Gå til innhold

Hva er normalt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde på 2. trimester, men legger det inn her og.

Hva er egentlig normalt blodttykk? Mitt er ganske lavt, 60/90. Men jeg vet ikke hvor lavt det er i forhold til vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro blodtrykket ditt er 90/60, da overtrykket alltid er høyere enn undertrykket. Det vil si at det før skråstreken representerer overtrykket ditt, og det etter streken undertrykket ditt. Du har litt lavt blodtrykk ja,normalt blodtrykk ligger på 120/80. Men så lenge du ikke har plager av det så er det ikke farlig....noen kan bli litt svimmel og trøtt når de har lavt blodtrykk, men det kommer litt ann på hva du normalt pleier å ha også da. Men pass på å drikk mye, mangler du væske i kroppen kan blodtrykket bli lavt. Ellers regner jeg med legen/jordmoren din følger med på blodprosent og jernlagere osv....det kan også påvirke blodtrykket.

Lykke til :)

Skrevet

Blodtrykk på 90/60 er ikke så verst, undertrykket er iallefall helt normalt. Hva som er normalt BT, varierer ettersom hvem du spør, er det ikke typisk? Før sa man at et overtrykk på 100+alder var ok, men dette går man mer og mer bort fra fordi et høyt overtrykk er skadelig i lengden og da er det ikke bra å tolerere at eldre mennesker får høyere og høyere trykk.

BT er også individuelt, som du er inne på. Noen har 90/60 år ut og år inn uten symptomer på lavt BT, mens andre besvimer med disse tallene. Uansett sies det at unge kvinner ofte har lavt BT og lever godt med det. Jeg vil si at normalt BT er 100-130/50-80.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...