kasivi Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 jeg er 5+5 på vei og fikk ny jobb i dag. Den nye sjefen tilbød meg jobben og sa liksom på tull at nå måtte jeg ikke gå hen og bli gravid, siden det er en ny plass som skal starte opp. Jeg sa ingenting. Men lurer på om jeg har plikt til å si noe allerede?og evt når bør man opplyse arbeidsgiver om sin nye livssitusjon? jeg tenkte kanskje jeg kunne si det når jeg er kommet litt lengre på vei, nå er det jo ikke så mange som vet det enda. Noen som har vært i samme situasjon?
Bic&Bac Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Du er ikke pliktig til å opplyse om det, nei. Hvis du har en jobb der du etterhvert må over på sykepenger fordi du ikke skal jobbe pga helsefare, må du si fra før den tid. Ellers trenger du forsåvidt ikke si noe før du må søke om permisjon. Når du forteller det, trenger du jo ikke å si at du visste du var gravid når du fikk jobben. Du kunne fint ha oppdaga det senere. Det kan godt være arbeidsgiver vil reagere negativt. Men du har retten på din fulle side til å bli gravid. Og som sagt, ingen plikt til å si noe allerede. Men du kan velge å si det allerede. Men det er helt opp til deg.
Sol + spire Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Jeg hadde litt samme problemet som deg i det første svangerskapet mitt. Jeg hadde akkurat blitt gravid da jeg fikk jobben og grudde meg til å si fra om det. Jeg ventet til jeg hadde vært på UL. Og de tok det kjempefint. men slike kommentarer som "nå må du ikke gå hen å bli gravid" kan være skremmende for en som vet at en allerede er gravid, og det kan gjøre det skummelt nok å skulle fortelle det. Egentlig har de ikkek lov en gang til å si slike ting, for det er ikke noe de har noe med! Men det kommer til å gå bra.=) Du bestemmer selv når du vil fortelle det. Men bare sørg for å ha skrevet kontrakt og slikt først. Ellers kan det fort bli en litt trasig situasjon. Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå