Gå til innhold

Hva menes med netto kapitalinntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med bidragskalkulatoren igjen. Jeg skal fylle ut personinntekt årlig og netto kapitalinntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe. forsto hva du holdt på med utfra spørsmålet og nicket:)

Aksjeutbytte, renter osv skal inn der.

Skrevet

Hvordan i all verden kan det forventes at jeg skal kunne innhente disse opplysningene?

Skrevet

Det du kan gjøre, er å vente til ligningene blir offentliggjort. Da finner du det lett. Men da fører du inntekten kun på inntekt, og tenker ikke på dette men kapitalinntekt.

Det du også kan gjøre, er å overlate det til NAV. De får tak i det de vil av slike opplysninger, selv om du ikke klarer det:)

Skrevet

Hvis du mener skattelistene på nettet, så er disse noe feilaktige med tanke på bruttoinntekt. Her er jo både evt foreldrefradrag, fratrekk for lånerenter og minstefradrag trukket fra personinntekten sånn at bruttoinntekten kan godt være en god del høyere.

Jeg fant dette eksempelet på nettet:

"Ola Nordmann står oppført med følgende inntekt i skattelistene:

Alminnelig inntekt: 277.600 kr

Ola har imidlertid to barn og ny bolig, så han har 30.000 i foreldrefradrag for barnehageutgiftene, og han har 50.000 i renteutgifter. Hans reelle inntekt blir da:

Alminnelig inntekt: 277.600 kr

+ Foreldrefradrag 30.000 kr

+ Lånerenter 50.000 kr

+ Minstefradrag 61.100 kr

Reell lønnsinntekt: 418.700 kr"

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=173905

Jeg ønsker å gjøre korrekt beregning før jeg søker om å endre det. Jeg har ikke råd til at det skal bli satt ned pga at jeg gjør en feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...