Gå til innhold

Katt i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har snakket om å få oss en katt i hjemmet. Ungene har veldig lyst på det og jeg elsker jo katter. Mannen min er litt i tvil, men han er på glid. Har fått tilbud om å ta en hunnkatt (kattunge). har sett broren og den er bare sååå skjønn. Vi tar den i såfall etter at vi har kommet hjem fra ferien vår.

Er det noe større problem med hunnkatter enn med hannkatter? En hannkatt kan man jo kastrerere, mens hunnkatter må man vel styre med p-piller og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt hannkatter er lettest. En hunnkatt kan også steriliseres (som oss damer) men det anbefales jo også at de får et kull før man gjør det. Eller så er det å gi dem p-piller. Og det fører som regel til kreft etterhvert som de blir eldre.

Fordelen med hunnkatter er vel at de holder seg mindre i størrelse enn kastrerte hannkatter - hvis det skulle være et poeng, hehe. Jeg har en diger hannkatt på nesten 7 kilo, alle kommenterer at han er stor men han er nydelig også da! Men han er for stor til at guttungen klarer å bære ham da.

Må nesten bare bli ditt valg. Lykke til med ny pus, det er sååå koselig når de er små og nusselige - men man har dem jo for livet (selv om MANGE uansvarlige katteholdere i Norge tror noe annet og setter dem ut for sommeren når de skal på ferie, snufs).

Skrevet

Trykket litt fort! Min hannkatt er 10 år og like nydelig som da han var liten!! :)

Skrevet

En hunnkatt må steriliseres og det er et større inngrep enn kastrering av hannkatter.

Min erfaring er at hannkatter er litt mer kjælne også, hunnkattene er mer selvstendig og sære.

Vi har to hannkatter og synes selvsagt katter er topp!

Skrevet

Har hatt katter i mange år og kan med hånden på hjertet si at de har vært fantastiske alle sammen enten de har vært av hun eller hankjønn. Synes ikke det har vært mer styr med en hunkatt og det at de må ha et kull unger før de kan steriliseres er en myte. Men inngrepet er som det sies her noe større og koster mer å utføre. Er uansett verd det for da slipper du uønskede kattunger dersom hun tar seg en frierrunde og hun har mindre sjanse for å få jurkreft og livmorbetennelse.

Katter som er steriliserte/kastrerte vandrer mindre fra hjemmet og er ikke så aggressive, derfor også mindre sjanse til å få bittskader og evt bli smittet med kattepest.

Bare husk å forsikre pusen deres dersom dere får, er helt uvurderlig dersom katten skulle være uheldig å skade seg og måtte opereres eller legges inn på veterinærklinikk.

Masse lykke til. Katter er i mine øyne verdens deiligste dyr :)

Skrevet

Jeg har hatt ei hukatte og hu var sær, ville ikke kose mye eller noe.. Men hankatta jeg har nå derimot er som en svær kosebamse:)..

Jeg må si jeg liker best hanndyr enten det er hund eller katt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...