Gjest Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 I grenland fikk vi ny ordning etter nyttår, der vi hiver matafall i grønn pose, plastavfall i blå pose og restafall i en vrengt handlepose. Grunnen til at den skal være vrengt er for at maskinen som sorterer søppelet skal kunne skille fargene fra hverandre, og det kan jo være grønne og blå logoer på dem. Nå er det svære reklame kampanjer har for at folk skal begynne å vrenge posene, for kiwi posene blir tatt for å være matavfall. Er det tungt for folk å bruke et halvt sekund på å vrenge posen før man plasserer den i søppledunken? Og de fleste jeg kjenner driter i å sortere. Enten hiver de i hytt og pine i disse posene, eller de bruker kun restavfall. Jeg forstår ikke hvorfor. Jeg synes søpplemengden vår har blitt mindre (lokket på dunken går lett igjen kvelden før henting), etter vi begynte å sortere. Poenget mitt er bare det at jeg ikke forstår vitsen med å la vær. Det er ikke mer arbeid heller. Bryr vi oss egentlig så lite om miljøet rundt oss?
jente30L Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 her i oslo har vi ikke kildesortering,og helt ærlig.... kjenner jeg synes det er litt godt. men der vi skal flytte til er det kildesortering,og jeg lover jeg skal gjøre det der;)hehhe
trillemamma Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Dette har jeg diskutert mye. -Hvorfor bry seg, det nytter ikke likevel. Det er den klassiske unnskyldningen som går igjen. Gubben bare rister på hodet, men han godtar at jeg i det minste sorterer papir og glass og metall. Hadde vi hatt container i området hadde vi sorterert plast også. Det skal ikke være lett å kildesortere.
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Det jeg mener er når de har lagt det opp så idiot sikkert som her nå, Vi får egne poser til de forskjellige tingene, og et brev om hvordan vi skulle gjøre det. Det er ikke så komplisert, men det virker for meg at de fleste som bor her driter i det. Matafall i plastavfallsposen og omvendt. Det skaper sikkert ganske mye ekstra jobb for de som jobber med det...
PyttPytt Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Har ikke oslo kildesortering?? Trodde det var vanlig overalt jeg.. Sjøl bor jeg på et mellomstort tettsted, og her sorteres papp,plast, mat og restavfall via kommunen, og i tillegg kaster vi glass og hermetikk på resirkuleringsstasjoner. Å kildesortere er en vane og selvfølge for meg, men har flere i familien som gir f... og hiver i hytt og pine, og ikke vil de høre på fornuft heller.
Kjukka Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Her har vi en dunk for matavfall, en dunk for papir, og en dunk for restavfall... De posene vi bruker på matavfallet er slike organiske poser, og de begynner å råtne rimelig kjapt... Hvis du glemmer å gå ut med det, så blir det hull i posen og det lukter for jæææææææævli...
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Nope, her i Oslo har vi papir og restavfall. Thats it! Og her i miljøvennlige oslo har vi jo også mange stortingsboliger som da får enhver avis på døra, er dere klar over hvor store hauger som ligger utenfor her når de kaster ut disse innimellom? Hva med å lese på nett og spare masse på miljøet her?
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 De fleste leser dem sikkert på nett og, så mange av disse avisene blir nok aldri åpnet. Aviser, reklame og regninger er en vanvittig søppelkilde som bare dreper masse trær. Tror det blir mindre av sånt etterhvert, men da er det gjerne for seint:(
Gjest mphs Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Nei det skal vel ikke være så vanskelig når det er lagt opp til sortering. Vi bor i Trondheim og sorterer glass,papir,plast og resteavfall. Syns det er litt rart at det ikke skal sorteres matavfall, men de har kanskje ikke kapasitet til det.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Så lenge det er såpass "idiotsikkert" så skjønner ikke jeg det heller. Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke sorterer ut plast/glass/metall fra restavfallet (men det er fordi det er et stykke til resirkuleringsdunken og kjøkkenet mitt er overfylt nok allerede om jeg skal ha dunk til det også), men vi har dunk for brunt (organisk avfall som mat og hagegreier), blå (for papir og papp) og restavfallsdunk, og det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Jo det skal jeg fortelle deg!! *knurr knurr* Hehe neida, men hele kildesorteringsgreiene irriterer vettu av meg! Vi flyttet til ny kommune for snart et halvt år siden og her er det kildesortering på samme måte som hos dere. Plast og matavfall/husholdningsavfall er jo i grunn grei, men pappen er noe dumme greier. De tømmer jo de pappcontainerene altfor sjeldent, så de er jo fulle etter en uke også er de stappfulle. Og jeg gidder ikke å oppbevare papphaug på papphaug inne, for det har jeg rett og slett ikke plass til. Glass/metall beholderene som finnes her blir heller aldri tømt. De er alltid overfylte og det flyter gjerne søppel rundt beholderene. Og som sagt, jeg gidder ikke oppbevare søppel inne, så da ryker det i den vanlige søpla. Men, så lenge det er plass i de forskjellige beholderene så er jeg i grunn ganske flink til å resirkulere. Kunne nok bli litt flinkere med matavfallet. Det er jo en av de beholderene som det sjelden er fullt i, men har en lei tendens til å skrape alt ned i den vanlige søplebøtta. Men jeg prøver i hvertfall og blir bare flinkere og flinkere:)
Labambie Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Jeg synes ordningen her i kommunen er for dårlig. Spes her vi bor. I borettslaget her,henger det sånne poser til å ha plast i inne på søplerommet. Men det er jo liksom ikke ordentlig informert om hva som skal i de! Dessuten blir det at man ikke gidder å stå der nede å sortere.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 Cat; har dere bestilt store dunker av alt? Vi har den største dunken til alle 3, betaler litt ekstra for restavfallet, men de andre to er "gratis". Innimellom sliter vi litt, men som regel går det helt fint ) Men må innrømme jeg er som deg; er det fullt i alt og ei uke til tømming, da går det mye rart i restavfallet mitt også.. Evt gubben tar med på jobb da de har stor konteiner der.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 3. juli 2008 #14 Skrevet 3. juli 2008 Vi har felles søplehus for alle leilighetene her, så har bare sånne digre dunker. Restavfallet er som sagt ikke noe problem, de blir jo tømt ofte. Men pappen blir alltid fort full. Hender jeg tar med litt papp og kaster på jobben jeg også, men så blir jeg litt sånn pokker heller, det er vel ikke min jobb å drasse med meg søpla rundt når man betaler renovasjon og har et normalt "søpleforbruk". Mulig noen av naboene kaster ekstremt med papp, men rart det er sånn hver eneste måned. Så jeg prøver å være flink, men hvis kommunen vil vi skal være flinke til å resirkulere så burde de gjøre det "lettvint" for oss. Eller er det bare jeg som er kravstor? Vil bare legge til at jeg skyller og tørker melkekartonger, bretter og stapper og samler de i egen pose og ja, prøver som sagt å være flink. Synes jeg bruker en del tid, faktisk på sortering og oppbevaring av papp og plastsøppel inne, men jeg kan ikke ha fire sekker med plast og 3 pappesker med papp/papir stående, så da blir jeg irritert og pælmer alt!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 3. juli 2008 #15 Skrevet 3. juli 2008 Jepp, jeg skulle ønske de tømte pappen litt oftere. Og matavfallet litt oftere om sommern for det stinker virkelig ute + blir endel mer pga gress fra plenen... Her tømmes det en og to dunker annenhver uke, ser ikke problemet med å tømme to dunker hver uke...
3 blå Skrevet 3. juli 2008 #16 Skrevet 3. juli 2008 Det som er med pappen, er jo at folk bare slenger store pappembalasjer oppi og da blir det jo fort fullt. Hvis folk hadde gidda å trødd på pappen og bretta den sammen så er det nok plass til litt mer.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 3. juli 2008 #17 Skrevet 3. juli 2008 Syns sorteringa er ganske grei jeg. Vi har 3 søppelduunker ute. En til matavfall, Der ligger det stort sett 3-4 små poser etter to uker.. En dunk til restavfall. Har en mellom stor dunk og den blir stort sett full. Spesielt etter at lillemor kom til og vi stadig bærer ut fulle bleier... Restavfallet puttes i vanlige handlenett eller lignende. Matavfallet skal i sånne organiske poser. Har aldri opplevd at de går i stykker inne! Men man må ikke hive så mye vått avfall i det, da skal det pakkes inn i avispapir har vi fått beskjed om. den tredje dunken er til papir, Den tømmes 1 gang pr mend. De andre to hver 14 dag. I tillegg kan vi jo samle glass og hermetikk og kjøre det itl kontainere 16 km unna. Prøver å huske å ta de med når jeg drar i butikken. Sliter litt med sånne el.artikler. Har fptt røde poser til dette, pærer, lysrør, batteri, annat farlig avfall skal i disse, som så legges oppå søppeldunken ved levering. Melkekartonger skylles, brettes og stappes i hverandre og legges i en plastpose på toppen i papirdunken. Går helt fint nå, men slet litt med å komme igang! Blir en vane. Men blir forvirret når jeg besøker datteren min i stjørdal og skal kaste bleiene i matavfallet! + at de har masse mer sortering enn vi har.
CB-BabyBoy Skrevet 3. juli 2008 #18 Skrevet 3. juli 2008 Det kommer kildesortering i Oslo nå, jeg limer inn det jeg fant på kommunens nettsider: Avfallsplan 2006-2009 ble behandlet av bystyret 7. juni 2006. Vedtaket innebærer blant annet kildesortering og gjenvinning av plastemballasje og matavfall i Oslo. Fram mot 2012 vil innføring av kildesortering av plastemballasje og matavfall gradvis gjennomføres i hele byen. Målet er at vi skal behandle avfallet på en enda mer miljøvennlig måte. Kildesortering av plastemballasje og matavfall i Oslo innebærer at avfallet skal sorteres i hjemmet og hentes på samme måte som restavfall og papir, papp og drikkekartong. Endringene fra dagens ordning innebærer at abonnentene legger plastemballasje og matavfall i hver sin fargede og knyttede plastpose, og kaster det i samme beholder som restavfallet. De fargende posene skal sorteres fra restavfallet ved to nye optiske sorteringsanlegg. Papiret skal fortsatt legges i papirbeholderen. Det er ikke tatt endelig stilling til hva slags poser som vil bli brukt. Renovasjonsetaten har fortløpende møter med leverandører for å finne muligheter og løsninger i forbindelse med poser for innsamling av plastemballasje og matavfall. Pilotprosjekter Pilotprosjekt for plastemballasje og matavfall igangsettes høsten 2009 og vil bli gjennomført i utvalgte deler av byen. Disse vil gi oss erfaring med kildesorteringsløsninger i husholdningene, innhenting og transport. Utvelgelse av områder i byen som skal delta i pilotprosjektene er i full gang.
Alba44 Skrevet 3. juli 2008 #19 Skrevet 3. juli 2008 Ja, HI, det er dessverre mange som driter i sorteringen. Det gjør meg faktisk trist... Det er en likegyldighet blant noen som er mildt sagt skremmende. Kan bare ikke fatte at det skal være så inni hampen vanskelig!!
solstråle69 Skrevet 3. juli 2008 #20 Skrevet 3. juli 2008 Jeg må innrømme at jeg er en "miljøværsting"! Vi har kildesortering i vår kommune, men hva gjør man med all søppla når det kun tømmes hver 2. uke??? Og etter at jeg så en dokumentar som viste at til slutt, så blir all søppel dumpet sammen - så kildesorteringsjobben er egentlig bare bortkastet! Her går alt i en pose, fyller dunken full, og den siste uka må vi kjøre på søppledynga uansett. Mulig vi kaster i overkant mye...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. juli 2008 #21 Skrevet 3. juli 2008 Var den dokumentaren fra der du bor, eller generaliserer du bare jævlig? Og dersom du sorterte skikkelig ville du nok fått plass til søpla selv om den hentes bare hver 14. dag. Resten av Norge greier det stort sett.
Shabby Cheap Chic Skrevet 3. juli 2008 #22 Skrevet 3. juli 2008 Endelig kan "latsabbene" i Oslo sortere søpla si å Hehe... Sorterer på Romeriket..
solstråle69 Skrevet 3. juli 2008 #23 Skrevet 3. juli 2008 He, he.... Nei, den var på landsbasis. :-) Litt pussig at ikke alle kommuner har kildesortering, ikke sant? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå