Gå til innhold

er 5 år mellom barna forlenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

pga utdanning og slikt så passer det best om vi venter noen år. men han er allerede 2 år. så det blir 4 1/2 år mellom de. er det dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt har vel sine fordeler og ulemper. Jeg har tenkt å vente 3-4 år før vi eventuelt får en til, så det blir altså 4-5 år mellom barna. For oss er det en positiv ting siden vi synes babyperioden er veldig slitsom, og er definitivt IKKE klar for dette om kun kort tid. Dessuten kommer størstemann til å være såpass stor at han er ikke avhengig av mamma og pappa hele tiden, slik at man får tid til den nye babyen.

Skrevet

Du slipper stort sett sjalusi, du har ett barn som allerede er såpass selvstendig at du kan få tid til den nye babyen, og barnet er så stort at den forstår at mye tid må brukes på babyen, noe som er vanskeligere for yngre barn. Dessuten har barn fra 4 år funnet sin plass i familien og det vil ikke ha noe problemer med det nye familiemedlemmet. Veldig bra aldersforskjell spør du meg.

Skrevet

Det kommer helt an på. Det er 7 år mellom mine, og de har stor glede av hverandre. Om det er ideell aldersforskjell, vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd noe annet, men det er i alle fall veldig bra her.

Skrevet

Min vil akkurat være fylt fem år når vi får nr to. Hadde det vært opp til oss ville vi nok hatt dem tettere, men det er ikke alikt en kan bestemme selv=) Men uansett, han gleder seg til han kan få hjelpe til med det meste, stell, matsituasjon, trilling osv... Så min tror jeg nok ikke vil lide så mye av sjalusi da han er stor og forstår=)

Det er 6,5 år mellom meg og min søster og for våres vedkommende så har ikke vi hatt noe til felles før hun ble 18-20 år... Før den tid var det brukt som barnevakt og hun var søster... nå er hun en god venn, søster, tante osv...Så jeg er både mot og for 5 års aldersforskjell=)

Skrevet

Det kan av og til være litt langt mellom i forholdet barna imellom. De vil gjennom oppveksten være i veldig ulike faser. Men jeg synes det kanskje avhenger litt hvor mange barn dere planlegger.

Vi er selv tre søstre, hvor det er 5 år mellom eldste og mellomste, og 2 år mellom mellomste og yngste. Jeg er yngst og kjenner min 2 år eldre søster på en helt annen måte enn min eldste søster. For henne har nok dette vært litt sårt. Hun har nok alltid følt hun har manglet den kontakten som vi to har. Nå er nok også personligheten litt forskjellig, men jeg tror kanskje hun er litt preget av at hun faktisk var alene i 5 år.

Foreldrene våre har innrømmet at hun nok ble litt bortskjemt på denne tiden.

Men dersom dere planlegger to, tror jeg de alltid vil ha god kontakt iom at det bare er de to.

Skrevet

Vi kommer til å vente til jenta vår går på skolen før vi eventuelt prøver igjen.. Og det føler jeg er et rett valg for oss..

Skrevet

vel det er 4 år mellom min søster og meg, og 6 år mellom min bror og meg(jeg er yngst). Jeg hadde alltid VELDIg god kontakt med broren min, var nok kanskje den lille mastete søstra som alltid skulle henge på han og kompisene, men han sa ikke noe særlig ifra heller..

Søstra mi, som er 4 år eldre enn meg, har jeg nå som vi er eldre god kontakt med. Hun har desverre "snill pike sykdommen" (eller hva det heter). HUn tok tidlig ansvar og var " barnevakt" både for meg og vår eldre bror, og har alltid vært slik at hun sjefer rundt litt. Tror det er avhengig av ungene også.

Sambo har en søster som er like gammel som meg, altså 1.5 år yngre enn han og de har jo grei kontakt men jeg føler ikke at de er SÅ tette heller. Alt avhenger nok av personligheten til ungene:)

Gjør det som passer DERE best, vi kommer nok til å få en til før jenta vår er 4 år, pga studier så passer det bedre å ta det FØR jeg er ferdig enn å ta det rett etter at jeg er ferdig!

Skrevet

Her er det 7 år mellom ungene. Plussene har vært mange; ingen søskensjalusi, mindre travelt pga eldste var mer selvstendig da nr 2 kom, mer hjelp i eldste osv.

Minuset var å liksom være litt ferdig med småbarnstiden, for så å begynne på nytt igjen:) Det er jo ikke det store minuset da:)

Nå vet jeg jo ikke om noe annet, men ser jo at det virker travlere med to tette. Har noen venninner som har gitt opp ammingen veldig tidlig fordi det ble for mye med en liten til som sprang rundt og egentlig trengte mye hjelp og påpass. Dette slapp jeg å tenke på:)

Skrevet

Det er nesten 12 år mellom meg og lillesøster, vi har et godt og nært forhold...så nei. 5år er ikke forlenge. ;-)

Har 7år mellom nr 1 og 2 jeg....og 1 1/2år mellom nr 2 og 3...alt har sine fordeler og ulemper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...