meg og jentene Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Hvor gammelt er barnet og hvor mye kan det snakke av begge språkene? Min datter blir to år om to-tre mnd. Språket har løsnet veldig i det siste og det er gøy å høre på. Blanding av de to språkene, og hun vet jo ikke enda hva som er det ene språket og hva som er det andre. Skravler dagen lang. En setning kan gjerne inneholde et ord av hvert språk. Nettopp begynt å sette sammen to, tre og fire ord til små setninger. Og øver veldig på Bæ bæ lille lam og å telle. Når lærte dine barn å telle, f.eks. til 10? Vet det er veldig varierende, men så mange har sagt til meg fra hun ble født, at språkutviklingen ofte blir tregere med to språk. Har ikke inntrykk hun er noe sent språkutviklet så langt, men vet jo ikke hvordan det blir fremover.
yasmina Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Eldstemann som sine foerste 2 aar bare ble utsatt for norsk var tregere enn broeren i snakkingen. Minsten er akkurat blitt to g snakker baade engelsk og norsk. Han bytter spraak etter hvem han snakker med og blander egentlig ganske sjeldent samme de to spraakene. Noe, som f.eks farvene an han bare paa engelsk. Men jeg tror nok han erveldig tidlig paa snakkingen egentlig. Eldstemann er 3,5 aar og har ogsaa full kontroll paa begge spraak og hvilken som brukes naar. Han kan vel det meste naa paa begge spraak og tok engelsk veldig fort da han ble jevvnt utsatt for det, selv om han faktisk nesten ikke snakket foer han ble to. Men selv om minsten ikke blander spraakene og vet hvilken han skal bruke til hvem saa skjoenner han ikke konseptet av to spraak slik som eldstemann gjoer. Eldstemann kan nemlig vaere midt i en engelsk samtale og mangle et ord og da snu seg og spoerre meg paa norsk hva det da heter paa engeslk. Det gjoer ikke mini....
Gjest ->>- Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Jo, forsåvidt. Vi har i tillegg et tredje vi forsøker å vedlikeholde hos begge, men norsk og engelsk som hovedspråk hjemme. Niåringen er flytende i begge og kan oversette greit. Treogethalvtåringen er nok litt bedre i norsk enn engelsk, mikser språk stort sett bare om han skal beskrive noe han ikke vet hva er på det andre språket. Han fikser ikke i særlig grad å skulle oversette fra det ene til det andre, og det kan til tider forvirre ham at noen han er vant å snakke norsk med plutselig snakker engelsk eller omvendt. De var ikke spesielt sene språkmessig noen av dem, og det jeg har lest om flerspråklige barn tilsier vel også at den påstanden er mer av en myte enn fakta.
Northernlights Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Det er iallefall tilfelle at mine to yngste gutter har vært tregere med språket enn de andre barna,som bare hadde norsk og forholde seg til. Vi snakker mest amerikansk, men jeg prøver å snakke norsk så ofte jeg kan. Må ta meg selv i nakken,for nå er jeg ikke så flink lengre, som jeg var med han som er ti år nå. Gutten blir tre i oktober, og skjønner begge språk,men snakker bare amerikansk, med mindre han plutselig finner det for godt å si noe på norsk. Han sier "hoffa" om det er noe som er skummelt eller farlig. Tror nesten ikke det finnes noe lignende ord på engelsk ;o) Han teller til tolv, men det varierer litt på husken. Han kjenner de fleste fargene og "shapes" som firkanter og rundinger,og ovaler. Jeg tar det ganske med ro. Språket og resten kommer, selv om de kan være litt trege og ikke følge "boka" i alt. Det er rart at han sier "mom", og ikke "mamma",synes jeg. For jeg sier jo alltid "kom til mamma", "La mamma få den" osv. Men han hermer vel etter de eldste. Han har,fra han var i magen min, lært norske barnesanger. Det synes jeg er enormt viktig. Og så ser han ofte norske filmer på DVD. I dag så han noen episoder med Elias. Han elsker Elias.
Isilra Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Mini er bare 8 mnd, så han snakker ikke så mye enda Men forhåpentligvis vil han bli 2 språkelig. Norsk og Spansk. Spennende å se hvordan det går
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 storesøsteren her på 21 måneder snakker er blandings av norsk,engelsk og litt spansk. du beskrev det akkurat sånn som hun er i HI. Jeg er stolt av henne jeg Hun maser ivei med god iver, og lærer nye ord hver dag
ditte&malusken&lillebror Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 Datteren min er 16 mnd og kan foreløpig bare norske ord. Men hun forstår som regel like godt når pappan snakker ukrainsk til henne. Regner med at hun kommer til å snakke begge språkene. Hun er litt treg med språket, men aner ikke om det har noeå gjøre med at hun hører to språk eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå