Gå til innhold

Supert tips når de små har masse luft i magen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare dele det med dere, er mulig det har vært oppe før, men her kommer i allefall min erfaring. Lillen min har vært skikkelig plaget med luft og nesten ikke sovet på fem døgn denne uken. Jeg følte jeg hadde prøvd alt, men da jeg leste hvordan man gir de magemassasje i boken "spebarn" som jeg nettopp fikk tilsendti en sånn gratispakke så fant jeg ut jeg måtte prøve det også, og fy søren hvor det funket, kommer en hel haug med luft og småen er mye roligere enn hun har vært på lenge. Har ikke pleid å sove mer enn max 20 min om gangen på dagtid, men nå sover hun lett en time og gjerne to etter ett måltid. Håper det kan hjelpe noen av dere som sliter med det samme.

Fant "oppskriften" inne på babyveren.no også:

Mange spebarn har periodevis vondt i magen. Noen får det som kalles 3-månederskolikk. Årsakene til mageproblemene kan være mange, men magemassasje har vist seg å være til stor hjelp. magemassasjen er satt sammen av de strøkene som beskrives nedenfor. Lær deg dem før du begynner å massere.

"Vannhjulet":

Plasser den høyre hånden din like nedenfor babyens brystkasse og før den mot deg som om det var sand i den. Gjør det samme med venstre hånd. Fortsett så vekselvis med høyre og venstre hånd i en jevn rytme.

"Knær mot mage":

Før babyens knær samlet og forsiktig inn mot babyens mage, og hold dem der i seks sekunder. Slipp beina varsomt ut igjen og rist dem lett.

"Sol og måne":

Plasser venstre hånd på nedre del av babyens mage. Gjør en sirkel i urets retning rundt hele magen. Plasser deretter høyre hånd på øvre del av babyens mage, og gjør en halvmåne på venstre magehalvdel. Skift mellom solen og månen - først solen så månen.

En runde magemassasjerunde består av:

6 "vannhjul" med hver hånd

"knær mot mage"

6 "sol og måne"

"knær mot mage"

Gjør to til tre runder rett etter hverandre to ganger om dagen. Prøv å snakke med babyen din mens du masserer. Fortell hvorfor du gjør det, og at du håper det vil hjelpe mot kolikksmertene. Hvis babyen har helt faste gråteperioder, er det lurt å massere en halv til en time før disse pleier å starte. Det er viktig at du forsøker å massere hver dag. Det kan ta opptil to uker før en bedring inntreffer, men som oftest kommer det før. Magemassasje er den eneste massasjen du kan utføre selv om babyen gråter.

Lykke til:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra det virket for dere:-)

Jeg har akkurat gått på babymassasjekurs. Der lærte vi bla kolikknmassasje som er akkurat den oppskriften du ga her. Når man utfører kolikkmassasje og barnet har luftplager, vil barnet ofte gråte fordi man skal ta i litt og barnet har jo vondt i magen. Det står i kursheftet at det ofte ikke hjelper før etter to uker og det er hvis man gjør det et par ganger om dagen, gjerne en halvtime før måltid. Så hvis det ikke hjelper med en gang må man ikke gi opp:-)

Skrevet

dytter litt jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...