er det muuulig Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 hvordan vet man om man har delst foreldreansvar? jeg vet at jeg har 100% hovedomsorg..... virker kansje dum her nåå...men jeg er blond da...;-) *skylde litt på det hehe*
Sjokoladekaka Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Har du vore gift med bf og var det ved fødsel, så har dokke delt. Er ungen født etter 2006(trur eg det var), og dokke budde saman ved fødselen, så har dokke delt. Ellers så kan ein dele foreldreasvaret frivillig, ved å skrive under på det. Dette er ofte i samband med at bf tar på seg farskapet etter fødselen, og skal kryssast av på det farskapsskjemaet i eigen rubrikk(meiner eg), og begge må skrive under på det. Budde dokke ikkje saman(hadde ulike adresser i folkeregisteret) ved fødselen, så har du det aleine automatisk. Er ungen født før 2006(som eg trur er rett tidspunkt for lovendringa), så har du foreldreansvaret aleine, sjølv om dokke var sambuarar(men ikkje dersom dokke var gift).
er det muuulig Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2008 ok da skjønnte jeg mye mer:-D tuusen takk:-D
hamsterpia Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Men du... da jeg var på NAV før fødselen, for å ordne med permisjonssøknaden, så spurte jeg også etter sånn farsskapsskjema. Fikk da beskjed om at det trengte han ikke å fylle ut, så lenge han skrev under på permisjonspapirene(!) Da veslegutt var født og fødselsattesten kom, sto det kun mitt navn der, ikke pappa`n sitt. Ikke fikk vi noe skjema for underskriving på sykehuset heller. Vi har bodd sammen i 6 år.
Sjokoladekaka Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Mi erfaring er at farskapet blir ordna på sjukehuset. At barnefaren skriv under der. Trur det er det vanlige,men det kan vel skje glipp der også. Syns det er rart at han ikkje var ført opp på fødselsattesten, for det betyr jo far ukjent, meiner eg. Her har eg foreldreansvaret aleine, men faren står oppført på fødselsattest, likevel.
hamsterpia Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Ja, dette synes vi var rart også. Og da vi hadde samtale med presten før dåpen, så spurte presten om det stemte at det ikke var oppført noen far, for i papirene hans sto også bare mitt navn. Samboeren min skrev på sine personalia på papirene til presten, og noen dager etterpå ringer ei dame fra prestekontoret. Hun sier at de ikke kan bruke hans navn på dåpsattesten, fordi han ikke står oppført som faren hos folkeregisteret. Synes alt dette var veldig rart, siden jeg jo fikk beskjed av NAV om at det ikke var behov for mer dokumentasjon enn at vi begge sto oppført på permisjonssøknaden.
Sjokoladekaka Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Snakk med folkeregisteret, så ordnar det seg nok:) Nav har ikkje greie på alt, dei heller;)
hamsterpia Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Ja, skal gjøre det, men har bare ikke kommet så langt enda. Men synes det var veldig dårlig av hun saksbehandleren på NAV som sa dette. Jeg fikk prate med henne pga at hun var den som var "spesialist" på fødselsperm o.l. siden jeg skulle overføre pappas permuker til meg. Og så vet hun ikke hva som må til for at begge foreldrene skal bli oppført som foreldre engang. Oppgitt over NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå