Gå til innhold

Foreldrepenger, NAV tar utgangspunkt i de 4 siste ukene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket akkurat med NAV, og de sa at de egentlig bare tar utgangspunkt i de fire siste ukene! Så for de da som har ulik inntekt måned til måned så er vel ikke det særlig gunstig.

En annen ting jeg spurte om var hvorvidt jeg får 6G når årslønnen min frem til jeg går ut i permisjon i realiteten ikke er det. Mulig det er jeg som er litt treg her, men jeg er bare redd for at jeg plutselig får mindre enn 6G fordi jeg kun frem til 1 november har bare tjent 400.000 og taper 80.000 på de neste to månedene. Men det skjønte han ikke så mye av og mente jeg ville få 6G fordi de at de regner det ut fra månedslønnen.

Tror jeg skal sende inn den søknaden snart jeg så jeg slipper å gå å lure på hva jeg får!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de tar egentlig utgangspunkt i dette. Men man kan levere inn lønnslippene for de 10 siste mnd. i arbeid før permisjon. Så tar de de 6 beste mnd. og tar et gjennomsnitt av dette. ;) Ei veninne av meg som fødte nettopp gjorde dette i hvertfall. Men hvis de tar utgangspunkt i de 4 siste ukene, hvorfor skal søknad være inne så tidlig da egentlig? Vi har jo ingen lønnsslipp å komme med før etter disse mnd.

Skrevet

Be om en gjennomsnittberegning, da kan du få en snitt regning på de siste tre årene, eller de 6 av de siste 10 mnd - de skal velge det som kommer gunstigst ut for deg. Hvis du har tjent totalt over 6 G, får du et maksimalt tak som da er 6 x grunnbeløpet (6G) - dette er idag 421.500,- - men som sagt, det kan hende at du må be om en snittberegning selv. Lykke til.

Skrevet

Åh... jeg skulle ønske det var jeg som hadde tjent 400.000 det siste året... Her kommer jeg knapt over 200.000, ikke det engang, og det selv om jeg jobber 100%. Litt bittert å få erfare at det faktisk er slik at de som har minst, får minst, mens de som har mest, får mest...

Jeg heier på Kåre Willoch som er så engasjert i gravide kvinners situasjon!!

Dere er heldige! Så utrolig flott at dere har god inntekt og på den måten kan sikre barnet/barna deres økonomisk. Det er så mange bekymringer dere slipper å ha. Jeg håper jeg en vakker dag skal få uttelling for 7-års universitetsutdannelse og få mulighet til å gi mine framtidige barn samme økonomiske sikkerhet!

Skrevet

jeg må bare få nevne at jeg faktisk ikke få annet enn engangsstønaden på litt over 33.500,- fordi jeg har vært sykmeldt mer enn 52 uker de siste 3 årene, pga overstimulering - så alle planene om å få en solid foreldrestønad gikk i dass, for å si det rett ut. Ja jeg ville fått maks tak, men fordi rehabiliteringspenger ikke gir grunnlag for rett til foreldrepenger og fordi jeg "bommet" med 3 uker (tror jeg det ble - fordi jeg ble liggende på sykehuste så sinnsykt lenge) mistet jeg alle rettighetene - det er surt det.

Skulle ønske de klarte å gjøre noe med dette på Stortinget FØR jeg føder, for de snakker om det - men det skjer nok ikke noe skal du se. Jeg vet det er veldig mange som er IVF pasienter som blir syke over lengre tid, og mister rettighetene sine - det er kjipt å bli straffet nok engang fordi men ikke klarer å lage disse søte små selv. Er straff nok i seg selv det, synes jeg.

Skrevet

Det burde være foreldrepenger tilgjengelig for alle uansett om de har jobbet eller ikke.

Heldigvis for meg har jeg tjent det samme de to siste årene så det spiller ikke noen rolle for meg om det er de fire siste eller seks siste månedene. Jeg synes bare det er litt rart at det er det de ser først på, men godt å vite at de regner ut det som er mest gunstig for deg. Vanligvis er de så firkantede på alle andre ting. De er i det minste ikke det når det kommer til foreldrepenger.

Jeg hadde helt glemt at man får barnetrygd i dette landet, så det var uansett gode nyheter selvom det "bare" er 940 kroner. Det kunne ha vært null...

Skrevet

Foreldrepenger regnes ut på lik linje med sykepenger i utgangspunktet og det er ikke så rart at man går ut fra de 4 siste ukene. Noe må de jo gå utifra

Har man varierende inntekt så kan også arbeidsgiver som sender inn inntektsopplysningene regne ut et snitt på grunnlag av feks 3, 6 eller 12 mnder(Har fått dette selv)

Det er ikke slik at de tar de 6 beste av de siste 10 men de kan ta en sitt av de siste måndene

har man hatt høyere inntekt tidligere år (mer enn 25% avvik) så kan man få dette med i beregningen.

Jeg fikk ikke helt tak i hva HI mente, men om du har hatt over tid høyere inntekt enn ca 35000 kr i mnd(4210000 i året) så vil du få beregnet opp til dette eller 80% av det om du velger 80%

Det er sikkert mange lure alternative måter å fordele foreldrepenger på og det kan sikkert bli mer rettferig, jeg er foreksempel enig i at de som går på rehab. penger burde få mer enn engangssøknaden og at man kunne ha oppfordret "unge" til å få barn før de har begynt å tjene penger ved å ha en ordning for dem

Det blir likevel litt korttenkt i debatten å si at det er urett ferdig at de som tjener mest får mest.

Det ville være svært demotiverende for en i solid jobb med god inntekt å få halvertinntekten sin for å få barn foreksempel.

Det er jo slik at det må settes noen regler og det vil alltid være noen som faller utenfor eller er uheldig. Så kan sikkert også mange systemer bli bedre,

Skrevet

Nå ble jeg litt stressa her... Jeg har slitt MYE med Nav og permisjonspenger. Jeg er ikke oppe i de summene noen snakker om her, men det utgjør mye for min del. Det jeg ble stressa av nå var det med 52 uker sykemelding de siste tre åra. Jeg har ikke regnet det sammen nå, men gost mulig jeg fyller opp det... Jeg får nr 3 nå i desember og da ender jeg opp med tre tette. Jeg har vært mye sykmeldt på grunn av bekkenløsning. Er dette en firkantet regel eller har den visse betingelser/unntak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...