Gå til innhold

Andre som har hørt om eller opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite på ultralyd at gutten vår har cyster på venstre nyre.

Er det andre som har barn som har dette, eller hørt om noen som har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke helt samme, men min har cyster på venstre lunge.

Hva sier legen/jordmor da?

Skrevet

Vi har en liten som hadde cyster på begge nyrene. Ble oppdaget ved ultralyd i 7. svangerskapsmåned. Ble godt fulgt opp på sykehus til han var to med ultralyd, MR og urolgi. Gikk på pennicillin første leveår som forebyggende for nyresvikt i voksen alder. Ved to års alder ble det konstantert at cystene var borte. Ingen medisiner spesielt for dette. Han er veldig frisk og rask og åtte år nå!

Skrevet

Det var godt å høre :-) At det går bra med han nå, vel og merke :-)

Jeg fikk ikke vite så mye mer enn at de skal følge det opp med videre ultralyder, og sjekke at de ikke vokser.

De sa bare at man ikke kan fjerne de, men at de av og til forsvinner av seg selv. Og at man kan klare seg med bare en nyre, om den andre skulle ha mindre eller ikke noe funksjon pga cystene.

Men jeg glemte å spørre om hvilke konsekvenser dette kan ha for barnet. Om det evt. vil ha hyppige urinvegsinfeskjoner, eller nyrebetennelse osv. Om sånne ting er lettere å få pga cystene. Eller om de bare er der og ikke gjør noe liksom. Føler at vi fikk veldig lite informasjon. Må spørre mer neste gang...

Skrevet

Vår har ikke vært plaget av urinveisinfeksjoner eller nyrebekkenbetennelse. Han har i det hele tatt vært veldig frisk så det var litt rart å være så ofte på sykehus første leveåret. Mulig de gjør det litt anderledes nå for dette er jo 7-8 år siden. Vi var inne til kontroll hver 3.måned. Rett etter fødsel gjorde de ikke noe. Var på ultalyd dag 2 før vi reiste hjem fra sykehuset.

Det vi fikk vite var at faren for nyresvikt er stor ved 50-60 års alder hvis man har gått ubehandlet med mange betennelser. Derfor viktig å følge med når de er små.

Håper du blir litt beroliget iallefall. Kommer nok til å gå veldig bra, men ikke noe særlig å få beskjed om at det er noe med babyen uansett.

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Ja, jeg føler meg litt mer beroliget nå ja :-)

Håper aller mest på at disse cystene skal forsvinne av seg selv mens gutten er i magen! Det er jo lov å håpe, hvertfall ;-)

Jeg venter også nr. 4 foresten :-)

(og dette er første gang jeg har opplevd å få dårlige nyheter på ul. Har aldri vært noenting med noen av de andre. Så jeg tok nesten for gitt at det skulle gå bra denne gangen også, og ble nesten litt sjokkert da hun fant noe som ikke var helt som det skulle).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...