Gå til innhold

Tidlig UL, hvorfor og hvordan??=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan man kan få tidlig UL?

Og hvorfor det er bra liksom:) Har ei venninne som snakka om det og glemte spørre hvordan hun fikk det! Og er det på sykehuset eller hos legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke (gratis) tidlig UL er noe man bare får. Tror man må ha en grunn, men virker som om det er mange som er på tidlig UL da, så vet ikke hvor god "grunn" man må ha. Hehe.. :)

Jeg var på en tidlig UL i uke 13, rett og slett fordi jeg ikke hadde et eneste graviditetstegn, bortsett fra uteblitt mens og positiv test. Var veldig bekymret for om jeg hadde hatt en MA, derfor henviste legen meg til tidlig UL.

Jeg var på sykehuset både på tidlig UL og ordinær UL.

Ei venninne av meg fikk tidlig UL fordi hun hadde så mye smerter, og de ville sjekke at alt var bra, noe det var. :)

Skrevet

Jeg ble henvist fordi jeg var "arvelig belastet" for tvillinger på begge sider. Ble rett og slett sendt på opptelling. :)

Skrevet

He he okei.. nei fordi jeg selv tenker at når jeg blir gravid så vil jeg liksom fortest mulig få bekreftet at heisann, her er det noe.. Men kan man liksom spørre om det da ?Fordi virker jo som ovennevnt at veldig mange får tidlig UL.

Skrevet

Man må bli henvist av lege for å ta tidlig ul. Hvis man går til oppfølging av gynekolog så har han/ hun det på kontoret og man slipper sykehus.

En grunn til tidlig ul er IVF (prøverør) eller hvis du har mistet før. Jeg hadde ul i uke 7 pga prøverør, og i uke 12 pga at jeg går til oppfølging hos gynekolog.

Vanligvis så trenger man ikke tidlig ul. Men har man lyst går det an å bestille time privat, men det koster jo litt da.

Skrevet

Tviler sterkt paa om du faar UL paa kun det grunnlaget... De fleste faar henvisning til tidlig UL fordi de har en grunn til det... Tidligere aborter, bloedninger, smerter, redsel, IVF... Det varierer nok ogsaa noe fra lege til lege hva de henviser paa grunnlag av. Veldig mange tar privat UL, da holder det at man vil faa bekreftet at det "er noe", for da betaler man selv. Det gjorde jeg - anbefales. :)

Skrevet

Du kan bestille det på privatklinikker også. Jeg hadde på sykehuset, pga. sterke magesmerter og blødning, for og skjekke at det ikke var sv.skap utenfor livmora. Hadde ikke gjort det ellers.. hvis alt var bra.. Men noen liker å ta en tidlig ul for å se hjertet ol. så man kan slappe av litt mer og føle seg tryggere på at det går bra..Men hvi det ikke er noen spes. grunn f.eks stor blødning, smerter, eller en veldig bekymret mor, så er det ikke gjennom sykehuset, mn du kan bestille til privat gynekolog.

Skrevet

Jeg fikk tidlig UL sist svangerskap pga smerter i magen så for og utelukke at jeg var gravid i ene egglederen.

Denne gangen var jeg på Ul for og finne ut hvor langt jeg var på vei og pga jeg hadde tatt ei angrepille som ikke har funka som den skulle.

Hadde oppfølging UL i uke 12 pga denne angrepilla..

Skrevet

jeg best time selv privat. kosta 500kr

Grunnen var for å sjekke om det var mer enn en i magen, og det var det

Skrevet

Er det bare for å få bekreftet at det er et embryo med dunkende hjerte må man bestille og betale det selv. Finn deg en privat klinikk og bestill deg time. De aller fleste som ønsker tidlig UL gjør det slik, bare tull å gå gjennom fastlegen så lenge man ikke har en medisinsk grunn eller annen god grunn.

Skrevet

Min fast lege har ul appartat på legekontoret. Så jeg fikk se bebisen i uke 6, 11, 18, 22, å på de neste kontrollene jeg skal også ;)

Hærlii å få sett bebisen i aktivitet å se hjertet slå.

Skrevet

Jeg ba om henvisning til gynekolog da jeg var hos fastlegen for å "sjekke at jeg var gravid" ... måtte ikke egentlig be engang, han skrev den mer eller mindre uoppfordret. Kanskje bare min fastlege som er litt slækk i strikken der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...