Gå til innhold

Hvilket bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jada..da har vi vært å sjekka ut bilstoler til baby.... BeSafe Izi Sleep er utelukket, setet var jo svintungt! Så på Britax med isofix base, mens sambo ville ha recaro med isofix base.. hu dama anbefalte Britax sitt, og kunne ikke si annet enn noe om komforten på recaro sitt, fordi recaro ikke hadde vært med i noen sikkerhetstester, men d hadde britax og de hadde visst kommet godt ut... Begge setene lå på rundt 1700 i pris, basen lå på rundt 1500...

Dem hdde tilbud på Brio sitt sete med isofix base, til 1500 komplett, men d var "bare 3punktsbelte" som hun sa... mens de andre setene var 5 punkts... noe som skulle være bedre med tanke på forhindring av hoftevridning på babyen ved kollsjon....*sukk*

Vel...noen som vet hva vi burde gå for?

Bilstolen er jeg villig til å betale max for fordi det er snakk om sikkerhet her...så hvis man får d man betaler for, så vrir man ikke på krona..

Dere som har litt peiling og erfaring...hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper du britax ka du visstnok bruke basen til et sete nr. 2 om du kjøper det britax setet som passer til. Ville også sett på hvor god plass det er i setet og hvor brukervennlig det er.

Selv er lav vekt og romslighet i selve setet de viktigste kriteriene våre. Sist ble setet bært mye og barna våre er større enn gjennomsnittet. Britax setet er romslig men veier 400 gram mer enn det jeg har bestemt meg for. I tillegg vil jeg ha isofix base, så valget har falt på Maxi cosi cabriofix med isofixbase hos oss.

Skrevet

Altså jeg har valgt maxi cosi foran britax fordi maxi cosi veier mindre, i tillegg har vi det vi trenger av bilstoler etter babysetet pga. at vi har hatt to seter til jenta vår (en i hver bil) men nå bytter vi den ene bilen og gubbens blir i utangspunktet ikke brukt til transport når barna er med, så da står det ene setet klart til babyen.

Skrevet

Vi har Britax med Isofixbase og er veldig fornøyd med det: ) Det er vel tyngre enn maxi cosi - men har jo også 5 punktssele noe maxi cosi ikke har.Ellers har vi aldri dratt noe særlig på setet - mye lettere å kun ta babyen - i bæresele,vogn eller på armen:) Men iallefall veldig enkelt og greit å ta inn og ut av bilen når en ønsker det:) En annen fordel er at setet faktisk passer nå når hun er 15 mnd også - både i størrelse og vekt.Vi har gått over til et annet sete nå,men bruker Britaxen som reservesete dersom vi skal ha henne med i en annen bil:) Ikke sett Recaro sitt sete så kan ikke sammenligne med det. Iallefall fornøyde med det vi har vi:)

Skrevet

Jeg har hørt at Baby Röhmer har vunnet endel tester i det siste mtp sikkerhet..

Skrevet

Røhmer og Britax er det samme slik jeg har forstått det.....Bruker visst kun ulike navn i ulike land eller noe sånt...

Skrevet

Vi hadde maxi-cosi sist gang. Og skal kjøpe nytt denne gang for vi vil ha med iso-fix. Blir jo ca 3000 kr å bruke men de sier jo det er mer sikkert og iallefall veldig praktisk og bare klikke inn og ut. Slippe og styre med sele for hver gang.

Skrevet

Vi kjøpte brio sitt da det var mest praktisk i forhold til hva vi lette etter! Det med 5-punkts sele fremfor 3-punkts så vi ikke på som noe stor deal, da det ifølge flere nettsteder ikke ha noe bevist bedre effekt i en evt kollisjon.

Blir litt som med gravid bilbelte.. Smak, behag og egen oppfatning.

Skrevet

Ariiight:D tusen takk for mange gode svar damer! Blir ikke lette greier d her, men d blir med base uansett da! Jeg vil tro d er mye styr og åll om man skal drive å feste setet med sikkerhetsbelte hele tiden... og tror nok også at setet står stødigere når d er festet til en base enn til bare sikkerhetsbelte...så d er ikke bare latmannsgreier med base, som mora t sambo mente da...hehe...litt eldre generasjon som henta babyen i bærebag og hadde i baksetet... sikkert nok den gang, men vi lever i 2008 og ting er bedre utvikla, og godt er d:)

Syns recaro sine er driiitkule, og ser dritherlige og komfortable ut..men vet jo ikke noe om sikkerheten på dem, og så lenge hu dama i butikken ikke visste no om sikkerheten hu heller, så blir d nok ikke recaro jallefall...

heldigvis 14 uker igjen til forventa termin da...men håper vi får kjøpt oss en bilstol hvertfall 1 mnd før termin:P

Skrevet

åå=) tusen takk:)

Skrevet

Hei. Vet ikke hvilke tester som du mener ikke er tatt på Recaro sin stol? Vi skal selv ha Recaro Young Profi plus til vårt lille gull, vi har gode erfaringer med Recaro sine stoler siden sambo har en fra før og han kjøpte vi Recaro til. Jeg har lagt vekt på sikkerhet når jeg gikk igjennom alt av info på stolen, og jeg mener den stikker seg godt ut ifra disse linkene:

http://www.motor.no/incoming/article14774.ece

http://forbrukerportalen.no/produkter/7882/

http://www.foreldreguiden.no/utstyr/bilseter/recaro_young_profi_plus/

De 2 øverste er jo tester, og jeg mener de er gode nok :)

Håper du finner ut av det, for det er jammen ikke lett å finne verken vogn eller bilstol :(

Skrevet

har hørt veldig mye om at det ikke er bra for nyfødte å sitte i bilstol helt i begynnelsen. Er dette sant? Har likssom oxo hørt at bag med sikkerhetsnett ikke er så sikkert, men babyen skal vel helst ikke SITTE så mye den første tiden?` Noen som vet noe om dette? Blir bare helt forvirret, for her inne virker det som om alle skal ha stol???

Skrevet

Det var hu dama i butikken som sa at Recaro satset mest på komfort, og at de ikke hadde vært med i div. tester som gikk ut på sikkerhet, sammenlignet med britax og BeSafe.. defor anbefalte hun britax sin da

Jeg har IKKE peiling, men velger å stole på hennes ekspertise da hun kunne valgt å anbefale den dyreste, så hadde jeg gått 5 på jeg<=) men hun anbefalte jo en av de som var litt billigere...ikke snakk om mange 100lappene da, men likevel billigere:)

tror nok de fleste bilstolene er like sikre sånn egentlig... de skal jo gjennom en hel masse tester før de får lov å selges på markedet:)

er vel mest smak, behag og egen erfaring...

gulljenta_88: disse barnestolene er vel mer liggestoler enn sittestoler:)

man er påbudt å bruke stol i bil, og helst bakovervendt( dette med hensyn til babyens hode som er litt tungt, og nakken som ikke er helt stødig i begynnelsen, skal slippe å få ødelagt nakken dersom u kjører i rykk og napp, bråbremser eller i kø....)

er ikke lov å bruke bærebag med sikkerhetsnett i bil lenger..er ikke sikkert nei.

er hvertfall sånn jeg har oppfattet d:)

Skrevet

Jeg skal ha emmaljunga sitt bilsete m/basen. (Basen kommer i september).

Jeg har ikke sjekket dette opp, men mener det er lov å kjøre med bag og sikkerhetsnett, men at mange anbefaler bilsete.

Enig i at i de fleste bilstoler ligger baby mer enn den sitter og det går jo helt fint :)

Skrevet

Ja stemmer at det er fortsatt lov med bag med sikkerhetsnett - men det er ikke anbefalt av trygg trafikk. De anbefaler sete fordi det er mye sikrere.Heller ikke anbefalt å sitte mye for nyfødte nei - men går helt fint om man tar pauser innimellom på biltur. Vi lot dattera vår kun sitte i setet i bilen i starten - flyttet henne over i vogn så snart vi kom frem dit vi skulle.

Skrevet

Dette har man gått tilbake på. Ikke finn på å bruke noe annet enn bakovervendt sete, verken boxette eller bagnett er trygt nok (dette i følge Trygg Trafikk: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828 )

Denne fant jeg på snartmamma.com: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=283464

"Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer fordi de er av den oppfatning at bilsete er skadelig for ryggen til barnet, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier til Trygg Trafikk at man burde ta en pause ca. annen hver time, sover barnet trenger man ikke vekke det for å ta en pause. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig."

På dinside ( http://www.dinside.com/php/art.php?id=314926 ) så står det også referert til denne undersøkelsen:

"En undersøkelse gjennomført av Statens väg- og transportforskningsinstitut (VTI) i 2005, konkluderer i hvert fall med at det ikke er vitenskapelig dokumentert at opphold i barnesete er skadelig for spedbarns-rygger."

Skrevet

Vi tenker som dere at sikkerhet er viktig, derfor skal vi ha Maxi Cosi med base siden det har vært en testvinner lenge. :-)

Skrevet

Da har vi kjøpt, Britax sin med base, fikk den veeeldig pent brukt komplett stol og base for bare 1800, å helt ny ut! kun brukt 7mnd.

så nå er den montert fint i baksetet.

WOW! begynte virkelgi å gå opp for meg der når jeg så stolen at vi skal snart ha baby...=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...