Gå til innhold

jeg skal gå fra min samboer...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har to barn. ei på 6,5 år fra ett tiligere forhold og en gutt på 14 mnd med min nåværende samboer. Jeg har hatt lyst lenge nå og gå fra han. men jeg har ikke turt. på grunn av jeg er redd jeg ikke vil klare meg alene. Jeg har ingen familie i nærheten jeg kan støtte meg til. og jeg jobber to kvelder i uka. og har ingen til og passe ungene da.

jeg har ei veldig god kolega som søtter og hjelper meg nå og skal være med meg og støtte meg når jeg skal finne ut av hvilken rettigheter jeg har og hvilken hjelp jeg kan få. men har just tatt beslutninga og vet ikke helt enda hvem jeg skal ringe og snakke med når det gjelder økonomien og bolig og barnepass.

Noen som hvet hvem jeg kan kontakte?

noen som hvet om det er noe hjelp til barnepass og få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med NAV, tror de nå arbeider sammen med det som før het sosialkontoret.

Skrevet

Du tar kontakt med nav, så hjelper de deg der. Du kan få hjelp til barnepass(barnehage), du kan også få bostøtte, og overgangstønad..

Syntes det var ett evig rot når jeg styra med dette papir"mølla" men det gikk nå greit!!

Dette klarer du helt fint- det blir nok tøft i begynnelsen, men det går=)

Skrevet

ok. jeg skal ringe nav i morgen.

men barnehageplass har jeg. jeg jobber to dager i uka kvelder og det er da jeg trenger barnepass. har ingen familie eller venner til og hjelpe med det. kansje jeg kan klare og få noen en gang i blant til og komme og ha ungene, men jeg må nesten ha noen jeg vet kommer hver gang.

huff. ja håper dette går bra. det føles ikke helt sånn nå akkurat. er redd jeg ikke klarer meg økonomisk. må finne meg en ny plass og bo også, blir for dyrt og bo her alene. 8500 kr i mnd her.

men jeg vet at det er dette jeg må gjøre. jeg er kjempe glad i samboeren min. men det fungerer bare ikke og både jeg og han vil få det bedre hver for oss. og elstejenta også, for hun merker at alt ikke er som det skal.

Skrevet

Hvis du finner en "dagmamma" kan du få dekket 64 % av det det koster å ha hun de kveldene du jobber. Barnehagen får du dekket 64 % av så du kan finne en jobb på dagtid. Du får overgangsstønad, den er 10300 kr hvis du ikke har annen inntekt og reduseres etter hvor stor inntekt du har ved siden av. Overgangsstønad får du i 3 år pr barn og du kan få det frem til barnet er 8 år, i din situasjon vil det si at du søker overgangsstønad for eldste frem til hun er 8 år (hvis du ikke har brukt opp de 3 årene før selvfølgelig) og deretter søker for minste. Du får barnetrygd for et barn ekstra og barnebidrag fra hver av fedrene :) Bostøtte søker du kommunen om (ikke nav) og er noe du kan få hvis du har dårlig inntekt og høye boutgifter. Hvis du ikke jobber, har full overgangstønad og ca 1500 kr i bidrga pr.barn vil det si en inntekt hver mnd på ca. 16 500 kr hvis du har barnehage til minste, da har jeg ikke regnet med sfo for eldste hvis du har det. Jobber du et par dager i uka får du nok mere, husk at du har skatteklasse 2 som enslig forsørger :) Lykke til, dete klarer du!

Skrevet

Og barnefaren da, han skal kanskje ha samvær?

Skrevet

Ta kontakt med aleneforeldreforeningen

De har nettside og en vakttelefon der de svarer på alt om juss, samvær, økonomi etc.

De har også ordninger for barnepass...

Lykke til! Tøff avgjørelse, men det går bra når man kommer seg gjennom den første omstillingstiden!

• 1 måned senere...
Skrevet

kontakt rødhette. de har en super løsning for kveldene-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...