melkekua™ Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 glad jeg satt i bilen ) De koser seg sikkert i denne varmen.
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Æsj, Æsj, Æsj!! Jeg er livredd huggorm, særlig etter at jeg leste om den lille jenta som ble bitt i barnehagen. Og her i borettslaget har de hengt opp varsel om unormalt mange møter med huggorm i grøntarealet rundt byggene.. Uff.. Jeg blir helt stressa og kikker rundt meg hele tida.. Er det noe man kan kjøpe på apoteket i tilfelle man blir bitt? Kan man liksom ha motgift i baggen? Og hva skal man egentlig gjøre om lilletrollet blir bitt?
Northernlights Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Motgiften er laget av serumet til den aktuelle slangen, så man må på sykehuset. Men det er greit å ha alergimiddel bestandig tilgjengelig når man har småbarn. Aner ikke hva det heter på norsk, men her er det benadryl. Og jeg har både tabletter og flytende middel. Just in case.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Skal man gå i høyt gress er det lurt og ha på seg gummistøvler.. Jeg HATER huggorm, eller ormer og salnger og alt det der i det hele tatt. Huff. Er det mange i hele norge i år eller?
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Men stikker ikke ormen av da? Trodde den var gaske kjapp med å komme seg unna når den først føler seg truet nok til å bite? Må man jakte ned ormen da? Hehe.. Uff.. nå ble jeg enda mer stressa hehe:)
Northernlights Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Ok, ikke den aktuelle slangen som beit, men samme sorten. Og sykehusene her har iallefall sånt, i tilfelle man blir bitt. Mannen min drepte en slange ute i hagen i vår, som er veldig giftig, så jeg hater å gå i høyt gress her. Vi klipper gresset knall kort.
trillemamma Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Hoggormen er faktisk mer redd enn deg. Den rømmer sin vei hvis den har sjans til det og biter kun hvis du kommer faretruende nær. Jeg så et dyreprogram en gang om hvordan man skal oppføre seg. Så sant man holder seg minst en meter unna klarer den ikke å hogge til, dermed rømmer den istedenfor.
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Joa, men jeg ble litt uggen da jeg leste om en toåring som ble bitt i armen sin i barnehagen.. Hun tenkte sikkert "oi, så FIN en pinne!!!" plukket opp ormen og dengte den rundt noen ganger før den bet.. Så den skal jo faktisk ganke mye til:)
Northernlights Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Her finnes det iallefall noen slanger som er agressive, men det er jo sant at de fleste trekker seg tilbake om du ikke truer den. Slanger gjør meg fysisk dårlig. Æsj.
Mom2Two Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Eldstemann her ble bitt mellom halsen og skulderen da han var 3 år (han plukket blåbær og overrasket nok ormen). Ikke særlig moro. Det bar rett til legevakten, som var et stykke unna siden vi var på fjellet. Bittet er ganske karakteristisk, og lett å kjenne igjen. Det er bare sykehusene som har motgift, såvidt jeg har skjønt. Det er visstnok veldig dyrt, og ikke så ofte i bruk. Ikke noe man kan kjøpe på apoteket i hvert fall. Det beste er nok å forebygge... Skrekkog gru, huggorm er ekkelt.
KarboHøna_-13_ Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Jeg HATER hoggorm etter at "midi" kom bærenes på en, for noen år tilbake. Han ble bitt i benet. Heldigvis gikk det bra.
Småfolk Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Vi har en del huggorm i hagen og omegn. Har sagt til datteren vår ( 4 år) at når hun ser en slange skal hun snu og gå tilbake den veien hun kom, og så skal hun gå rett til mamma og pappa og si i fra. Hun må IKKE klappe slangen. Dette har nok gjort inntrykk for her på søndag syklet hun en tur med pappa. Plutselig bråstanset hun og ropte pappa huggorm! Og så satt hun stiv som en pinne på sykkelen. Slangen var svær men alt gikk bra, den var bare på vei over veien og inn i gresset. Huggorm er jo vanligvis mye reddere oss enn vi er den. Når den kjenner vibrasjonen av at vi kommer så kryper den som regel bort å gjemmer seg. Men noen ganger kan jo den bli overrumplet den som oss. Jeg spurte legen etter huggormtabletter som alle snakket om da jeg var liten. Men de gir visst ikke slikt lenger... Tablettene ga folk falsk trygghet mener de. Mange ble arge da det viste seg at de ble syke likevell. Nå skal man (om man er voksen) se om man får noen symptomer først (kan ta opp til 6-8 timer), da ca. 30% av bittene er såkalte tørre bitt - altså uten gift. Får man symptomer skal man til sykehuset. Men ALLE barn og gravide skal til sykehus med en gang enten de har symptomer eller ikke. På sykehuset behandler de ikke bittet men eventuelle symptomer. For mer informasjon se Giftinformasjonen - søk på huggorm - http://www.shdir.no/giftinfo/huggormbitt_6012
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå