jeg ringe legevakten å høre om det er noe jeg kan gjøre, eller skal jeg se det litt an?? Hva hadde dere gjort selv??
Nit@™ Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Kramper i magen, oppkast og diare er vel det som kjennetegner matforgiftning. Men kommer det så fort tro, trodde det tok 1-2 timer etter måltidet. Men det er jeg ikke sikker på. Men du kan prøve å ha i deg kokt ris og biola om du har. Kapsler med melkesyrebakterier vil fort gjennopprette den normale bakteriefloraen i mage og tarm. Imodium kan du også kanskje prøve. Vet ikke hvordan det er med kull og matforgiftning, men medisinsk kull brukes jo mye når man har fått i seg ting man ikke skal få i seg...
Nit@™ Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Matforgiftning skyldes bakterier som har fått vokse og produsere giftstoffer i maten. De mest vanlige er Bacillus cereus, Clostridium perfringens og Stafylokokker som finnes i råvarer og Clostridium botulisme som i noen tilfeller finnes i rakfisk. Årsaken kan være at maten er blitt feil lagret eller dårlig varmebehandlet. De vanligste symptomene er oppkast og kvalme og i noen tilfeller diaré. Symptomene på matforgiftning kan komme fra en til åtte timer etter at du har spist. Dersom flere har spist den samme maten vil symptomene opptre omtrent samtidig hos alle. Selv om en føler seg svært syk, er sykdommen over i løpet av et par dager. http://www.helsenytt.no/artikler/maten.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå