enpå3ogenpå1 Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 blir litt lettere gal for tiden......sønnen min har nå over lengre tid sovet to-tre dupper om dagen, 30 minutter hver gang (på sekundet omtrent). De siste dagene har jeg latt han sove inne i sengen for å se om han sov lenger av den grunn. Første dag: han gråter så mye at jeg til slutt tar han opp og vi sovner i sengen vår og sover 2,5 time (jepp - begge to). Dag to: han griner endel i dag og, jeg tar han opp og vi sovner igjen i min seng. Jeg sover 15 min, han 1,5 time. Dag tre: han gråter bare litt i sin egen seng og sovner etter fem minutter. Sover 40 min, gråter og jeg tar han opp, vi sover sammen i min seng (igjen!) i 40 min til. Idag: mannen min legger han i egen seng, han sover 30 min og våkner gråtende. Jeg prøvde å få han til å sove igjen men gikk ikke. Mannen prøver......og nå har det jo vært stille en stund på rommet (har de sovnet begge to?) Gutten min er 7,5 mnd. Han blir lagt kl19 hver kveld. Som regel sovner han ved flaska i armene våre. Han sover kjempebra fram til 0130, etter det er det mye styr. Må bli snudd på, smokk (hver tiime) og han våkner som regel i 4-5 tiden. Da har vi (jeg!) vært å dumme at vi tar han opp i vår seng, for da sover vi godt alle sammen. Alt i alt sover han nok ikke mer enn 10-11 timer på natten og normalt sett 1 time på dagen (sett bort i fra de siste dagene). Dette er vel litt lite? Har lest at babyer i den alderen skal ha 14,5 time i døgnet. Han blir fort trøtt og sutrete på dagen og jeg blir jo lei av å bruke så lang tid på å få han til å sovne! Jeg vet at det er dumt å ta han opp i egen seng. Og la han sovne ved flaska. Jeg fikser ikke gråt på natten og ikke heftig gråt på dagen, får så vondt av han. Vet jeg har gitt meg "ris til egen rumpe", men hvordan kommer jeg meg ut av denne knipa? Vi bor trangt og har ikke eget rom til han. Pliiis, blir veldig glad for tips. Skal ha ferie nå og lurte på å plukke av han (eller strengt talt mine) dette "tullet".
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Neppe noen trøst, men høres akkurat ut som gutten min. Han sover like mye (lite), men jeg tror kanskje han har mindre søvnbehov enn andre babyer. Håper andre kan hjelpe oss med tips.
nungo Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Vet ikke om jeg har noen tips, men det kommer en tid (tro meg, jeg har vært der!) da søvn blir det viktigste. Jeg fikser ikke når de gråter helelr og jeg hadde aldri stå gjennom en "ferber-kur". Jeg har en jente på 4 år som i perioder har sover svært dårlig - vært mye urolig, måtte sitte ved sengen hennes i timer hver natt. Jeg "kjempet" leeenge; til sist "ga vi opp" og hun fikk sove hos oss - og da fikk alle sove godt og lenge :-) Jeg kom frem til at hun nok i disse perioder var veldig utrygg, at hun kansje var inen i en periode med mye utvikling el.l. og at hun da trengte nærhet. Erfaringen fra 4 år har vært at plutselig en natt så sover hun gjennom i egen seng og sådan kan det gå i flere måneder før vi komemr inn i en ny periode da hun trenger å ligge hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå