Gå til innhold

Klagd på eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klagesensor fra helvete. Hvis du tror du kan forbedre en D eller E - kjøp inn kleenex og begynn å grine, her stryker alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida. Ikke sadist for egen glede og nytelse. Men å stryke dem som strykes bør er en glede. Ellers lettere oppgitt over hva folk tror om sin egen besvarelse og begavelse - og dette er ETTER samtale med faglærer, presumably. Dessuten tilbakelent aggressiv (jeg tjener jo penger på dette, så problemet er i og for seg ikke mitt, ergo tilbakelent) over total mangel på respekt for andres tid og total navlebeskuende "det er min rett å klage"-holdning blant folk som ikke engang kan det grunnleggende i sitt fag.

Skrevet

Av ren nyskjerrighet har jeg et par spørsmål til HI.

1. Hvilke fag er du sensor i?

2. Er det på universitet, høyskole eller vidergåendeskole nivå?

Skrevet

1. Sorry.

2. Uni

Skrevet

Det er bra at de som ikke har peiling strykes, da slipper vi andre å møte inkompetente mennesker i jobbene sine!

Men siden retten er der til å klage, må de jo få lov til det, selv om det sikkert er unødvendig å klage i de fleste tilfellene!

Skrevet

Hvis du er sensor og sitter på et anonymt baby forum og skryter av at du ikke gjør jobben din skikkelig, nemlig å vurdere alle de klagene du får profesjonellt håper jeg du snart blir tørr bak ørene. Lykke til.

Ps hvis noen leser dette og tar det seriøst vil jeg si at jeg to ganger har fått gjort om en B til en A og jeg har kun klaget 2 ganger.

Skrevet

Rart du får A om du ikke kan lese. Hvor står det at ikke jobben er tatt seriøst? Du må ha tatt utrolig enkle fag på en av de fjernestliggende høgskolene med det nivået der.

Skrevet

Jeg kan lese. Men takk for omtanken. Noen som nyter å leke strykejern, sier at det ikke er sjans for å få en forbedret karakter hos deg, gjør ikke jobben sin skikkelig. Tviler sterkt på at du er sensor. De fleste akademikere jeg kjenner har yrkesstolthet.

Skrevet

Det står ikke noen sted at det ikke er sjans for forbedring. Men for de besvarelsene jeg sitter med er det ikke sjans i havet for annet enn stryk. Så les igjen du, vesla.

Skrevet

Denne vesla her har en master, en bachelorgrad og er i gang med en PhD. Derfor har jeg en god del erfaring med sensorer. Hvis du virkelig er sensor ved et universitet håper jeg som sagt at du tar deg kraftig sammen. Man skal være rettferdig, ikke glede seg over å stryke studenter.

Skrevet

Hva hadde du gjort om du fikk en D eller en E da, HI? Du hadde kanskje ikke klaga, for du har såååå mye å tape liksom? Haha...

Skrevet

Det er vel praktisk talt ekstremt liten vits å klage på en D eller E ettersom det er åpenlyst at man har liten eller ingen kompetanse og dermed heller ikke kommer til å få en bedre karakter uansett. Synes det er bortkastet og vitner til lav intelligens når folk faktisk klager uten grunnlag til å få bedret karakteren. Typisk et argumentet; Jaja, jeg taper jo ikke noe på det uansett..." - Nei, men du vet du heller ikke får bedre, så jeg ser ikke helt vitsen med å klage og bruke opp andres tid og unødvendig arbeid.

Skrevet

Gikk fra karakteren D til B

Bergensstudenten Mari Helen Varøy (22) skjønte ingenting da hun fikk D. Men det nyttet å klage. Hun gikk opp to karakterer.

ARNFINN MAURENFørst publisert: 01.06.06 | Oppdatert: 01.06.06 kl. - Jeg var ganske irritert og opprørt over den første sensuren. Jeg var helt sikker på at jeg hadde levert en god besvarelse, forteller Varøy.

Før jul i 2004 gikk hun opp til eksamen i europeisk historie og politikk ved Universitetet i Bergen. Resultatet, karakteren D, beskriver hun som det største sjokket hun noen gang har fått.

- Etter å ha fått summet meg litt, sendte jeg en e-post til sensoren og ba om en begrunnelse. Den var jeg sterkt uenig i og sendte en klage til fakultetet, forteller 22-åringen fra Porsgrunn.

Fikk rett.

Tre måneder etter at hun sendte klagen fikk hun svar. Sensor nummer to bedømte besvarelsen til en B, to karakterer høyere enn den hun først fikk.

- Jeg ble selvsagt glad, og det var godt å få bekreftet at jeg hadde gjort det så bra som jeg selv mente jeg hadde gjort det.

Mari Helen Varøy studerer fortsatt ved Universitetet i Bergen, og hun har fått mange karakterer både før og etter den sjokkerende D'en. Men det er eneste gangen hun har følt behov for å klage.

- Det var en klage som jeg mente var rettmessig, og det viste seg også, sier hun.

Men til tross for flere og flere karakterklager fra norske studenter: Varøy er likevel redd for at mange lar være å klage, selv om de har en god sak.

- En god del av studentene stoler nok blindt på sensuren. Noen er nok også redd for at en klage skal føre til at de skal få en dårligere karakter.

Selve klagen var enkel. Den besto bare av noen få linjer, der Mari Helen Varøy ba om en ny vurdering av besvarelsen. Noen begrunnelse var ikke nødvendig.

- Det er klart jeg begynner å lure på hva slags kvalitetssikring det er på sensuren. Jeg opplevde at den første sensoren tok veldig lett på oppgaven.

Skrevet

– Jeg trodde en B var dårlig karakter, sier Celine Schiøtt.

Tekst: JENNIFER FOSSNES

Schiøtt tok i høst hjemmeeksamen i sammenlignende politikk 115, og fikk karakteren B. Hun klaget, fikk medhold og gikk opp til toppkarakteren A.

– Jeg visste ikke hva B betydde, så jeg sendte inn klage ti minutter etter at sensuren falt, sier hun.

– Det kan være det bare er meg, men jeg syntes det var utilstrekkelig informasjon om overgangen til bokstavkarakter, jeg syntes ikke de sa nok om hvilken verdi det ligger i en B.

Schiøtt har alltid fått gode karakterer, men innrømmer at hun aldri ville klaget på for eksempel tallkarakteren 2,3 som i dag kan tilsvare en god B.

Skrevet

Jamen så fint for deg, da. I så fall fatter jeg ikke at du trenger å få sloggien i krøll fordi noen faktisk innrømmer at ja, det er en stor glede å stryke røkla, alle dem som aldri skulle vært i høyere utdanning i det hele tatt, som bare tar opp plass og ressurser, og enda større glede å stryke dem på klagen. Du har kanskje ikke hatt så allverdens mange sensoroppdrag selv ennå, om du ennå ikke er ferdig med doktorgraden - men gi det en ti-tolv års tid og så snakkes vi. Eller lever du i en så rosa Pollyanna-boble av misforstått tiltro til menneskeheten at du faktisk mener at alle bør få slippe gjennom?

Skrevet

At hun er uopplyst og i tillegg har flaks med klagekommisjon er jo en skikkelig nais kombinasjon av tilfeldigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...