Gå til innhold

Dere som har feriert i Danmark....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...husker jeg riktig hvis jeg husker at det var et eller annet med visa-eller mastercard der nede? Husker en tråd fra i fjor en gang om at en ikke kunne bruke dette der...? Er jeg helt på bærtur nå...? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer dette :)

De har ett eget Visa, DanKort, men de skjønner ikke at dette ikke er visa for oss som kommer inn i landet. De tror at alle bankkort er Visa,....

Så du må se at de tar visa, om de har de klistremerkene, ellers må du ta ut i banken først :)

Vet at på Føtex, Netto og Spar så har de ikke tatt visa.

Men varierer sikkert fra by til by og butikk til butikk, men pass på å alltid ha kontanter, evt. vite hvor minibanken er!

Skrevet

Takk for svar:o) Greit å vite;o)

Skrevet

Dankort er samme prinsip som BankAxept (altså "kontantkort").

Mange dagligvarbutikker i ikke turistpreget områder tar ikke kredittkort.

Butikker som tar kredittkort er begynt å legge på et behandlingsgebyr som ofte er et par prosenter av hele handlen.

Så det er ofte mer lønnsomt å heve penger i banken enn bruker kredittkort..

Skrevet

Takk for tips:o) Da husket jeg riktig da...var ikke helt på jordet;o) Men når du skriver "banken" er det minibank? Kan en ta ut penger i minibank uten at det blir mye dyrere?

Skrevet

Ja, du kan saktens heve penge i minibanken. Er gebyr der også, men det er ofte ikke mer enn 25-30 kr. Sjekk dette med din egen bank. Der er nemlig dem som krever dette gebyr.

Noen gange samarbeider bankene på tvers av landene. Fx er Fokus bank og Danske bank sammen bank og da kan man ofte heve penge der uten gebyrer.

Der er altså billigere å heve en god sum penge på en gang frem for å heve litt om gangen eller bruke kredittkort. Om du kjøper for 1000 kr i butikk med kort kan du risikere å måtte betale 55 kr i gebyrer, mens samme beløp i minibanken koster rundt 25-30 kr.

God tur.

Vi reiser for resten til DK om ca 6 timer:-)

Skrevet

Ok, veldig kjekt å vite - takk:o)

God tur dere også:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...