Ragdoll Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Jeg var innom i stad og skulle kjøpe en vivag pga gardnerella infeksjon(IGJEN!) Og da spurte jeg ei ung ei i kassa om jeg kunne bruke den flere ganger i svangerskapet siden jeg er gravid. Har nemlig brukt en sånn "kur" en gang tidligere for 1 mnd siden. Men jeg spurte iallefall denne jetna om dette gjorde noe. Og så sier hun "Nei, jeg skullenjo tro at det bare er bra å øke melkesyreverdien for gravide, for hvis du har det sånn over lang tid så vil du få urinveisinfeksjon og da kan du få en fremprovosert fødsel av" og jeg tenkte bare "dumme jente, har ikke peiling!" og så sitter jeg her og tenker.. "hva om noe så tåpelig er sant da?" Det kan vel ikke være tilfelle? At hvis man har for gardnerella over lang tid, kan man da få urinveisinfeksjon og føde av det??? HÆ??
lille spira Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Kanskje denne kan hjelpe deg? Det står ingenting om urinveisinfeksjon men at man kanskje kan få en for tidlig fødsel av å ikke behandle. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=491258
lykketreff:-) Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Det er helt riktig at (uoppdaget) urinveisinfeksjon kan føre til abort/tidlig fødsel. Jeg hadde nylig en symptomfri UVI og fikk behandling med antibiotika for å ikke øke risikoen for for tidlig fødsel. Det var et innlegg her forleden skrevet av ei som hadde sterke og hyppige kynnere som gikk over da hun ble behandlet for UVI.
Sjokoladefrik Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Godt svar over, men slenger på at de som jobber på apoteket faktisk har god peiling! De er utdannet helsepersonell som kan mangt om mye, ikke bare ei jente tatt fra gata eller kassa på Rimi altså! De skal kunne mye om alle produktene de selger, og om diverse sykdommer og tilstander. Så stol på de som jobber der, og spør dem om du lurer på noe! Jeg har forresten streptokokker i normalfloraen min i skjeden, men den er nyttesløs å behandle. Får jeg derimot urinveisinfeksjon av det, skal jeg behandles sier legen min, og de sender inn urinen til dyrkning regelmessig...
Ragdoll Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2008 ekkelt da! Har tidligere i sv.skapet hatt blærekatar og kjent stikkinger i livmor/blære (litt ubestemmelig) den siste uken.. Tror jeg flyr på legevakta i dag og får sjekket det.. Takk for svar!
AO3 Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Personellet paa apotek har vanligvis god peiling! De har mange aars utdannelse. Er du i tvil, be om aa faa snakke med farmasoeyten, det skal alltid vaere en farmasoeyt tilstede paa apoteket.
lykketreff:-) Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Enig i at de som jobber på apotek vanligvis har god peiling, men noen lang utdannelse har de ikke: Apotektekniker er utdanning på videregående skole - altså det samme antall år som hjelpepleier/omsorgsarbeider. Farmasøyt er såklart høgskole -eller univeritetsutdanning.
Ragdoll Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. juli 2008 Men hun hadde iallefall rett da, sånn nesten.. Jeg har aldri vært gravid før, så jeg hadde iallefall ikke peiling
lykketreff:-) Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Ja, det viktigste er jo at man er kvalifisert for jobben man skal gjøre, ikke hvor mange år man har gått på skole :-) Forresten: Pass på så du ikke får skada en felg på vei til legevakta i dag, da - he, he ;-)
Ragdoll Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2008 Hehehehe.. Ikke gni den mer inn på meg, vær så snill! Er en time til jeg skal hjem *grøss*
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Er forresten 3 årig vgs for apotektekniker og det er eksakt like mange år som en farmasøyt har på høgskolestudiet sitt, bare at det er på høgskole. Apotekteknikere har faktisk peiling på det de jobber med
lykketreff:-) Skrevet 4. juli 2008 #12 Skrevet 4. juli 2008 Hvordan kommer man inn på et studium på høgskole? Jo, man skaffer seg studiekompetanse fra vgs. Hva surrer du med, tøvsjura? Du kan ikke mene at en apotektekniker og en farmasøyt har like mange års utdanning? Jeg svarte bare på det en over her kalte "mange års utdannelse". Selv var jeg ferdig med vgs da jeg var 19 og hadde overhodet ikke mange års utdanning... For ordens skyld kan jeg gjenta meg selv: Apotekteknikere flest har peiling på jobben sin - ingen tvil om det. :-S
Storken1979 Skrevet 4. juli 2008 #13 Skrevet 4. juli 2008 :-) nei apoteket kan ikke alt! Det er rett og slett umulig for alle teknikere og farmasøyter å kunne alt. Det som er det viktigste en lærer av å jobbe på apotek er at man aldri skal påstå ting man ikke har greie på. Det vi ikke vet når kunden spør, undersøker vi for dem- fordi det er lov å ikke kunne alt utenat. Derfor mener jeg at man kan ha svært stor tillit til at når en apotekansatt åpner munnen så kommer det riktige anbefalinger ut av dem! Hilsen en farmasøyt som jobber i apotek :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå