Gjest Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Mens jeg venter på solen ute ;-) Har sett så mange innlegg om dette nå og for meg virker det som om det er mye uvitenhet rundt omkring. Ikke at jeg er noen ekspert selv heller, men har en studert religioner, kulturer og historie så får men i det minste et visst grunnlag. Føler litt for å ordne opp i noen generelle missforståelser rett og slett. Først og fremst: Aviser, nyhetsrepotasjer osv er laget for å selge, de vil tjene penger og for å gjøre dette må de skape oversskrifter som fenger folk flest. Folk flest liker å bli sjokkerte og kunne velte seg i andres sorg og ulykke og folk flest liker å føle seg bedre enn andre og se ned på andre. Trist, men sant. Derfor er det sjeldent det er gladnyheter som er hovedoverrskrifter. Og derfor er det også at hendelser som nører oppunder overnevnte punkter som selger best , altså drap, voldtekter, tyverier, vold osv. Og de vet at det selger mer om det er utlendinger fra en annen kultur eller etnisitet som er i søkelyset nettopp fordi mange her til lands er smårasistiske av seg i utgangspunktet. Om det f.eks skjer 15 voldtekter i Oslo sentrum en fredags kveld og 14 av dem er utført av nordmenn så kan du trygt vedde hele månedslønnen din på at det er den ene som er utført av utlendingen som havner i avisen, de 14 andre blir ikke nevnt, eller bare så vidt nevnt i en liten bi-notis. Dette kan være litt greit å ha i bakhode når dere leser avisnene og ser på nyhetene. Massemedier er ikke akkurat kjent for å gi en sannferdig fremstilling av den såkalte virkeligheten... For det andre: Mennesker blir for det meste påvirket av den kulturen man blir født inn i. Vi er født inn i et demokrati hvor likhet og menneskerettigheter som skal gjelde alle står høyt, ære og moral er derimot langt nede på vår stige over hva som er viktig, spesielt ære. Når man vokser opp i en kultur så vil man somregel mene at det man har lært fra bleiestadiget av er det mest riktige. Mennesker som vokser opp i en annen kultur enn vår vestlige vil antagelig føle at deres kultur, hvor ulik vår den enn er, er like riktig som det vi synes vår er. For noen kulturer er familiebånd og ære mer viktig enn noe annet, det er dette kulturen og samfunnet deres er bygget på sammen med en annen religion. I deres kultur vil f.eks æresdrap være det eneste riktige og naturlige dersom en kvinne er utro. Jeg sier ikke at VI skal synes dette er greit, og jeg prøver heller ikke å forsvare en slik handling, men jeg prøver å forklare den og at andre mennesker ikke nødvendigvis deler vår vestlige syn på hva som er rett og galt. Når noen med en helt annen kultur enn oss kommer til vårt land må de så klart rette seg etter våres regler og lover, men jeg synes vi også må kunne ha en viss forståelse for at det kan være vanskelig å snu helt om på f.eks kvinnesynet sitt, hvor mye et barn skalbestemme, brukt av tukt osv når man er vokst opp med at noe helt annet er det vanlige og naturlige. For å sette det på spissen, dersom du var nødt til å flytte til f.eks Iran, ville du som kvinne automatisk synes det var helt greit og i orden å dekke til hår og ansikt, ikke få gå ut alene osv? Poenget mitt er at det er vanskelig å omstille seg og det kan være vanskelig for oss å godta en helt andereledes kultur. Her gjelder det å være tolerant og åpen. For det tredje: Endel av de innvandrerene/flyktningene som tyr ofte til ekstremvold er traumatisert og har ikke fått hjelp. De klikker rett og slett. dette har ikke noe med etnisitet eller landstilhørlighet og gjøre, men med vonde opplevelser som de ikke klarer å bearbeide på egenhånd og som like godt kunne rammet akkurt deg om du f.eks så ditt eget barn blir voldtatt og skutt, mennesker som staveret rundt med avslitte kroppsdeler, var utsatt for tortur osv. Igjen, man skal ikke unnskylde noen slik oppførsel, men ved hjelp av bitte litt empati så kan man likevel kanskje klare å tenke at ikke alle har hatt det like lett og at det kan forklare hvorfor det "snapper" for noen. For det fjerde: De fleste innvandrere her i landet er faktisk svensker, dansker og briter. For det femte: Å være rasist defineres med at man ser ned på en annen person fordi vedkommende har en annen hudfarge eller etnisitet enn det en selv har. Man er derfor ikke rasist om man er redd for en gjeng med pakistanere på gatehjørnet bare fordi de er pakistanere (jeg hadde vært redd for dem, men jeg hadde vært like redd for en gjeng med norske ungdommer...), men man er rasist dersom man tenker at alle i denne gjengen sikkert er mindre intelligente, må være voldlige og kvinnediskriminerende osv. Og til slutt... Selvsagt finnes det mange med en annen etnisitet og hudfarge her til lands som er drittsekker, voldlige, late, snylter osv. Akkurat som det finnes haugevis av nordmenn som er drittsekker, voldlige, late, snylter osv. Men jeg tror nok ikke man har mer hang til å bli noen av delene bare fordi man kommer fra et annet sted eller har en annen hudfarge, det er bare, som nevnt i punkt en, at man nok hører så mye mer om det når det er disse menneskene som gjøre noe galt enn når det er en typsisk nordmann som gjøre noe galt.
lille spira Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Så bra at du er så flink til å formulere deg Alva. Så slapp jeg å gjøre det! Det hadde ganske sikkert ikke blitt så forståelig som det du har skrevet. Kunne ikke vært mer enig med deg
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Vet du betydningen av amen? Åpenbart ikke.
(¯`•¸·´¯) Baby snart(¯`·¸•´¯) Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Betydningen av "amen" er "la det skje".. Hvorfor er det så åpenbart at hun ikke skjønte det???
starfire Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Alt enkelte kan henge seg opp i, Baby snart. Nei, jeg visste faktisk ikke hva "amen" betyr, men anonym over her er tydeligvis ikke klar over at "amen" brukes i andre sammenhenger enn i kirken. I USA for eksempel, bruker vi det som et uttrykk som egentlig sier at man er enig og kunne ikke sagt det bedre selv. Var dette med kultur, da...*ler*
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 har lommemannen fått for lite oppmerksomhet kanskje? eller hva med den brutale voldtekten i kr.sand tidligere i år? det er bare tull å si at mediene kun skriver om utlendinger som begår kriminelle handlinger. staten burde ikke ta i mot flere søkere, og heller fokusere på å hjelpe de som allerede er her i landet. blir man tatt og dømt for en grov kriminell handling burde de kastes ut av landet. det er de som ødelegger for de utlendingene som er flotte mennesker.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Media skriver ikke kun om utlendinger som begår kriminelle handlinger. MEN hvis de hadde to saker og en av dem skulle på forsiden og den andre skulle få litt mindre plass så ville de valgt den som hadde med en utlending og gjøre på fremsiden. Det er ikke noe å krangle om. Det finnes også eksempler hvor utlendinger som gjør noe bra har bindestrek nasjonalitet (som norsk-pakistaner), mens hvis de gjør noe ulovlig så er de pakistanere.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 stemmer det. utlendinger som gjør noe bra har bindestrek nasjonalitet. og du har rett, DET ER IKKE NOE Å KRANGLE OM. ikke bry deg om dem som vil krangle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå