Gå til innhold

kan man spise parmaskinke under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått helt dilla på det, avokado og melon!

Men så ble jeg litt usikker på om jeg egentlig kan spise det..

kosta 170kr for en pakke, så blir en dyr ting å få dilla på etterhvert

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er vel ikke vamrbehandlet eller? Går under spekemat tipper jeg så da hadde jeg holdt meg unna.

Skrevet

I utgangspunktet skal man vel holde seg borte fra "rå" mat i svangerskapet, deriblant parmaskinke og fenalår (pga listeriafare). Men siste jeg hørte fra venninne som hadde vært hos legen var at det var viktigst å holde seg borte fra de første 12 ukene, deretter ikke fullt så farlig, så venninna mi gleda seg til fenalårsesongen... Jeg holder meg borte nå de første ukene, og begrenser meg kraftig resten av svangerskapet (pleier å ha dilla på det til vanlig - huff, dyr vane, ja), bare for sikkerhetsskyld.

Skrevet

åh dritt:( når jeg endelig fant noe som jeg får i meg og ikke blir kvalm av.

nei den er bare varmebehandlet. Så da må jeg vel kutte det ut siden jeg ikke er passert 12 uker enda:(

Skrevet

Toxoplasmose er vel ogsaa noe som kommer inn i bildet her, og det er ikke bare farlig for fosteret i 1tri... Generelt skal man ikke spise spekemat, noe parmaskinke jo er.

Skrevet

Man tar en toxoplasmose test tidlig i svangerskapet og har du hatt det før kan du trygt spise parmaskinke. Jeg hadde ikke hatt det, så jeg holder meg unna.

Skrevet

toxo prøve er noe du kun får , om du har katt, vært i syden of lignende.. er ikke alle som får den testen

ville holdt meg langt unna parmaskinke, HELE svangerskapet.. men, det er min mening.

Skrevet

Vi er fire i jentegjengen som er gravide og vi har alle tatt den testen. Mulig det praktiseres forskjellig rundt om i landet da.

Skrevet

Greit å se på denne:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Her står det at man skal holde seg unna speket kjøtt, fordi det ikke er varmebehandlet.

Dersom du også leser denne:

http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

så ser du at du kan spise spekemat dersom du først dypfryser spekeskinken i flere døgn først! Så det du kan gjøre er å kjøpe et lite lager med spekeskinke og stappe i fryseren - og så ta det opp og spise det når det er tint! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...