Gå til innhold

Christan har kommet til verden (fødselshistorie)


Diamanten

Anbefalte innlegg

Christian har kommet til verden;) (fødselshistorie) 17:27 2.07.2008

Jeg hadde termin 26.06 men gutten vår bestemte seg for å komme ut 2dager før;)

 

Vannet mitt gikk søndag 22.06 på morgenen, det var veldig lite bare så trusa ble fuktig. Så jeg tenkte ikke noe på det siden jeg haddde en del tynn utflod. Denne dagen skulle vi i bursdag til sønnen til min fetter som fyller et år 24.06;) Jeg kjente en del nedpress denne dagen, når jeg kom hjem fra selskapet så gikk slimproppen i do og mer vann i trusa. Da skjønte jeg at noe var på gang. Jeg ringte føden på Ahus og fortalte det som hadde skjedd. Jeg fikk beskjed om å komme med en gang på kontroll.

Der ble jeg lagt på et bad og de tok ctg for å måle hjertefrekvensen og spark fra den lille. Der lå jeg en time før jeg ble undersøkt med ultralyd og alt var bra. Så ble jeg undersøkt nedentil innvendig for å sjeklke vannavgang og det hadde jeg, vannet hadde gått. Siden jeg ikke hadde rier så ble jeg sendt hjem igjen, og skulle komme på kontroll neste dag.

 

Da jeg kom hjem i sengen begynte riene 20min mellomrom, lå hele natten våken med rier det var slitsomt. På Mandag morgenen dro vi inn på sykehuset igjen for kontroll ctg da hadde riene blitt sterkere. Vi fikk en matkuppong hver så vi kunne gå å spise litt og gå rundt på sykehuset noen timer for å se om det skjedde noe mer. Men det gjorde det ikke så ble nok en gang sendt hjem og skulle på kontroll dagen etter.....

 

Denne kvelden og natten var riene skikkelig sterke og det varierte fra 10-7-5 min mellom hver rie. Jeg ringte sykehuset kl 02på natten å sa hvordan det var og at jeg hadde fryktlig vondt. De sa jeg skulle fortsette å ta tiden og dra inn når det var regelmessig med 5min mellom hver rie. Dette var kjempevondt og jeg hadde ikke sovet noe siden natt til søndag... Samboeren min lå å gnidde meg på ryggen og holdt meg i hånda på hver eneste rie. Jeg ringte mamman min kl 04på Tirsdag morgen og sa at hun skulle kom,me så vi kunne reise på sykehuset for nå var det regelmessig 5min mellom hver rie;)

 

Vi var framme ved sykehuset 05.30.Samboeren min og mamman min var med meg til sykehuset der ble jeg trillet opp i en rullestol og lagt på et bad for sjekk av ctg. Der lå jeg i 45min, en jordmor kom å sjekket åpning og jeg hadde 5cm!.Jeg fikk tildelt fødestue kl 07.

Der fikk jeg ligge i en dobbelseng fikk på sykehusshorta. Da var det vaktskifte så jeg måtte vente med å få smertestllende.... det var ikke lett å vente skal jeg si dere.. Fikk en stikkpille med paracet.

 

Da kom verdens søteste, snilleste jordmord inn og hilste på oss. Følte vi hadde en bra kontakt allerede da. Jeg hadde egentlig bestemt meg for epuideral, men ombestemte meg med tanke på at riene stopper opp og mulighet for sugekopp er stor. Jeg ble tilbudt sterilt vann i ryggen 4sprøytestikk som skulle ta toppene på riene. Hun kalte det vepsestikk, men det var 4 10dobbelt så store veps, det var da jeg skrek mest under hele fødslen;) men det var verdt det å gud å deilg det var at det tok toppene på riene!.

 

Jeg ble lagt i fødesenga og ønsket meg akupunktur etter at jordmor hadde tatt på ctg og en pigg på hodet babyen for å følge bedre med hjerterytme osv. Jeg følte akupunktur hjalp med tanke på at jeg følte jeg fikk mye mer krefter;)så det anbefales. Da begynte pressriene og jeg hadde så lyst til å presse!, men fikk ikke lov fordi jeg bare hadde 8cm åpning.. Men så etter 45min med pressrier uten å presse fikk jeg endelig lov! det tok ikke lang tid før hodet var ute og jordmor spurte om jeg ville kjenne, men jeg ville bare ha han ut..

Mamma og Samboeren min var fantastiske å holdt meg i hånda på hver rie. Da sier jordmor at hun ser masse svart hår og at jeg har 3-4 pressrier igjen før han er ute. Men da skrek jeg "han skal ut nå". Jeg tok i alt jeg hadde å presset som aldri før, så han var ute på en pressrie;) Det var deilig å kjenne at han skled ut av meg og all smerte var borte;) Han hadde navlestrengen 2ganger rundt halsen men skrek før de hadde tatt av den så den satt ikke stramt. Det var deilig å høre babyskrik. Kl 12.42 var Christian ute.

 

Lille Christian ble lagt på brystet mitt, jeg gråt, samboeren min gråt og mamma gråt. Det var som en film så utrolig vakkert og en helt utrolig ubeskrivelig følelse Endelig var jeg mamma;) Jeg ble sydd 6sting, fikk bedøvelsesspray så jeg kjente nesten ingenting. Jeg revna mest sansynlig siden jeg pressa han ut på en rie.

 

Lille Christian var 2720kg og 47cm lang helt perfekt;) Han ble født den 24.06-08 2dager før termin.Han var kald når han kom ut så han fikk på seg ulllue, tepper med varmeflaske under. Vi lå på fødestuen til kl 17, da fikk jeg dusje og vi ble trilla inn på barselavdelingen der vi fikk 4mannsrom. Jeg ville hjem dagen etter for jeg lå på 4mannsrom, etter time hos barnelegen hvor alt var greit og utskrivningssamtale med jordmor så kunne vi endelig ta med oss gutten vår hjem;)

 

Nå koser vi oss hjemme, jeg er litt i ammetåka og sliter litt med sting men ellers bra.

 

Til dere som ikke har født det er ingenting å grue seg til, selv om det er vondt trodde jeg det faktisk var vondere. Jeg er 1gangsfødende og fikk masse skryt om hvor bra jeg taklet fødslen og smertene. Jeg anbefaler sterilt vann og akupunktur! Det er verdt all smerte når man får premien sin til slutt;) En nydelig baby!

 

Takk for alle gode råd her inne på 3trimeste;) og masse lykke til alle dere som har fødslen forand dere;)

 

Hilsen fra Theaisabella og Christian;)

 

Theaisabella Har født 24.06

[svar på dette innlegget

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...