Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Jeg kopierer dette fra keisersnittdebatten, for der kommer det ikke noe svar, men kanskje dere har kan svare?: Nå venter jeg nr. 4, og de to siste fødslene har vært tøffe på sine måter. Nr. 2: vannet gikk, og det var misfarget, fødselen ble satt igang.Han hadde navlestrengen rundt halsen, hjertefrekvensen gikk drastisk ned, jordmor og lege fikk det travelt, og måtte dra ham ut med vakuum før jeg hadde full åpning uten pressveer. Da pustet han nesten ikke og ble sendt rett til nyfødtintensiven. Men han kom seg fint raskt, og er nå en høyst vital og livlig 4,5-åring! Nr.3: Igjen gikk hjertefrekvensen ned, og det ble pushet på med ekstra drypp. Hun satt nesten helt fast, men "løsnet" etter at jordmor og lege la seg oppå magen min. Da hun kom ville hun ikke puste før de hadde ristet i henne og blåst på ansiktet i mange lange sekunder. Det viste seg også at det var et infarkt i morkaken, på størrelse med en cherrytomet, etter det jeg kan huske. Jeg røyker ikke, og har ikke andre plager, så det kunne ikke forklares hvorfor det hadde oppstått. Første gang var fødselen udramatisk, men lang! MEN: dette har fått meg til å tenke på hvordan det vil gå neste gang, hva vil skje da? Har vanskelig for å slå meg til ro med at "det vil nok gå bra". Det har vært litt tøft begge gangene, jeg er ikke redd for smertene, de er ikke farlige, men det er barnet jeg er redd for. Det ser ut til at det har lett for å bli stress og problemer for babyen under selve fødselen. Jeg vurderer keisersnitt for å unngå situasjoner med lav hjertefrekvans, pusteproblemer m.m.men er klar over risikoen forbundet med KS. Men når det er planlagt, vil det vel ikke være problemer i forb. m. narkose, og barnet vil være fritt for stress, selv om det kan ha problemer med slim i lungene. Jeg kan få infeksjoner i sår osv., men jeg føler at jeg kan leve med det heller enn at barnet har problemer underveis i fødselen. Jeg er usikker på om jeg skal be om KS eller ikke, men jeg ønsker det egentlig innerst inne.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Jeg har ei venninne med "kun" to barn, men fødselen til nr 1 var dramatisk - altfor mange timer med regelmessige rier uten at det skjedde noe med åpningen og endte til slutt (burde skjedd mye før) med keisersnitt. Hun fikk målt bekkenet i ettertid og selv om det var smalt var det innenfor normalen til å føde vaginalt. Da hun ventet nr 2 hadde hun fødsel nr 1 friskt i minne og tvilte veldig på om hun skulle velge planlagt ks, vaginal fødsel, evt vaginal fødsel som start med begrensning på fremgang før de tok ks. Hun falt til slutt på planlagt ks og slappet SÅ mye bedre av selv. Situasjonen der er jo ikek helt lik i og med at det ikke var fare for barnet underveis, bare mor, men jeg syns (uten personlig erfaring) at når forløpet har vært som det har vært (i ditt tilfelle) at det virker som den beste løsningen å ha (planlagt) ks. Da slapper alle parter mer av underveis og sjansen (feks sammenliknet med en vanlig fødsel som ender med (haste-)ks) for komplikasjoner er mindre.
tika81 Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Hadde d vært mæ hadde nok gådd for planlagt ks. Skal ha planlagt ks sjøl om 11 daga og fra dagen æ fikk vite at æ sku få d har livet mitt vært helt anna. Ingen angst, ingen gråting og ingen fæle tanka om at babyen i magen ikke skal ha d bra under fødsel. Hadde sjøl akutt ks sist. Va da 36 tima sidn rien starta første gang og syns da at allerede den første va SÅ ond at æ måtte opp å gå. Trur at di lot mæ gå for lenge så æ og ongen ikke klarte mer. Hadde akutt ks for hjertelydn på ongen gikk ned og trudde sjøl at når han kom ut at han ikke sku puste. D gjor han da heldigvis:) Kan væll kanskje forstå dæ litt bedre med at æ har opplevd d. Syns du skal prate med jm for å få bearbeida følelsan og alt fra di siste fødselan dine. Hjalp mæ en del men va litt for seint til å klare å tenke på fødsel for mæ. E bra å ta d så tidlig som mulig. Kanskje d kan hjelpe dæ å få en ks dato å så heller prøve å tenke på fødsel. Du får ha lykke til:)
Håperpåønskebaby Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Du sier selv at du innerst inne ønsker keisersnitt, ikke hør på andre, følg hjertet ditt! Be om keisersnitt!
Ladybug~N&E Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 jeg er egentlig veldig motstander av ks med mindre det er absolutt nødvendig. og med det mener jeg medisinske årsaker og ekstrem angst. jeg synes du bør be om et planlagt ks denne gangen. både for din egen skyld og barnets. et ks vil nok gi deg mer ro og mindre stress i forkant av fødselen også. jeg tror ikke du har så godt av en slik opplevelse til heller. du kan jo være våken og følge med under ks også. rolig, stille, planlagt og heeelt udramatisk.
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. juli 2008 I utgangspunktet mener jeg også bestemt at man skal prioritere en naturlig fødsel så lenge det ikke er noe som tilsier at det ikke vil bli komplikasjoner av medisinsk art. Unntaket er jo hvis mor står i fare for å utvikle alvorlige psykiske plager før, under eller etter fødsel. I mitt tilfelle er jeg ikke sikker på om jeg vil klare å unngå sterke følelsesmessige reaksjoner. Etter den første dramatiske fødselen, hvor gutten ble sendt til et annet sykehus med nyfødtintensivavd. fikk jeg en pussig etterreaksjon, hvor jeg fikk panikkangst i bil som kjørte fortere enn 60kmt. Litt upraktisk, men slik var det i ett år. Og samme reaksjon hvis noen hadde ham i armene og stod nærmere enn tre meter fra et rekkverk e.l. Sist gang opplevde jeg å være vitne til at en fødende ble trillet i fullt firsprang av jordmødre, barnepleiere og leger til et hastekeisersnitt, hvorpå barnet ble hentet av ambulansepersonelll like etter. Synet av de to rødkledde mennene ga meg en kraftig reaksjon hvor jeg begynte å gråte, og jeg gjenopplevde det som hadde skjedd meg tre år tidligere, da gutten vår også ble hentet av to rødkledde menn. Den siste gangen jeg fødte fikk jeg først tanker i etterkant om hva som kunne ha skjedd, hvor nære vi var at det gjentok seg. Nå er jeg redd jeg vil oppleve uødig engstelse og stress i forkant av denne fødselen hvis det ikke blir keisersnitt. Men jeg har inntrykk av at det skal så veldig mye til for å få innvilget ks, og jeg vet ikke hvordan jeg skal møte lege og jordmor, samt fødselslege med dette....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå