Liten gutt,22 juni Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 va på overtidssjekk idag. Blei overraska da ho pluselig sa når at vi tok ultralyd, at rumpa va nede istedefor hode. Både legen min og jordmora har sagt at hode e nederst. va senest på mandag hos jordmor, ikke rart at hode ikke fester sæ, vist at det e rompa dem har kjent på. Må da kunne kjenne forskjell. Og at begge har tatt feil..hmmm..så nu e æ bynt å grue mæ til fødsel.Har jo bare hørt skrekk historier om setefødsel.Huff...skummelt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 For det første når hode ikke er festet kan babyen snu seg,men det er i veldig veldig få tilfeller at det skjer. For det andre jeg har en tante som fødte en gang i setefødsel og hun sa at det var ikke spesielt mye verre en å føde med hode først,så jeg tror du skal lukke ørene for hva alle andre sier og så heller ta opplevelsen selv. Det er jo det samme med at noen skriker at det er så vondt å føde,de forstår ikke hvordan de overlevde,andre sier at det er da ingenting,vil heller føde enn å ha forstoppelse. Lykke til uansett
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. juli 2008 #3 Skrevet 4. juli 2008 Jeg fikk samme "overraskelse" torsdag for en uke siden. Men nå, en uke senere, etter div undersøkelser på sykehuset har jeg bestemt meg for å føde i sete :-) Tror det kommer til å gå kjempefint. Nå har jeg fått masse info og vet hva jeg går til... i allefall i teorien :-) Jeg fikk beskjed om at jeg er veldig "godt egnet" anatomisk også :-) Håper du får god info slik at du kan ta et informert valg. Selv er jeg lovet en epidural (de anbefalte det faktisk), og dersom det skulle bli den minste komplikasjon underveis så blir det KS. Lykke til med sete-babyen! Det kommer sikkert til å gå fint uansett hva du velger, og det som er sikkert er at babyen MÅ ut :-)
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 En av fødselshistoriene for et par uker siden var om en setefødsel og den gikk kjempefint. Det tar i snitt litt lengre tid så du blir litt mer medtatt og du må kontrolere pressriene bedre. På sykehuset er de jo forberedt og som Tjukkemagen sier så blir det KS ved komplikasjoner, som det også blir ved en hode-først-fødsel;-) Lykke til, du klarer det nok fint!
2 fine små Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Jeg hadde fin men lang, igangsatt setefoedsel forrge gang, revnet ikke, hodet kom lett ut og jeg nektet KS foer det virkelig sto om livet. Jeg og babyen var super form 5 etter foedsel, og alle jeg kjenner som har foedt med hodet foerst, var mer medtatt enn meg etter foedselen... ;o)) Oppe og dusjet og hoppet rundt jeg, etter en liten time. Hadde masse folk paa besoek samme kveld, i en helt annen avd paa sykehuset, det var no problem. Var foerstegangsfoedende, som Tjukkemagen "godt anatomisk egnet" - som jeg regner med at betyr gode bekkenmaal. Har setebarn igjen, og mindre enn 3 uker igjen, skal paa setevurdering mandag og man skal se paa str osv paa babyen om jeg tilbys aa foede i sete, noe jeg er rimelig sikker paa at de gjoer. Har GBS streptokokkinfeksjon da, saa mulig man oensker en saa rask som mulig foedsel av den grunn, og derav ikke oensker at jeg skal ha en lang setefoedsel. Gaar de med paa at jeg dropper epidural, selv om setet skal ut foerst, saa godkjenner det kanskje setefoedsel. Spesielt siden jeg har foedt i sete foer, er godt motivert og som Mamma til..... sier, saa kan komplikasjoner oppstaa samme hvordan man foeder, det er ikke noe mer utsatt med setefoedsel, kanskje fordi man er flere mennesker og veldig bemannet under en setefoedsel, med foedselslege i tillegg til jordmor osv osv? Hva vet jeg.... =o) Alt jeg vet, er at for meg kan vi gjerne droppe vendingsforsoek og bare oenske denne lille her ogsaa velkommen med rompa foerst... Den ligger akkurat som sist, med rompa ned og ben og armer opp. Jeg er overhodet ikke bekymret for min evt. setefoedsel om faa uker, og min jordmor klarte heller ikke bestemme leiet, jeg ble sendt til UL her om dagen for aa klarere. Naa blir den enda en UL for aa vurdere videre. Godt jeg klarert for MRSA, etter aa ha vaert i Asia noen aar, saa jeg faktisk faar komme inn, hehe, det tok en god uke gitt. Naa er alle tester tatt og jeg kan bare foede. Spennende og lykke til!! Husk aa hoere mer paa yngre mennesker enn godt voksne damer ang seteleiebarn, rett og slett fordi man har helt andre muligheter til aa foelge barnet underveis i foedselen, man har maalt opp bekkenet og man gjennomfoerer jo en planlagt setefoedsel i dag, sjelden dette er en overraskelse under selve foedselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå