Gå til innhold

Noen her som har kjennskap til Smiths venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig.. er det virkelig sånn at man blir utstøtt av sin egen familie om man velger å gå ut av menigheten?

Syntes det høres helt absurd ut.. At man liksom skal avvise sitt eget barn om de velger en annen eller ingen trosretning Jeg tror ikke på at det kan være sånn.. Det kan ikke være SÅ firkantet.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg kommer i fra er det ganske mange smiths venner.

Jeg kjenner en del som har vært medlem og disse påstår at man ikke melder seg inn eller ut, man velger selv hva man vil gjøre, møte opp på samlingene o.l eller ikke.

Ingen av de jeg kjenner har blitt utstøtt av familien heller.

Men jeg vet ikke hva som er reglene da..

Skrevet

Jeg kjenner ikke spesielt til disse, men min erfaring er at det alltid er noen som er mer "runde i kantene" enn andre i alle miljøer.

Etter at jeg gikk i klasse med ei som var Jehovas Vitne, fikk jeg et litt mer nyansert syn på de som er JV.

Det finnes fordommer mot de fleste grupper i samfunnet som viser seg å ikke stemme når man blir kjent med enkeltmedlemmer i gruppa.

Skrevet

det er ikke helt dette du er ute etter,men kjenner til en annen "sekt" jehovas vitner,og det er desverre slik at mange ikke har kontakt med sin egen familie når de velger noe annet enn menigheten,men det er og de som får dette til å virke på en god måte.

som alle andre ting i livet er det store forskjeller;)

Skrevet

Det er vel igrunn det jeg også tenker; at de egentlig har fått ufortjent dårlig rykte pga noen få ekstremister. Det er vel like mange forskjellige mennesker innenfor en menighet som det er ellers i samfunnet.. Noen gir sikkert litt mer beng enn andre:)

Skrevet

Trodde det var Jehovas vitne som ekskluderte folk fra familien for å melde seg ut..

Jeg googlet litt og fant

http://no.wikipedia.org/wiki/A-laget#A-laget

Fant også dette, men vet ikke om man kan stole på det siden det er skrevet av menigheten, ikke av noen som har forlatt den.

"Vi har ingen innskrivning (bortsett fra en telling som ajourføres med hensyn til statlig støtte til kirkesamfunn), og enhver norsk borger kan fritt velge livssyn fra fylte 15 år. Det skjer hvert år at noen, særlig unge, vil prøve livet utenfor vårt samfunn. Vi har ingen tradisjon for å holde slike innenfor, og det ville heller ikke være ønskelig å tvinge unge inn i et livsmønster de selv ikke ønsker. Selvfølgelig vil nok foreldrene gjerne prøve å påvirke en slik avgjørelse med milde råd, men forsøk på tvang eller trusler er ikke etter Bibelens ånd og er helt uakseptabelt. Det ligger i det å være kristen å være både romslig, tolerant og å elske medmennesker uten betingelser, og da selvfølgelig særlig sine egne barn eller søsken. Å "fryse ut" noen eller å ignorere dem er ikke etter Jesu ord."

Har ingen personlig erfaring med dem, og vet ikke om dette hjelper deg.

Skrevet

Eg leigde hos nokon som var smith's venner eingang. Jentene hadde langt hår og skjørt, men i gym på skulen og slikt gjekk dei med treningsbukse(om enn av og til under skjørtet;))

Dei hadde ikkje TV i huset, men foreldrene sa ingenting på at ungane såg litt TV hos oss.

Ikkje sa dei sjølve noko om at dei var Smith's venner til oss. Det verka ganske så avslappa heile greia:) Vi såg jo at dei reiste på sine samlingar ein gang(minst) i veka, men det kunne ha vore kor som helst dei skulle. vi høyrte ingenting om dette frå dei. Og vi hadde god kontakt, ein kjekk familie, med kjekke ungar:)

Veit ikkje heilt det du spør om, men trur dei er meir som kristne ellers er.

Trur Jehovas er hakket verre, ja.

Skrevet

vet i alle fall at jehovas vitner praktiserer noe som heter "dårlig omgang" det vil si om du har gjort noe som ikke samsvarer med deres levesett kan man bli kallt dårlig omgang,man må sitte på bakerste benk og ingen skal snakke til deg,man må gå til møter hos "eldste" og fikse opp i det.

til syvende og sist kan man bli utstøtt,men ikke pga en ting man har gjort,derimot at man ikke vil endre oppførsel eller levesett.

men dette gjelder jo selvsagt ikke at familien ikke kan snakke med deg

(er ikke jehovas vitne,ikke kristen eller noe,bare kjenner til dette pga en jente i klassen som var jv,og hadde en kjæreste på vdg som var det)

Skrevet

Du kan gå inn på brunstad.org og se der.Der er det info om Smiths venner.

Mvh

Skrevet

Eksen min var i smiths venner. Han "gikk ut" derfra en periode, og var ikke utstøtt av familen eller de som fortsatt var med.

Det er nok ikke så strengt i Smiths venner. Jeg har en venn som var med i Jehovas derimot. Der er det litt andre ting som teller. Han har ikke kontakt med sin mor (hun er fortsatt med) Han ble nedringt av de, truet osv. Møtte han gamle venner som fortsatt var med i jehovas snakket de ikke med han. Pga Jehovas måtte han en gang reise fra hus og hjem sammen med sønnen sin pga trusler om alt mellom himmel og jord, og helvete med.... Så heller Smiths i forhold til Jehovas ja.

Skrevet

Smiths venner støter ikke bort familiemedlemmer fordi om de velger noe annet. Smiths venner godttar også at man "går ut" av menigheten en stund. Får man problemer hjelper de deg fordi om det er "synd" det du har gjort.

Jehovas vitne støter familiemedlemmer bort om de har gjort noe "syndfult".

Du kan få tilgivelse, men må jobbe hardt og lenge for det. Om du velger å gå ut, snakker selv ikke dine foreldre til deg på gata.

De sier og at man helst ikke skal ha venner utenfor menigheten, da de kan påvirke deg negativt.

De har møter 3 ganger pr uke og masse strenge regler de må følge.

For meg er jehovas 10 ganger verre/strengere enn smiths venner.

(Kjenner folk i begge menigheter)

Skrevet

det er riktig som du sier at folk i menigheten ikke skal snakke med en utstøtt,men det er annerledes med familien.min eks bel utstøtt... og han har jevnlig kontakt med sine foreldre!!

og de er tungt inne i menigheten,faren er "eldste" som prester,de som bestemmer;)

hadde og ei god veninne som var datter av en eldste,så det går fint ann å være venner med dem;)

Skrevet

Jeg kjenner godt til smiths venner og flere som har gått ut derifra. Det er ingen utstøtelse eller sånne ting. Man er like stor del av familien som eventuelle søsken som er med og beholder venner som før..

Og det med fletter og skjørt var i gamledager:-)

Skrevet

Så flott da:) Da er det nok mange ganle fordommer som fremdeles florerer. Bra at religionen også "følger tida".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...