Gå til innhold

Legging av to barn...

Anbefalte innlegg

Gjest dagdrømmer
Skrevet

...hvordan fikser dere det alene? Er ofte alene når jeg legger mine, en 4-åring som sårt trenger litt udelt oppmerksomhet, og en liten baby. Men uansett hvem jeg legger først, så ender det som regel med at jeg løper fram og tilbake under kveldsstellet og lesestunden til 4-åringen for å putte inn smokk og roe ned baby. I kveld sov babyen som en stein da jeg tok eldste på badet, da vi kom ut av dusjen var det illskriking fra soverommet. Ikke morsomt for baby og kveldskosen er borte for 4-åringen. Og mamma blir svett;)

Tips mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :-)

Ikke så ofte jeg er alene om kveldsstellet, men de gangene jeg er det så går det faktisk ganske greit.

Jeg pleier å ta med meg begge ungene på badet, steller den minste ( 8 mnd )imens den eldste( 3 år ) pusser tennene selv og leker litt rundt.

Etterpå lar jeg minsten ligge å leke litt imens jeg pusser tennene og steller eldste.

Så tar jeg med begge ungene opp, eldste er med inn og legger minsten, lusker oss ut igjen og rett inn på soverommet til eldste.

Pleier som regel å gå greit, men nå er minsten vanligvis grei de ti første min etter at han er lagt :-)

Skrevet

hvor gammel er babyen?

Gjest dagdrømmer
Skrevet

6 mnd. Egentlig ganske grei å legge, men eldste er en liten stabeis så vi trenger litt tid for at stunden på badet skal bli koselig. I tillegg er badet så lite at det blir ganske knøvlete å ha begge to der.

Skrevet

Kan bli litt kaotiskt i blant. Står alene med leggingen som oftest.

Har en på snart 6 år og en på 6 mnd. Har funnet ut at det beste er å stelle de begge samtidig på badet. Han største gjør en del alene, må bare oppmuntre og hjelpe han. Går så ned i stuen å gir siste pupp, mens jeg av og til leser en bok til elste. Opp å pusse tenner til minste og i seng. Da har elste fått på seg nattklær å er klar for sengen. Må inn å snu minstemann ett par ganger og så skal elstemann ett par hundre ganger på do, drikke+++ Men det er bare å venne seg til så går det mye bedre. Må ta meg tid til han på 6 år, hvis ikke så blir han så lite medgjørelig. Bruker som oftest å skjære seg når jeg er mest sliten.

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Takk for svar... det hjelper jo ikke at det er så varmt da, mini'n brukte jo en evighet på å sovne så i kveld hadde ikke verdens beste tips hjulpet;) Men det går vel over. Får prøve oss frem=)

Reflex: kjenner til det der at det skjærer seg når det passer dårligst, he he. Men da er også mors pedagogiske evner absolutt fraværende, så det er en ond sirkel det der.

Skrevet

Jeg stresser selv! Min datter på 3 år krever så mye oppmerksomhet at broren på 6 mnd får nøye seg med mindre stakkars:=) han pleier å være ganske rolig og snill.Jeg gir han grøt osv mens jenta bader.Først legger jeg henne.Mens pga jeg ønsker å gi broren litt kos og oppmerksomhet før jeg legger han.

Ofte går ikke leggingen på skinner...mye grining og krangling:=(

Blir fustrert og lei meg:=(

Men det beste er faste rutiner og sørge for at begge får litt kos før leggetid..etter min mening:=)

Gjest 2 nydeIige små
Skrevet

var alltid alene på ukedagene før, med baby og en på 2. det gikk ganske greit akkurat leggingen.

største i badekaret, og baby med, enten på fanget mitt, ammet, elleer bare så på han som badet, vippestolen var der når jeg trengte ta meg av eldste. når baaby ble større badet ofte begge.

ikke alltid vi badet, og da gikk det jo kjappere

så gikk vi på datamaskinen og lekte på dataspillene til han eldste, helst begge to på fanget, eller største i høy stol, om minste ammet.

det ble mer en kosestund for begge både på badet og pc`n, der jeg prøvde å snakke like mye med begge. det funket ikke å ha det som kun meg og eldste tid. blir jo mindre av det når en er flere, så får heeler legge til rette for samling. du og eldste må finne ny tid, å kose bare dere.

jeg er overbevist om at sjalusi lettes bekjempes med å være sammen alle. ikke med alenetid, joda det er viktig, men ikke det viktigeste

Skrevet

Har en gutt på snart 6 år og en jente på 3 mnd, og en pappa som jobber skift og er mye borte på ettermiddagene/ kveldene.

Her gjør jeg det sånn at eldstemann spiser nede alene mens jeg steller babyen. Han leser/ ser enten i et blad eller får lov å spise foran tv'n. Det er ikke ofte han for spise foran tv'n, men i dette været er han ute hele dagen og leker, så det er greit å roe seg litt for han legger seg. Ammer minstejenta, mens han spiser seg ferdig. Legger henne og sender han på badet. Mens hun sovner inn, hjelper jeg han i med stellingen, og vi snakker sammen og koser litt. Er da lett å gå inn til henne hvis hun gråter, mens jeg samtidig kan hjelpe han. Følger han inn på rommet og sier god natt. Og snart sover begge barna søtt.

Jeg har lært at alt å forbedrede så mye som mulig på forhånd. Lage maten ferdig til han før jeg steller henne. Legge frem klær, tannbørste osv. Dra ned rullegardin og sette på babysitter. Da er det mye lettere, og jeg må ikke springe frem og tilbake hele tiden. Gjør det samme på morgenene, og det sparer meg mye tid! Samtidig må jeg har klare rutiner og være konsekvent på disse.

Jeg kan ikke lese for sønnen min eller kose med begge hver kveld. Så da må vi heller ta det igjen på dagtid. Ikke ha dårlig samvittighet for dette, det er bedre med en rolig leggetid enn lesing på senga. Nå er sønnen min så stor at han skjønner dette, og han klarer veldig mye selv. Men avtaler på forhånd er også viktig.

Skrevet

Heia :)

Jeg har ei på 3 år og en gutt på 4 uker. Jeg er også mye alene med de på kveldstid ( mannen jobber skift). jeg strever fælt med å få det til...

Jenta mi er i trassalder i tilegg til at hun krever utrolig mye oppmerksomhet nå som lillebror er baby. Jeg prøver å gi henne det, og la henne ta del i hans stell. Hun koser mye med han... men alikevel griner hun konstant og klager på vondt i magen osv.

Så det er slitsomt, jeg håper jo det skal bli bedre etterhvert. Det er vanskelig å vite hva som gjøres i trass og hva som man skal virkelig være konsekvent på.

I dag måtte hun i time out 2 ganger under kvelsstell. Fordi hun ikke vil pusse tenner og fordi hun ikke hører etter og springer fra meg.

I tillegg så har jeg han som krever sin pupp og atter pupp....

De gangene dette går bra så har jeg han med inn på rommet hennes og leser og synger for henne med han på puppen. Men ofte føler jeg hun ikke får det hun trenger av meg.

men jeg håper å få noen gode tips fra dere og det er godt å høre at jeg ikke er alene :)

Men jeg elsker livet som tobarnsmor og glede meg til neste unge :)

Skrevet

Jeg er som regel aleine til legginga da mannen jobber skift og ofte kvelder. Har en funksjonshemmet gutt på 3,5 år som kan være litt vrien på badet, vil ikke alltid smøres fra topp til tå (eksem) og medisinering kan være litt kranglete, men vask og tannpuss går stort sett greit, bleieskiftet er et helvete, men det går.

Han på 4,5 år ordner seg stort sett selv (samtidig som lillebror) med hjelp selvfølgelig, han trenger også smøring og medisiner.

Linus på 1 mnd får pent vente til brødrene er i seng, med stellet sitt ;-)

Starter 18.30 og kl. 21 er 4 av barna i seng.

10 åringen fikser seg selv, også medisiner, men jeg må passe på han så han ikke sluntrer unna. Noe som garantert skjer om jeg ikke passer på da han har adhd.

Kveldskosen tar vi FØR sengetid og stell, når det er kveld og natta er det bare om å gjøre å komme seg under dyna å sove.

Og ja, jeg er også passe svett da og går ut på trappa å nyter en laaaang røyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...