Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

helt siden jeg var på ordinær ul i uke 21+3 (sent fordi jeg var i utlandet) har det irritert meg at den UL datoen på 1 nov umulig kan være riktig. Jeg har regnet ut at jeg har termin 5 november, det er da tatt utgangspunkt i befrukting 11 feb, det KAN ikke ha skjedd 5 dager før som hun på UL mente når vi ikke har hatt sex på hundre år FØR den 11 februar. Jeg er ikke i nærheten av å huske når siste mens dag var, men uansett så har jeg syklus på nærmere 40 dager enn 28.....

Jeg vet det bare er snakk om dager, men det irriterer meg allikevel fordi jeg nå føler jeg står midt i mellom i uker, og fordi det utgjør dager i forhold til når jeg skal ut i permisjon.

Jeg tenker at babyen bare var større og at hun derfor har regnet feil?

Er det noe grunn til å be om ny UL for å få ny dato eller er dette bare flisespikkeri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er på grensen til flisespikkeri, tror jeg. ;-)

Det er ikke noe vits i å be om ny UL (du vil mest sannsynlig ikke få en på dette grunnlaget uansett), siden obligatorisk UL utføres mellom uke 17-20 fordi at fostrene på dette tidspunktet er gjennomsnittlig like store og gjør at det er det mest gunstige tidspunktet for å sette termin. Før og etter denne perioden, er det store individuelle forskjeller på fostrene, så du kan like gjerne ende opp med en helt annen termin igjen. Uavhengig av menstermin og Ul-termin, velger babyen å komme når den kommer. :-)

Skrevet

Det er jo bare fem dager... Det hadde jeg ikke stresset noe med! Dessuten er det jo "riktig" vei ogsaa! De aller fleste faar ikke akkurat samme UL-termin som menstermin, virker det som. En differanse paa bare fem dager er ikke saa mye. Min er paa ti dager... Den andre veien, dessverre. La det gaa et par uker, da vil du venne deg til den nye terminen. Det tok litt tid foer jeg klarte aa "akseptere" den nye terminen min, men naa er det helt greit. Jeg faar ta overtidsproblematikken naar den eventuelt kommer! Uansett vil jeg anbefale deg aa ta utgangspunkt i den nye terminen med en gang ogsaa inne i hodet ditt, da blir du mindre stressa. I alle fall er det min erfaring.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg noe med de 5 dagene - spes siden terminen er satt til tidligere enn du mener den skulle. måtte vært mer enn 5 dager for at jeg skulle brydd meg - og i tillegg måtte det vært at de mente jeg var kommet kortere enn jeg selv var sikker på.Er jo for lenge på overtid det kan bli kritisk for babyen inni der....

Skrevet

På ul tar dei ikkje utgangspunkt i når befruktninga var, men ut i frå kor stor ungen er på ul tidspunktet, og kor lenge det då ca er til ungen er "ferdig".

4dagar forskjell på ul og mesnt termin er ingenting. Dei fleste føder ikkje på termindagen i det heile.

Sjølv hadde eg mens terming 4.okt, ul 29.sept, men i følge den datoen eg trur var befruktningsdato så er det ein anna dag. men det er så liten forskjell at eg orkar ikkje bry meg eingong. Legane tek utgangspunkt i ul-termin, så då gjer eg det og. Ungen kjeme når den kjeme;)

Men, eg kan forstå at det er litt irriterande å få ein dato som ikkje kan "passe". Trøst deg med at eit svangerskap eg berekna på ca tal;)

Skrevet

Hei!

Ikke noe å bry seg om så lenge det er mindre enn en uke. det vil alltid være noen dager forskjell mellom mens og ul termin.

For min del har jeg fått flyttet termin fra 30.10 til 15.11 på ordinær ul.MÅ tilbake på ny ul i medio av mnd, da differansen er for stor mellom sikker mens og ul. For i utgangspunktet skulle jeg blitt gravid på det tidspunktet jeg tok testen. Og det var jordmor og meg enige om at det ikke gikk. Siden jeg har fast syklus og tok testen den dagen jeg skulle hatt mensen.

Du vil oppdage at i den medisinske verden stemmer ikke alt med dine egen dager når det gjelder graviditet. Så pust ut og ikke tenkt mer på det. Den lille kommer når hun/han selv vil.

Du får permisjon i fra UL termin og det er dessverre noe vi må rette oss etter. Jeg mistet sist graviditet tre dager av de tre ukene før, men for det du vet kan det være ungen kommer to uker før ul tiden og da mister du de to ukene.'

For tre av ukene er forbeholdt permisjon før fødsel og føder du før ul termin mister du tilsvarende dager fram til UL termin, men det er ingen som kan si at barnet kommer på en spesiell dag, så ikke bry deg om dette du.

Skrevet

UL terminen har egnetlig ingen sammenheng med befruktningsdatoen. (selv om den burde hatt det) Forstår ikke at hun som utførte UL kunne si noe om befruktningsdatoen da de vet at terminen de beregner med UL ikke trenger stemme med befruktningsdatoen. Stemmer den vil jeg tro det kun er flaks.

Skrevet

Jeg vet det er litt barnslig å henge meg opp i bare noen få dager. Men jeg klarer ikke helt å bli venner med den nye datoen.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er så vrang på det.

Men da gidder jeg ivertfall ikke å mase om ny ul, da synes de vel bare jeg er sprø!

Skrevet

Det tar litt tid aa bli venn med den nye datoen, men det kommer etterhvert. Om et par uker vil du synes det er helt greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...