stinky-monkey Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 Var på ordinær ultralyd i går (18 uker), og der fant de noe som ikke skal være der. Nemlig cyster på ene nyren. Jeg ble henvist til et annet sykehus, for nærmere undersøkelse, og har vært der på ul i dag. Der fant de ut at venstre nyren har mange cyster. Ellers fant de ikke noe annet som er "feil" med fosteret, men som hun sa, det er jo bare ultralyd, og da kan man ikke være 100% sikker på om de har sett alt. Jeg fikk tilbud om å ta fostervannsprøve, for å finne ut helt sikkert at det ikke er andre feil. Legen gjorde en ganske grundig kontroll av alle organer og alt, og fant heldigvis igneting annet enn disse cystene. Jeg har fått time til ny ultralyd kontroll om 3 uker, for å se om disse cystene har vokst. Ellers kunne de konstatere at det var en gutt, det så vi tydelig både i går og i dag :-) (det var foresten jeg som skrev det innlegget på torsdag "håper ikke jeg har gjort noe dumt"... for vi skulle ha bursdagselskap for 5 åringen vår med familie og slekt, samme dag som jeg skulle på ul. Var redd vi skulle få dårlige nyheter, og så måtte ha selskap med så mye folk her.) Men vi hadde selskap, og klarte å fokusere på bursdagsbarnet og ikke noe annet i de få timene det varte, så det gikk greit :-)
Deneb Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 Det må ha vært en kjip beskjed å få på UL. Har de sagt noe om hva slags konsekvenser det får for barnet? Er det noe de kan gjøre noe med etter fødsel - hvis det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe med det da? Lykke til videre!
stinky-monkey Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2008 Ja, det er kjipt å få vite at babyen din ikke er helt frisk. Men jeg er takknemlig for at de ikke fant noe som var galt med hjerte eller hjerne f.eks. Det hadde jo vært mye værre! Heldigvis har vi 2 nyrer, og kan klare oss med bare 1. Det er ikke noe de kan gjøre noe med. Cystene kan ikke fjernes. Men av og til så forsvinner de av seg selv. Og av og til kan de vokse og bli større. Derfor skal de følge dette opp med jevnlige ultralyder for å følge med på de. Hun sa ingenting om konsekvenser for babyen. Men de fant urin i blæren til babyen, og vet derfor at hvertfall en nyre funker som den skal. Om det er funksjon (eller redusert funksjon) på den venstre nyre som har cyster, det vet de ikke. Babyen skal undersøkes nærmere etter at den er født. Han var så søt der han lå og sparket og viftet med armene sine :-) Jeg er helt forelsket i han allerede :-)
WPW Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 Hei hei! Jeg lurte på hvordan det hadde gått, men regnet med at alt var strålende. Men så lenge det bare var en nyre går det jo sikkert bra. Bare så rart at du la inn det innlegget dagen før ultralyden.. Følte du på deg at ikke alt var helt som det skulle?? For som du sa har du jo vært gjennom det før også, så du visste jo at sannsynligheten for at noe skulle være unormalt var liten.. Håper iallfall alt ordner seg og at cystene har forsvunnet til ultralyden om tre uker. Har samme følelse som deg forresten.. At jeg er helt forelska i den lille gutten min allerede:) Lykke til, jeg krysser fingrene til neste ultralyd, og håper du holder oss oppdatert!!
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Hei! Det er ikke kjekt når en får nyheter en ikke er forberedt på ul..Synes også det var rart du skrev det innlegget i går. Nesten som vi kvinner vet innerst inne når noe er galt. Selv kom jeg på ordinær ul i fjor og fikk vite at fosteret hadde dødd i uke 14..Et forferdelig sjokk, men kvelden før sa jeg til bestevenninnen min at jeg måtte bare forberede meg på at babyen var død slik at jeg ikke ble så skuffet hvis den var det..Hun var helt sjokkert over at jeg kunne si sånt, og det var jeg også. Hørte bare ordene kom ut av munnen min, men skjønte ikke hvorfor jeg satt å sa sånne dumme ting. Ikke helt likt meg, men det stemte jo. Det var godt det var nyren og ikke hjerte eller hjerne det var noe i veien med, heldigvis kan vi fint leve med en nyre visst den andre må fjernes på lillemann! Jeg var også på ul i går og fikk vite at vi venter en gutt til, er så lykkelig:-) Holdt på å grue meg ihjel etter fjorårets opplevelse friskt i minne. Denne gangen var magefølelsen ganske annerledes så det hjalp litt:-) Klem
stinky-monkey Skrevet 5. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2008 Ja, det var litt rart at jeg skrev det innlegget dagen før ultralyden, for jeg hadde egentlig ikke tenkt den tanken i det hele tatt. Jeg var veldig nervøs når jeg skulle på ul i uke 8 og 11, for da var jeg så redd for at jeg skulle finne et dødt foster. (for like før så mistet svigerinna mi og ei god venninde av meg.) Og da var det jo så tidlig at jeg ikke hadde kjent liv i magen heller. Men et par dager før ultralyden på torsdag, så kjente jeg liv i magen. Så jeg var ikke så veldig nervøs for den ul egentlig. Men kom bare på dagen før at det kunne jo hende jeg ikke var like heldig denne gangen, og at det var en dum ide å invitere til selskap. Men som sagt, så gikk det greit å ha selskap uansett. Ja, det er alltid kjipt å få høre at noe er galt med babyen, MEN jeg er VELDIG takknemlig for at det er "bare" cyster på en nyre. Det kunne jo vært mye mer alvorlig, og det vet jeg ikke hvordan jeg skulle taklet. Ja, det skal bli spennende å se om 3 uker hvordan det går med lillegutt i magen :-) Gru-gleder meg :-)
minimee->Trym Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 Huff, kjedlig beskjed å få... Men derimot, så er ikke cyster slik som svulster. Cystene skal i utgangspunktet ikke være "farlige" før de sprekker, da det kommer mye ut fra dem. Håper de ikke vokser og sprekker før graviditeten er over, og at alt ordner seg! Jeg gruer meg til UL jeg også, men mest for at jeg ikke skal få tvillinger, og at alt er i orden ellers. Har vokst 2 buksestr. på 8 uker, og en BH cup, så er litt skeptisk... Har visst et sterkt gen til å få tvillinger, da ingen siden oldemor har fått dette og det skal visst " hoppe" over 2 generasjoner. Førstegangsmamma, og tvillinger??? Hjelp...
ihne Skrevet 5. juli 2008 #8 Skrevet 5. juli 2008 For få dager siden skrev jeg et innlegg på kompliserte svangerskap- siden. Jeg ble helt knust på ultalyd da det ble oppdaget at babyen (gutt) hadde cyster på ene nyren. Før ultalyd sa jeg til mannen min at jeg var litt urolig denne gangen (mitt 3.barn), men han sa bare at jeg måtte tenke positivt. Men intuisjonen min hadde altså rett...Jeg ble sendt til trondheim for videre undersøkelser med spesialist. Han kunne heldigvis ikke finne andre ting som var "galt" (ble tilbudt fostervannsprøve men takket nei). Ble utrolig lettet og takknemmelig for dette selvsagt!! Ny ultalyd etter 4 uker viste at cystene fremdeles var der, (hadde håpt de var forsvunnet, det hender ofte at de gjør det, visst...)og at de hadde vokst. Det er nå bestemt at barnet skal opereres etter fødsel. Dette skal skje i trondheim. Gruer meg for dette, stakkars lille gutten min. Er så redd at cystene kan være svulst. Har lest litt for mye på egenhånd på nettet, Ikke alltid det er så bra å gjøre......Men nå vil jeg prøve å være positiv og nyte resten av svangerskapet. Det skal jo være en fin og lykkelig tid! Jeg føler med deg, og krysser fingrene for våre inderlige kjære i magen. Klem til dere
stinky-monkey Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2008 Nå er jeg endelig på nett igjen. Så svaret ditt i går, men fikk ikke svart, for internet streika. Ble litt forundret over det du skrev (om at babyen skal opereres), i og med at legen jeg var hos sa at de ikke kunne fjerne cystene, men at barnet måtte leve med de. (men kanskje hun mente at de ikke fjernes med mindre de vokser og blir for store... eller noe sånt). Off, det må ha vært skikkelig fælt å få høre at de hadde vokst, og at han må opereres. Men dette har nok legene gjort mange ganger før, og han er nok helt sikkert i trygge hender :-) Jeg krysser fingrene for at gutten i magen min slipper operasjon. Håper cystene forsvinner av seg selv! Lykke til videre med svangerskapet og operasjonen :-) (kanskje du er så heldig at de oppdager når babyen er født at cystene har forsvunnet, eller minsket igjen? Det er jo lov å håpe ;-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå