Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Var på NAV i dag, og dama der sa at jeg IKKE hadde opparbeida meg rett til foreldrepenger!! Jeg forklarte at jeg hadde jobbet 6 av de siste 10 mnd, men dette er altså ikke godt nok. I følge henne må man jobbe BOKSTAVLIG TALT i 6 måneder! Nærmest fulltid! Er ikke godt nok å bare ta ekstravakter her og der. Jeg har studert frem til mai, og jobbet som bare pokker siden studieslutt for å få litt penger å rutte med. Til absolutt ingen nytte!!! Hvordan kan dette være mulig??? Er dette virkelig praksis?? Var så fortvila at jeg satt med tårer i øynene..litt forskjell på å gå ut fra at man mottar 15 000 i mnd i et år, til bare å få engangsstønaden...
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Vel, det er bare tull! Jeg har aldri hatt en 100% jobb, og har vært i permisjon med 2 barn, MED lønn. Sist var jeg bare ringevikar, og jobba deretter... fikk da lønn alikevel!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Stakar, det hørtes ikke greit ut. Du må klage. Klem fra meg.
Guttemamma75 Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Dersom du har mer enn 14 dager mellom ekstravaktene vil denne perioden ikke telle med... Stemmer at man må ha jobbet minst 6 mnd - og da hjelper det ikke om man mangler en dag - men det stemmer IKKE at man må ha jobbet fulltid.. Så lenge du har jobbet jevnt og trutt har du krav på foreldrepenger, men som sagt - har du hatt lengre opphold teller ikke den perioden.. Snakk med nav igjen du..
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Så vidt jeg har forstått så er kravet at man har jobbet de siste 6 mnd av 10 og at man må ha tjent minst en halv G. Grunnbeløpet i år er kr 70 256 . Har du tjent halvparten av dette, skal du ha krav på fødselspenger. Synes du skal kontakte NAV på nytt for bedre informasjon.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Jeg blir alltid forundret på de som blir sinte på saksbehandlerne når de selv ikke oppfyller kravene til enkelte rettigheter. Det er vel helst regelverket man burde bli sint på, og regelverket er det ikke de ansattei NAV som lager.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Det er dessverre ikke alltid de som jobber i NAV, kan regelverket, de heller. Den erfaringen har jeg, som alenemor. Og da er det ikke bare et tilfell jeg snakker om, det er mange. Jeg har måttet fortelle dem hvordan det fungerer, og det er jo galt at brukeren vet mer enn de som jobber med det. Så bli ikke så forundret, du NN 15:59. Jeg har ikke greie på det du HI lurer på, men anbefaler deg å snakke med en annen person hos NAV.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Å joda, jeg blir forundret. Det er ikke rart folk får dårlig service når de viser en sånn holdning som HI i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Sant det... Jeg ringte NAV i dag fordi sykepengene mine ikke hadde kommet, takket være legekontoret som hadde vært trege med å sende inn sin del av sykemeldinga. Den kjempekoselige dama jeg prata med ordna det så de skulle ta en ekstra kjøring, så da får jeg penger nå, og slipper å vente til 25. juli:) Men jammen var jeg hyggelig mot henne også, spurte pent og takket enda penere:)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 NAV kommer veldig dårlig ut på brukerundersøkelsene sine, bla fordi saksbehandlerne faktisk ikke kan det lovverket de jobber med å administrere. Dette gjelder sikkert et ørlite fåtall, men likevel... Jeg synes du burde ringe de igjen og be om en annen saksbehandler denne gangen. Håper det går bedre da.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Dette er enkelt og greit.. Forsk litt i dine rettigheter og regn gjennom ting en gang til. Og oppfyller du kravene så gjør du det. Da får du det du har rett på.. Noen må ha misforstått noe her.. hun sitter ikke sånn bare for å irritere deg vettu:)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 15 000 i mnd syns jeg hørtes veldig mye ut til ikke å hatt fast jobb? bare lurer..
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #14 Skrevet 3. juli 2008 Jeg må bare si at jeg har veldig dårlig erfaring med NAV og jeg har hatt kontakt med dem i årrekke.. Synes mange, slett ikke alle, er frekke, utålmodige, sinte, sure og arrogante, og har en egen evne til å få meg til å føle meg liten og rar..¨ Jeg er ALLTID høflig, snill og grei... Kanskje litt for..
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #15 Skrevet 3. juli 2008 Jeg har hatt kontakt med NAV siden 2000, og har bare hatt hyggelige, greie og hjelpsomme saksbehandlere. Alle 7 faktisk Jeg kan derfor ikke gjøre annet enn å skryte av NAV.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #16 Skrevet 3. juli 2008 jeg var også student når jeg ble gravid. Jobbet masse for å få foreldrepenger, og oppfylte kravet. Fikk 11.000 i mnd. 2 av de mnd hadde jeg bare et par vakter mens i sommermånedene jobbet jeg kjempemasse. Hadde kun med et skriv til nav fra arbeidsgiver hvor det sto hva jeg hadde tjent pr mnd. Hadde forørig 2 småjobber også og de ble også lagt til grunn. Tror du burde be om en annen behandler.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 3. juli 2008 #17 Skrevet 3. juli 2008 ville også ha spurt en annen saksbehandler! Jeg gikk på skole da jeg ble gravid med lillegutt.. jeg jobbet fullt de tre første mnd, hadde 2mnd sykepleiepraksis (altså ikke arbeid), jobbet av og på de tre siste mnd, men jeg hadde problemer med å bli svimmel pga lavt blodtrykk, og orket ikke å jobbe så mye! Jeg jobbet langt ifra 100% de to siste mnd! I tillegg, (dette vet jeg ikke om var riktig av dem), så tok de bort de to mnd jeg ikke hadde jobbet, og regnet ut et snitt av de 6mnd jeg hadde vært på jobb! Jeg fikk jo en brukbar sum utbetalt i mnd alikevell.... selv om jeg egentlig følte at jeg bare hadde jobbet sommermåndene!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2008 #18 Skrevet 4. juli 2008 Takk for gode svar. (og "takk" til dere som selvfølgelig som bare MÅ komme med negative kommentarer og tråkke på de som ligger nede..) Skulle gjerne ha snakka med en annen saksbehandler jeg, men dette er et lite NAV kontor..og dermed bare 2 saksbehandlere som jobber med denne type saker. Også er ferien begynt. Situasjonen ser heller mørk ut:-/ Tok kontakt med et annet NAV kontor senere i går, og der sa personen jeg snakka med at så lenge jeg hadde jobbet over 50 % i snitt i 6 mnd, var dette godt nok til å få utbetalt penger... Jeg har jo ikke dette, siden jeg kun har jobbet mye fra mai måned. Månedene før der gikk jo hovedsaklig med til eksamenslesing og praksis, og en vakt her og der. Kan ikke tenke meg at snittet blir på 50% da.. Den første damen jeg snakket med (fra det opprinnlige innlegget jeg la ut)nevnte også at man må ha tjent over halve grunnbeløpet, noe som jeg har gjort. Dette var ikke relevant mente hun.. Og at man ikke kan ha opphold på vaktene på mer enn 14 dager, det gjaldt bare siste 14 dagene før man gikk ut i permisjon!! Herlighet for en suppe..får jo forskjellige svar heeele tiden! Og til deg som syntes det var mye å få utbetalt 15 000 for bare å jobbe ekstravakter...hæ? Er det så mye da? Skal ikke mange vaktene til før man har noen tusen. Ta noen seinvakter/ helgevakter så tjener man raske penger. HI
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2008 #19 Skrevet 4. juli 2008 Det er da ingen som har tråkket på noen som ligger nede. Du må tåle kommentarer på ordlyd og hvor du retter sinnet ditt. Det er da ingen som har skrevet noe om at det ikke er forståelig at du er skuffet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå