Kreoline Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 Med ujevne mellomrom kommer det innlegg ang. far som får økt bidraget sitt fordi mor er hjemme med barn hun har fått med ny mann. Det er urettferdig at det er slik, fordi bidragsyter bør ikke "straffes" fordi bidragsmottaker har stiftet familie og har valgt å være hjemme med barnet. Dette kan vi snu på hodet, fordi når far får nye barn med ny kone, hender det ofte at bidragsevnen går ned slik at bidraget blir redusert. Jeg vet at dette ikke skjer i alle tilfeller der far får nye barn, men det skjer. Er det riktig at bidragsmottaker skal få mindre penger fordi bidragsyter har valgt å få barn med ny partner?
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 Jeg skjønner ikke logikken i det der i det hele tatt. Hvorfor skal far 'straffes' fordi at mor får flere barn med annen mann? Sånn egentlig, så burde jo bidraget fra far være øremerket hans barn og de utgifter som følger med det barnet. Sambo har en privat avtale med mor om 1000 kr i måneden tror jeg det er. Det har han betalt uavhengig av om hun har vært i jobb eller hjemme i mamma perm. For hans barn koster jo ikke noe mer fordi om hun har flere utgifter. Det må hun og hennes nye samboer ta ansvar for.
velger nick en annen dag Skrevet 4. juli 2008 #3 Skrevet 4. juli 2008 Enig med Tåkeluren, det gjelder jo også andre veien. Dersom far får flere barn med ny partner så burde jo ikke det gå utover bidraget til særkullsbarnet. Barnet koster jo like mye, det må far og hans nye partner ta ansvar for.
ostekaka Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 jeg vet ikke helt jeg. når jeg fikk nummer to, fikk jeg litt mindre å bruke på nummer en. fordi om det er med samme mann. da skal jo det jeg bruker på barna deles på to, ikke alt gå til en. slik er det jo for far også, når han får flere barn, blir det jo gjerne litt mindre til de som er eldre. det er jo noe helt annet, enn at når biomor da får flere unger skal far betale mer til nummer en, eller de eldste. om hun velger å få mindre inntekt er det jo naturlig at det går utover alle barna hennes, utenat far skal komme å kompensere for dette i form av økt bidrag til henne. det finnes jo ikke logisk i det hele tatt
ana baroma Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Det som er forskjellen er at dersom far (eller samværsforelder) får et nytt barn, og velger å jobbe redusert mens barnet er lite - så vil han/hun automatisk kunne bli "dømt" til å betale fullt bidrag likevel siden vedkommende kunne ha jobbet fullt - og tjent fullt. Dersom bidragsmottaker gjør det samme med sitt nye barn, så får denne antagelig forhøyet bidrag siden inntekten går ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå