Gå til innhold

Min mann og jeg er litt uenige, hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi satt og spiste middag i går og hadde salat tilmagen og som vanlig momser alle tre ungene i seg paprika, agurk osv som om det skulle vært snop. Jeg sier til min mann "Jeg er så glad ungene våres liker salat og grønnsaker, vi har virkelig vært heldig!" Hvorpå min mann sier "Nja, ikke heldige, er vel mer at du er flink å lage det ofte til og gi det til dem" Jeg mener dette ikke har noe særlig med tilbud å gjøre, men om de er kresne eller ei og barna våres er for det meste ganske altetende generelt, men jeg ser ikke på det som min/vår fortjenste, mer at vi har vært heldig. Mannen mener derimot at det er vår fortjeneste siden vi lar dem smake på mye og alltid tar litt av alt på fatene deres selv om de sier de ikke liker det (og de spiser det underveis likevel).

Hva mener dere? Er det foreldrene sin fortjeneste dersom barna er altetende eller er det bare ren og skjær flaks? (kan legge til at jeg var velig kresen som barn og er fortsatt litt småkresen mens mannen er omtrent altetende slik som barna).

Videoannonse
Annonse
Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Jeg syns mannen din har rett. Barn som er vant med å få frukt, grøtn, fisk, liker det.

F.eks kusinen til mannen min, moren lager ikke så mye mat, mest fastfood og frossenmat og rødt kjøtt. Kusinen hater fisk. Vil ikke ha det, er rett og slett ikke vant med det.

Jeg f.eks fikk lite rødt kjøtt som liten og jeg liker ikke rødt kjøtt den dag idag. Grønnsaker derimot elsker jeg :-)

Og jeg fikk lite snop.. Og det hater jeg :-)

Skrevet

Jeg tror det bare er flaks, og at dere (og vi) er heldige som har barn som liker frukt og grønt.

Det skjer jo ofte at søsken ikke liker det samme og da svikter jo din manns teori.

Skrevet

Tror nok dere har litt rett begge to. Noen barn er fryktelige kresne samme hva og andre ville nok ha spist litt mer forskjellig om de ble tilbudt det litt oftere.

Skrevet

Jeg tror dere begge har litt rett jeg :-)

Her tilbys det mye sunt og god mat. Frukt og grønnsaker er absolutt favoritter...mens junk får hun ikke smake på enda (er bare 15 mnd da)

Hun får smake på det meste, det jeg ikke vil hun skal smake på, lager jeg heller ikke :-)

Så litt flaks, og litt tilbud tror jeg er "cluet"

:-)

Skrevet

Er mest enig med deg, men det er fordi jeg selv manglet aldri på tilbud om ALT av mat, men jeg ville ikke ha omtrent noe. Jeg var (og er litt enda), heeeelt håpløs i matveien.

Snuppa får også alt, men er nok litt som meg, og vil ikke ha noe særlig. Hun er flinkere å spise borte/i barnehagen enn hjemme!

Skrevet

Tror det kan være en kombinasjon jeg da.

Min datter er kresen, har prøvd å servere henne det meste, men hun vil ikke smake!

Lillegutt på 5 mnd sier ja takk til alt han får :o) hehe.

Forskjellige personligheter ja!

Skrevet

både og. jeg er helt overbevist om at barn som får smake masse forskjellig mat vil like flere ting en de som får det samme vær dag. men nå har jeg en sønn som spiser alt murlig rart. så det lett for meg og trekke den konklisjonen.

Skrevet

Ja du har et poeng her! F.eks liker ikke 5 åringen vår tomater (han prøvesmaker faktisk på dem om igjen og omigjen innimellom, men tror han har gitt litt opp nå, for han synes nok de ser gode ut), mens 3 åringen vår elsker tomater og kan momse dem i seg med stor nytelse. Begge har fått likt tilbud om det.

Skrevet

Datteren min har blitt tilbydt frukt og grønt hvr dag i 10 år, men like forbannet liker hun ikke grønnsaker.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Vår første og andre sønn har fått samme tilbudet om mat, frukt etc. men førstemann spiser nesten ingen ting, mens andremann sluker alt!

Skrevet

Jeg mener at mannen din har rett, det de er vant til og spise og får mye av er kjent mat og dermed spiser de mer av det!

Nabogutten/familien lever på cola, junk-food og har aldri hatt ett salatblad i huset,dermed nekter gutten og spise noe annet enn pølser,burgere...

Jeg har gitt jenta mi frukt og grønt hele veien og hun elsker det...

Hun drikker ikke brus, vil heller ha vann og melk men det er fordi hun aldri har fått brus... Tror det er en sammenheng ja, det vi gir dem og spise spiser dem.. Tror ikke barna dine hadde vært så glad i det hvis de ikke fått så mye av det:)

Skrevet

Jeg tror dere har litt rett begge to:)

Grunnene til at barn liker eller ikke liker noe er nok ganske sammensatte. Tror definitivt at det er veldig viktig at de faar frukt, gr.saker, fisk etc tilbudt. Tror ogsaa at foreldres holdninger til mat smitter av paa barna og i storre grad enn man tror.

Men man kan sikkert faa barn som er vanskelige og kresne mht mat selv om man gjor alt riktig.

Skrevet

Nja, dere har vel litt rett begge to tror jeg.

Her prøver vi å tilby snuppa ALT av grønnsaker og frukt, men hun tørr sjelden å smake. Hun er meget skeptisk.

Vi tilbyr og legger på tallerken, men det blir aldri tatt av. Og det hjelper heller ikke med "eksempelets makt" på henne heller. Jeg spiser vannmelon, jordbær, gulerøtter osv så det river etter hver dag, men å få jenta vår på 2,5år til å smake det har jeg ennå tilgode. Og hun er skeptisk til alt som skal i munnen, det er ikke bare det sunne som blir liggende.

