Gå til innhold

Jeg føler meg så utilpass her inne...

Anbefalte innlegg

Gjest Tina-Mari
Skrevet

Ja jeg gjør det!

Jeg kan ikke noe om foster uke, svangerskapsuke, gravid bilbelte, kvalme, blødninger osv..

Hadde ikke regnet med å bli gravid så fort heller, selv om vi håpet!

Nå føler jeg meg dum, uviten og følelsesmessig ute å kjøre...

Hvor bør man lese på nett, og om hva?

Hva bør man spise og ikke?

Når skal man til legen?

Når får man ultralyd bilde?

Når, hva og hvor er alt som er i hodet mitt.

Og jeg blir bekymret når folk skriver at de ikke vil fortelle noen om bebisen i magen i tilfelle man kan miste... Kjenner jeg blir helt uttafor! Vil ikke miste!!

Nå skulle jeg hatt mamma her...og jeg skulle hatt en time hos fastlegen min...

Men siden jeg har flyttet til Spania i år, så må jeg gjennom den papirmølla for å få legetime..

Så i mellomtiden skal jeg en tur i sjømannskirken å snakke litt med presten. Han er hygglig og smart...får håpe det hjelper..

Tips og råd taes med stoooor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler det samme som deg Tina-Mari! Hva gjør man nå?!

Skrevet

Hei jenter!

Føler det på litt samme måte...

Det jeg har gjort, er at jeg har bestilt meg en bok av Gro Nylander.. Den skal jeg lese i ro og mak da den kommer i posten. Tror man kan få mange svar der. I disse forumene her blir det skrevet veldig mye forskjellig, og det er ikke lett å vite hva man skal tro. Kanskje ikke så hjelp for deg Tina-Mari som foreløpig ikke har fastlege, men jeg ringte legekontoret idag og spurte, "Jeg har testet positivt -hva gjør jeg nå?" Snakket med den hyggelige damen der en stund, og fikk første time i uke 10. Er ikke så lett det her, men ser veldig fram til å få den boken jeg har bestilt..

Ikke så mye hjelp, men det er litt slik jeg har valgt å få svar på alle de 1000 spørsmålene mine på:-)

Skrevet

Kanskje du/dere kan gå inn på nett og bestille svangerskapsbok fra Norge og få den med post? Eller be mamma sende en nedover =)?

Jeg er førstegangs selv og har hatt _masse_ spørsmål som jeg har fått besvart ved hjelp av "Endelig på vei" av Gro Nylander. Den liker jeg veldig godt =) Ellers er mamma god å spørre! Det med at du "ikke skal fortelle" det dreier seg vel mer om at du ikke trenger å fortelle til "alle" at du er gravid, rett og slett fordi _om_ (og det er slettes ingen selvfølge at det gjør det) det går galt, så slipper du å få spørsmål om en graviditet som er avsluttet når du helst trenger å ikke snakke med hvem som helst om det=)

Jeg fortalte det til mine nærmeste før pinnen var tørr ;-) Skulle det skje noe vil jeg trenge hjelp, støtte og trøst fra de som er glad i meg

Skrevet

du finner masse stoff på babyverden.no der er det over 2000 artikler :) så du vil nok få svar på det meste du lurer på:)

Skrevet

Alle føler det sånn en eller annen gang. Som tidligere sagt her; finner du mye stoff på babyverden.no.

I mitt forrige svangerskap måtte jeg slutte å være på BIM i første trimester. Blei så engstelig for å miste. Jeg hadde også tendensen til depresjon i store deler av svangerskapet. Så dette svangerskapet her skal jeg nyte!!!! Det er stort å være gravid. Ikke tenk så mye på hva du kan og ikke kan gjøre. Du føler selv hva du orker eller ikke orker.Ta normale forhåndsregler. Morsinnstinktet ditt kommer sakte men sikkert, og forteller deg nok hva som trengs eller ikke trengs. Ring mamma'n din og fortell henne at du skal ha baby. Mamma'r veit det meste og er gjerne flinke til å støtte oppunder og trøste når det trengs. Ihvertfall er min det:-)

Kjøp folat, spis normalt (med noen unntak selvfølgelig) og kos deg kjempe masse, er mitt råd.

VI SKAL HA BABY:-)

Skrevet

Du holder deg unna kattebæsj og hundebæsj, å rå mat.Du tar folsyre og ellers vitaminer for den lille. Passer på å ikke løfte for tungt.

Hørte noe om å bestille legetime til du var i den 6-8 uke, jordmor sikkert like så.

Du slapper av og nyter det.

UL får du innkallelse til i ca uke 17 :)

Skrevet

Jeg er gravid med nummer to naa og ogsaa jeg har mange spoersmaal og bekymringer som jeg kunne trengt aa snakke med noen om. Min foerste hadde jeg i Norge og naa bor jeg i USA. Her er alt saa annerledes og jeg savner mamma kjempemasse. Siden ingen svangerskap er like har jeg mange nye bekymringer i dette, denne gangen bloer jeg, det gjorde jeg ikke sist. Hjemme i Norge ville jeg ringt foedestua og de ville ha latt meg komme inn med en gang, her ringte jeg legekontoret og fikk beskjed om aa ringe igjen hvis jeg bloedde mer eller bare vente til mandag. Det er saa forvirrende her. Heldigvis er naboen min ogsaa gravid og ogsaa hun har en liten fra foer. Derfor kan jeg spoerre henne til raads naar det gjelder systemet her.

jeg vil anbefale deg aa proeve aa bli kjent med noen i nabolaget ditt som har barn fra foer og som kanskje er gravid naa, de vil kunne lette litt paa presset inni deg. De kan ogsaa vaere behjelpelige i aa finne ut av papirmoella. Anbefaler ogsaa aa holde kontakten med folk her inne paa nettet, det gjoer jeg og det hjelper og faa snakke ut om frykten og bekymringene og gleden paa sitt eget spraak.

Jeg haaper alt gaar bra med deg.

Skrevet

Kjære HI

Lykke til med svangerskapet. Håper det går bra med deg og spiren! Det er noen ting som er greit å huske på: Her inne er det greit å sile ut hva du skal ta til deg og ikke. Gjør vurderinger du selv føler er riktig: stort sett er de det. Har du spørsmål, ting du lurer på; spør heller fagpersonell enn folk her inne, hvis du trenger å vite helt sikkert. Finnes forum på nett der du kan spørre fagpersonell også. Si også fra hvis jeg kan hjelpe til med noe.

Hvor i Spania er du/hvilken sjømannskirke skal du prate med de i? Det er mye greie folk i sjømannskirkene, så kjempeflott du føler du kan prate med de! :)

Gjest Tina-Mari
Skrevet

Hei jenter!

Takk for gode ord og råd!! Det kommer godt med!! I går var jeg helt "på felgen" følelsesmessig. Jeg bare gråt og gråt..så fort jeg hisser meg opp eller er lei meg så får jeg ubehag i magen... Føler den lille sier: "Ro deg ned, dette går fint om vi to jobber sammen!" Så lukker jeg øynene, stryker meg over magen (det er ingen kul der enda men) og tenker: "Takk vennen, jeg elsker deg allerede!"

Den boken 2 av dere nevnte, hvor kan man bestille den i fra?

Jeg skal vente litt til før jeg forteller det hjemme. Sier jeg det til mamma, så kan jeg like gjerne sette inn en helside i VG!! Hun venter, og lengter like mye, eller mer enn meg!

Jeg bor i Guardamar, så Sjømannskirken i Torrevieja er den jeg sogner til. Vi giftet oss der nå i mai:)

Ja jeg må prøve å sile ut litt ting og tang her inne...og begrense BIM.

Jeg har startet på et lysegult bebi teppe for å okuppere hode mitt med noe annet. I tilegg fikk vi en ladning med 14 filmer i går:) Nå skal jeg le og gråte om hverandre!!

I dag føler jeg meg bra! Vi skal hente mine nye briller og solbriller.

Men først skal vi til kirken å snakke med presten. Å der skal jeg spørre etter andre gravide norske kvinner her nede i nærheten av meg.

Et spm til... I følge babyverden så regner man fra 1 dags mens i siste syklus...da er jeg 4+3, men bebisen er 2+3??

Ok...et til...hvor kjenner dere "det"/h*n?? Jeg kjenner jeg er litt hard på venstre side under navelen, og der stikker det litt i ny og ne...

Tusen takk for alle gode råd, og fine ord. Det varmer om hjertet!

Tusen takk!!

Skrevet

Jeg vil også anbefale Gro Nylander:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131011&rom=MP

Bokkilden sender til Spania.

Man regner graviditeten fra siste mens 1 dag, også har man eggløsning ca 14 dager etterpå, så da stemmer nok det du skrev med 4+3 og 2+3.

Jeg kjente også sånn stikking i livmoren i de første ukene, også måtte jeg tisse hele tiden+hadde kjempeømme pupper. Nå er jeg i uke 11+6, og er kvalm, sliten (vil bare sove, sove) og begynner å se at magen har forandret seg!

Lykke til!

Skrevet

Jeg bestilte den fra bokkilden..no, følg den linken over her!

Jeg blir bare redd for å miste, jo mer jeg leser her.. Må derfor prøve å begrense tiden min her litt.

Jeg har også kjent det slik i magen. Damen på legekontoret sa til meg at det er vanlig at det føles som det strekkes på sidene nederst i magen. Det var da noen bånd der som strekkes da ting og tang begynner å skje!

Gleder meg til å følge deg videre, Tina-Mari. Vi har omtrent lik termin, min er 10. mars i følge damen på legekontoret. (akkurat det samme som jeg regnet meg fram til her på BIM)

Skrevet

OK, kjenner ikke til sjømannskirka der. Kun den på Gran Canaria, og der er de også superhyggelige. Håper de kan hjelpe til med å formidle kontakt med andre gravide damer da. Ta alt det du leser her på bim med en klype salt. Og les kun innlegg du tror kan være interessante. Innlegg du kan regne med gjør deg bekymra, er det bare å hoppe over. Ikke noe vondt ment til de som mister, men selv hopper jeg over alle innlegg som har noe ang. det i overskrifta - ellers blir man bare hysterisk. Det går nok bra, skal du se :)

Skrevet

Velkommen etter! Jeg skal ha nr.4 og fremdeles er det mye jeg lurer på. Og etter at barnet er født kan jeg love det fortsetter! Men husk det alle sammen: spør, spør, spør og spør igjen hvis det er noe dere lurer på, og les masse. Ring føden og legekontor og helsestasjon, jeg gjør det fremdeles etter 10 år som mor til tre. Min opplevelse er at de tar en på alvor og gir gode råd som kan brukes. Men snakk med jordmødre, leger og helsesøstre, og gjerne erfarne mødre med mange barn. Ta påstander som ikke kan underbygges med en klype salt, og lytt bare halvveis til alt det andre som mener de har svar på alt sier. Min erfaring at det stemmer sjelden med deres egen situasjon.

OG LYKKE TIL ALLE FØRSTEGANGS! DERE KLARER DERE SÅ FINT SÅ, DERE HAR SÅ MYE MER Å BY PÅ ENN DERE ER KLAR OVER!

Skrevet

Hva bør man spise og ikke? Svar: se på http://matportalen.no/Emner/Gravide

Når skal man til legen? Svar: vanligvis når du er 10-12 uker på vei (regnet fra første dag i siste mens)

Når får man ultralyd bilde? Svar: rundt uke 17-18, da er fostrene like i størrelse og man kan mer presist fastslå termindato ut fra vekst.

Når, hva og hvor er alt som er i hodet mitt.

Og jeg blir bekymret når folk skriver at de ikke vil fortelle noen om bebisen i magen i tilfelle man kan miste... Kjenner jeg blir helt uttafor! Vil ikke miste!!

Svar: Etter 12. uke er du ganske trygg, men det er litt nervepirrende å ikke vite hvordan det går. Men slik er livet også når man har barn, livet kommer ikke med en garanti. Men det er 98% sjanse for at det går bra. Fortell det til dine nærmeste så snart som mulig, ikke vent til 12. uke. Del gleden for at det går bra, og hvis det går galt, kan du dele sorgen.

Nå skulle jeg hatt mamma her...og jeg skulle hatt en time hos fastlegen min...

Men siden jeg har flyttet til Spania i år, så må jeg gjennom den papirmølla for å få legetime..

Så i mellomtiden skal jeg en tur i sjømannskirken å snakke litt med presten. Han er hygglig og smart...får håpe det hjelper..

Svar: Det aller beste er å ha sine nærmeste rundt seg, men bruk nettet og disse forumene flittig, og spør jordmor Siri eller andre på nett.

Gjest Tina-Mari
Skrevet

Hei jenter!

Vi dro til kirken i går for å snakke med "vår" prest, men han hadde ferie... Men vi snakket med ferie presten som var veldig hyggelig!

Vi fikk til og med nummer til en norsk lege her nede:) Dessuten er fruen til diakonen utdannet lege, og de ar et par unger...så jeg har satt opp samtale med henne!

Blir å vente litt med å si noe til mamma tror jeg. Hun greier ikke å holde det for seg selv. Alt bra jeg gjør skal deles med alt og alle!

Men...hun har bursdag om 2 dager...så det kunne vært morro å sende en bukett blomster med et "mormor-kort"... Vi får se... Må snakke med mannen min om det.

Legen ba meg komme alt fra uke 7-9, alt etter hva jeg selv følte... Så venter lengst mulig der også:)

Takk for tips!

Skrevet

Tina-Mari, høres ut som det går bra med deg. Det er godt å høre! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...