Gå til innhold

Handleliste (alt man trenger og mer til...)


MammaKos

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Har laget en liste utifra tips på nettet, tips fra venner og familie og ellers andre ting jeg har plukket opp her og der.. Tenkte kanskje noen andre hadde nytte av å se på den.. MYE unødvendig her også, og MYE man ikke trenger for barnet er litt større.. Men folk har jo forskjellige behov, så derfor har jeg tatt med alt sammen..

 

HANDLELISTE

 

PÅ SOVEROMMET

 

〼 dyne seng (80X100)

〼 pute (35X40)

〼 seng

〼 madrass (120X60)

〼 sengehimmel

〼 sengekant

〼 sengesett seng X 2

〼 2 laken 60X120

〼 overmadrass DRY / tisselaken

〼 bøyle til sengehimmel

〼 bamse

〼 koseklut

〼 uro m.spilledåse

〼 ammepute

〼 amme - bh

〼 babycall

〼 ammeboks DRY

〼 egen skittentøyskurv til babyen

 

PÅ BADET

 

〼 stellepute

〼 store håndklær 3

〼 badesvamp

〼 hettehåndkleX3

〼 vaskekluter

〼 neglesaks

〼 hårbørste

〼 febertermometer

〼 badetermometer

〼 neseutsuger

〼 bleiedispenser

〼 poser til bleiedispenser

〼 baby-toalettmappe

〼 baby - reisebag

〼 badekar

〼 badesete

〼 kurver til ting

〼 anti-skli matte til balje

〼 vaske-votter+vaske-teppe

〼 fingertannbørster (litt eldre barn)

 

FRA APOTEKET

 

〼 bleier newborn

〼 våtservietter X 2

〼 hundeposer med hank (til å ha i stellebagen)

〼 ammeinnlegg chicco/ull

〼 linotyl (sår rumpe)

〼 pudder (sår rumpe)

〼 paracet 0-4 mnd

〼 q-tips for baby

〼 saltvann nesedråper

〼 Mesoft kompresser 10X10

〼 bomull

〼 baby-shampoo

〼 purelan (såre brystvorter)

〼 skjell (såre brystvorter)

〼 dråpeteller

〼 babyolje

〼 A - krem

〼 mild såpe

〼 zinksalve

〼 badeolje

〼 morsmelkerstatning

 

PÅ TUR

 

〼 bilsete + base

〼 kosepose til bilsete

〼 vogn med regntrekk, insektsnett, parasoll, saueskinn, vognpose, (klips til bilsete), pumpe, flaskeholder

〼 reise - paraply-vogn (til ferier)

〼 ranglesnor til vogn

〼 spilledåse vogn

〼 helseteppe

〼 pulk

〼 bæremeis

〼 bæresele

〼 stelleveske

〼 flaske-holder til stelleveske

〼 sengesett vogn X 2

〼 2 laken vogn

〼 pledd

〼 dyne vogn (65(60)X80)

〼 pute (35X40)

〼 barne CD

〼 speil til bil

〼 reiseseng m overmadrass (til ferier/overnattingsbesøk)

〼 solbriller

〼 solkrem

〼 rednings-vest

 

I STUEN

 

〼 lekegrind

〼 vugge eller annet sove-arrangement i stuen

〼 teppe til lekegrinden

〼 saueskinn

〼 vippestol

〼 krabbeteppe

 

LEKER

 

〼 bitering

〼 rangler med lyd

〼 rangler til å holde med begge hender

〼 spilledåse til vugge

〼 koseklut vugge

〼 speil

〼 leker av stoff

〼 leke i bilen

〼 leke til lekegrind (uro etc)

〼 badeleke

 

PÅ KJØKKENET

 

〼 spisestol (senere)

〼 spisesmekker (senere)

〼 siklesmekker

〼 tåteflasker

〼 flaskebørste

〼 flaskevarmer

〼 spisesaker (senere)

〼 smokker

〼 smokk - klypeholdere

〼 gas-kluter/siklekluter

〼 store gas-kluter

〼 brystpumpe manuell eller eletrisk

〼 flaskesterilisator

 

Håper dette hjalp noen.. Jeg er i uke 30 og har fått det meste vi trenger i hus før sommeren - deilig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ja ja, jeg har hatt to barn før og venter mitt tredje og er helt sikker på at ikke alt dette er nødvendig. Mitt råd er: kjøp det du mener er helt nødvendig, resten kjøper du etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tipper til grensen mot hysterisk- selv om det er godt ment å dele listen sin med andre. Noen må jo reagere med vanntro- da det er enn sånn helvetes liste.......

enig med innlegget over.

Dette skaper kun frustrasjon og lite hjelp i mine øye- godt jeg har kjøpt det JEG mener får holde- folk har født barn i alle tider uten en slik mil lang handleliste- ikke var varene der - ei heller pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååhåååå.... husk at babyen sover stortsett hele den første tiden... kjøp etter behov, og ikke en slik liste... dersom du har basis utstyret/klærne, så har du det viktigste... dette ble litt for mye av det gode...!!!!

En slik liste skremmer livet av førstegangsforeldre, blivende alenemødre,folk med dårlig råd osv.. .. jeg skal ha nr 2, og man behøver IKKE alt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dere overså introduksjonen hvor jeg skriver at det er MYE som er unødvendig på listen, men ville ta med alt fordi folk har forskjellige behov og ønsker..

Var aldri meningen at folk skulle føle at man trenger alt dette, for det gjør man så absolutt IKKE, jeg prøvde bare å ta med alt mulig tenkelig så folk kunne plukke ut selv hva de følte var viktig for dem..

Selv har jeg kjøpt en brøkdel..

Litt synd at man skal få kritikk for å prøve å gjøre andre her inne en tjeneste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en fin liste jeg! ;o) Alle bør jo forstå at man ikke trenger alt dette før babyen har kommet.... Folk klarer jo å tenke seg selv til hva de ikke trenger..... ;o)

Stå på prinsesse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de som klagde på listen din kunne ikkje ha lest d du skrev i introen. der sa du jo at MYE kunne være unødvendig og at man IKKE trengte alt dette.. og at du bare hadde kjøpt en brøkdel sjøl..

noe for enhver smak der, spørr du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ganske rart å tenke på hvordan baby-"industrien" har utviklet seg. Jeg sitter selv og tråler web-sider med babystoff time på time, uten å bli lei, for å se på alt en må/ kan / vil skaffe seg til sin lille øyensten. Rart at vi som ble født før 1980 i det hele tatt har klart oss i livet. Mor sluttet å amme meg etter 3 måneder, fordi hun hadde så såre brystvorter - i tillegg røyka hun hele svangerskapet (noe jeg har minnet henne på gjennom hele oppveksten). Bilsikring var det minimalt med. Da jeg spurte henne hvilken vognpose hun hadde til meg, svarte hun at hun ikke pleide å gå tur med meg - for der vi bodde (langt ute på landet) var det ingen plass å gå. Vi kjørte bil hvis vi skulle noe. Å gå tur for å få frisk luft, var tydeligvis ikke noe poeng i for henne. Selv om mora mi var hjemmeværende hele oppveksten kan jeg ikke huske at hun lekte med oss, annet enn å lese på senga og synge og sånnt. Men vi pratet mye sammen, husker jeg.

 

Ut fra dette tenker jeg å prøve å ha lave skuldre og bruke sunn fornuft rundt hva jeg "trenger". Jeg er til og med gal nok til å vaske babytøyet med en ntøymykner som har litt parfyme i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...