Jeg er litt redd for å tvinge henne også, siden jeg ble tvunget til å smake osv selv som barn og derfor er meget skeptisk selv til nye ting selv nå.

Skrevet

Sønnen min er veldig kresen, men har alltid fått servert variert mat og mye frukt og grønnsaker. Likevel spiser han nesten ikke noe av det. Han spiser heller ikke junkfood da og er veldig glad i fisk. Frem til han var 2 år spiste han absolutt alt. Jeg tror rett og slett barn er forskjellige :)

Skrevet

Blanding tenker jeg !

Er ganske sikekr paa at uten tilbudet saa faar man kresne barn, men noen er nok foedt slik ogsaa og da kan man ikke tivnges til aa like noe.

Men hvis en faar noe flere ganger og smaker saa kan man etterhvert vende seg til smaken tror jeg .

her i huset likte ingen av ungene risengroet, men vi forsatte aa lage det. For 6 mnd siden spiste ingen av dem det,og minsten faktisk brakk seg.

I gaar spiste begge det......

Vi har alri tvunget dem til aa spise det, men de har faattt tilvbudet hver gang vi har hatt det.

Skrevet

Vel, kan ikke snakke for andre men vet at vi mer eller mindre alltid har grønnsaker av forskjellige sorter på bordet. Både når det spises lunsj, frokost og middag. Ungene våre spiser ikke så mye av det likevel. Har tilbydt dem det hele tiden og lagt det opp på fatet til dem. Noe spiser dem, men er veldig selektive:-) Spiser ikke det samme heller, så dem har funent sine favoritter. Nå er vel eldste vår ekstrem da, for hun liker ikke potet, eller pommes frites (om den er laget hjemme...) ikke spiser hun kjøtt (hun spiser smårettskinke da) eller fisk, utenom fiskekaker, fiskepudding. Og kun grillet kylling, ikke kyllingfileet f.eks.. Hun spiste egg, men fant plutselig ut at det bare er det hvite hun like, så omelett eller eggerøre er plutselig utelukket. Dette har pågått en laang stund nå, så vi har funent ut at vi bare lager det vi selv ønsker så får hun spise det hun vil av det som befinner seg på bordet.

Når det gjelder pålegg, spiser hun både kaviar, skinke, salami, ost, leverpostei og mye mer... så hun får nok i seg det hun trenger:-)

Gjest Kelly Taylor
Skrevet

tror det er en god blanding, her er 4 åringen kresen som fy og har alltid vært sånn, mens 1,5 åringen er alt etende og de har fått samme tilbud begge to:)

Skrevet

Vi spiser mye frukt og grønt, sunn mat generelt. Største er superkresen, kan til nød spise litt kokt brokkoli eller kokt gulrot. Glad i frukt da, men det er nok fordi det er søtt. Liker fisk, men hater alt rent kjøtt. Tygger og spytter ut. Spiser ikke rå grønnskaker eller salat overhodet. Og det har ingenting med tilbudet å gjøre. ;o)

Skrevet

Jeg mener det er fordi man venner ungene på det fra starten av. At de alltid har tilbudet og blir servert det meste. Vi har vært veldig obs på at mini "skal" like alt og gitt han alt fra han kunne spise. Nå er det heldigvis ikke en ting han liker. Vi har heller ikke noe stress med du må spiste opp, du må smake osv.

Skrevet

når det er sagt finnes det jo selvfølgelig ting man ikke liker. Noe må man rett og slett lære seg å like.

Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon, samtidig som jeg har tro på at barna fra de er helt små ofte spiser det de får servert nrå de får det servert ofte. Vi har ofte salat til maten, og frem til nå så har snuppa som regel bare spist tomat og agurk og evt paprika selv om det har vært grønn salat oppi, mens nå i det siste har hun begynt å spise litt av salaten også. Tror ikke hun har blitt mindre kresen det siste året, bare vant til å spise det og vant til å se at alle andre også liker det.

Skrevet

Eldste her er fryktelig kresen. Og det har ingenting med at vi ikke tilbyr grønnsaker, frukt osv...

Haromtrent hver dag enten grønnsaker eller salat til middagen, men hun spiser det ikke. Når hun var 8 mnd og fikk middagsglass spyttet hun ut både erter og gulrot biter, de nekta hun å spise. Av frukt elsker hun banan, eple og apelsin, men ingenting annet. Vi har alltid gitt tilbudet, men hun spiser det ikke. Yngste er motsatt, hun spiser det som blir lagt på talerkenen, samma hva det er, alt er godt!

Skrevet

Jeg tror også det er en kombinasjon av mange faktorer som spiller inn.

Vi har 4 barn og her er det stor variasjon i forhold til mat. Vi har et variert kosthold med mye frukt og grønt. Nr. 3 hos oss er en "sunn" type, han liker ikke snop, ikke sjokoladekake, ikke sjokoladepålegg etc. Han foretrekker leverpostei framfor nugatti og syltetøy..Han er ca. 5 år. Men han er skeptisk til andre frukter enn epler pg pærer.

Nr. 1 er en ganske a"altetende", men skeptisk til "uvanlige" frukter og "uvanlige" grønnsaker.

Nr. 2 liker alt mulig, men foretrekker absolutt pølser, søtt og burgere ( hvis han får velge)og lillebror på nesten 3 liker og spiser absolutt alt, t.o.m sylteagurker og rødbeter.

Så jeg vet ikke......., de vokser opp i samme miljø og med samme maten........................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...