Gå til innhold

Jeg tror jeg nesten er blitt rasist. Ihvertfall skeptisk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg ikke er rasist.

MEN jeg begynner å lure på disse utlendingene når sikkert over 90% av all kriminalitet man leser og hører om i media er gjort av utlendinger.

Hun som ble knivstukket av eksmannen, den 18 års gamle gutten, den 19 års gamle kona som ble drept på skolen sin... alle var utlendinger, og det er sikkert flere saker i det siste som jeg ikke kommer på.

Har de lavere terskel for vold og drap der de kommer fra, eller? (Tenker da på de som er fra Pakistan, Iran, Irak o.l.) Eller er det muslimer det er snakk om hele gjengen?

Det er synd for alle de andre, snille utlendingene/muslimene som bor her, for rasismen sniker seg innpå meg og det er ytterst få av de jeg stoler på. Ser jeg en med turban på et fly, er jeg truenes til å gå av. Sånn er det blitt... Og sikkert ikke bare for meg. La dem få drepe i sitt eget land, ikke dra det inn her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er HELT enig med deg !!!! la oss ikke glemme de unge guttene i den parken i oslo som antaset flere jenter, dro opp skjørtene deres å befølte dem, de var også utlendinger...

send hjem de som ikke klarer å tilpasse seg norge !!! VI nordmenn skal ikke lide fordi vi prøver å hjelpe dem......

Skrevet

Hei,

Ja jeg tror du har blitt litt rasist..For mennesker som kommer fra en krigssone.. Hva tror du? det er klart at de har en annen holdning til vold enn oss som er oppvokst i fredelige steinrøysa. Det er vold nok blandt etniske nordmenn også, taxikø vold, vold mot kvinner etc.

Og bare for å oppklare:De som har turban er stort sett sikher, ikke muslimer. Stor forskjell...

Skrevet

Ups, ja, der ser du. Ok, da skal jeg ikke stikke av hvis noen har turban! :)

Jeg ser jeg har begynt innlegget mitt med "jeg er ikke rasist", det var dårlig redigering, for det er vel det jeg er.

Jo, jeg forstår at de som kommer fra en krigssone har en annen oppfatning av ting enn oss, men da må de lære seg norske regler og holdninger før de får komme til landet, mener jeg.

Vi kan ikke hjelpe en hel haug med krigsrammede mennesker, ta de inn i landet vårt, så går nesten samtlige av de rundt og voldtar og dreper oss!

Hi

Skrevet

"Jo, jeg forstår at de som kommer fra en krigssone har en annen oppfatning av ting enn oss, men da må de lære seg norske regler og holdninger før de får komme til landet, mener jeg."

på hvilke grunnlag skal de tillære seg ny kunnskap da syns du? hvem skal lære dem? skal det utleveres en brukermanual på flyet på vei her til norge mener du? "norske regler og holdninger" lær dem på 1,2,3? hvor mange år har vi brukt på å tilegne oss denne kunnskapen? fra fødselen vår ja.

men du mener rett og slett at dette bør være basic kunnskap som kan læres på et lite øyeblikk. rart at det finnes et mangfold av voksne nordmenn som fortsatt ikke aner hva regler betyr, og tror at holdning er en fin buss.

hva med de psykiske problemene krigen de rømmer fra nødvendigvis må forårsake? ingen behandling? klar deg sjæl prinsippet? det er en fin holdning det..

Skrevet

Selvom de er krigsrammet,så betyr ikke det at når de kommer til Norge,så kan de skyte vilt og leke rabiat.

Den blir for tynn.

Skrevet

Ja, det bor en liten rasist i oss alle... rett og slett fordi det bunner ut i fordommer, og man kan ikke vite alt... men å tro at den "vanlige" utlending slår kona, dreper kona, osv. osv., så er man rimelig frøbrød. Det er noen få, som ødelegger for resten... Eller tenker du "Åhhhh, de i Orderud-saken, er slik som de aller fleste nordmenn er".

Skrevet

men når nordmenn gjør det er det helt greit?

hvordan skal de vite hva som er korrekt oppførsel (i følge deg) når psyken er kjørt til bunns, og landet man har levd i hele sitt levd alltid har vært slik? tror du det er gjort på 1,2,3?

det første vi må gjøre er vel å forandre på slike fordommer du fremsetter, før vi kan forlange at andre skal oppføre seg.

Skrevet

Ja, det at de bærer med seg traumer er jo vesentlig, men jeg tror også at mange blir aggressive av å være i den situasjonen de er i. De tilhører ikke ei gruppe som blir sett OPP til, når de kommer uvitende, uten verken økonomisk eller kulturell kapital til et land. Statusen oppleves sikkert langt dårligere for dem enn det ressursene deres egentlig tilsier. Spesielt for en mann som kommer fra et tradisjonelt, kjønnsdelt samfunn tror jeg at det å få en så lav status kan være frustrerende.

Jeg tror også at kjønnsroller og kjønnsidentitet spiller en stor rolle her. Jeg synes dette aspektet er merkelig fraværende i debatten, selv om det for meg er innlysende at det spiller inn.

Ingen nevner at innvandrerKVINNER er den MINST kriminelle gruppen i landet vårt! Ja, faktisk er de det. Det er ikke innvandrerkvinnene som står bak vold og bråk, men mennene. Vi må ta med oss at vi i Norge har en helt annen mannsrolle enn hva ikke-vestlige innvandrere har. I Norge er det greit for en mann å være ydmyk og lite selvhevdende, mens det i mange land er slik at for å være mann kan du ikke la deg "pille på nesa". Når de kommer hit og det kreves at de skal være ydmyke både overfor menn og kvinner, og der til og med unger ikke viser dem respekt, da er det mange som får problemer.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i det du sier.

Det er jo ikke alle som er krigsrammede som kommer hit.

Jeg har ikke noe fasit på hvordan man skal "lære" opp folk i norske holdninger, men det er ikke rett at så mange utlendinger kommer hit og dreper, raner og voldtar!

Orderud saken, ja. Hadde det skjedd en gang i uken så hadde nok både jeg og andre tenkt sitt om nordmenn. Men det gjør det jo ikke...

hi

Skrevet

Jeg mener at hvis systemet i Norge ikke kan gi støtte til fysisk/psykisk syke folk som entrer landet,så bør de heller ikke være her.

Hvis man skal hjelpe folk til en bedre tilværelse så må man jo ha de rette midlene til å hjelpe de.

Men folk som ikke gidder å få hjelp,eller folk som velger å gjøre akkurat detsom passer dem,nei de har jeg ikke mye til overs for.

Mange utlendinger har et helt annet syn på kvinner,religion og forståelse for medmennesker enn hva vi blir lært til.

Synes de skulle fått 5 års prøvetid i landet hvor man krevet at de gikk på skole for å lære seg språk,norsk kultur og div praktiske saker.

Klarte de ikke føle opp reglene,så er det full fart ut igjen.

Ganske drastisk,ja,men serøst har vi vel nok gale nordmenn fra før ,om vi ikke skal dra hit en hel gjeng ekstra som skal tilføre mer usikkerhet og fortvilelse.

Greit å hjelpe de osm trenger det og vil ha hjelp,men folk som er helt på tur kan jeg styre meg fra altsså.

Skrevet

Får jeg oppfordre til å lese innlegget mitt om rasisme? Der har jeg forklart mye av det jeg i hvertfall tenker rundt dette...

Skrevet

Det var bare øynene, fant innlegget nå.

Skrevet

Det er faktisk en høyere prosentandel av "utlendinger" som begår til dels grove forbrytelser i dette landet enn resten av befolkningen. Det er ikke til å se bort fra.

Det at de kommer fra tøffe tilstander synes jeg blir helt sykt å bruke som argumentasjon i slike saker! Skal det liksom rettferdiggjøre dem??

Ikke f... om jeg godtar slikt fordi vedkommende kommer fra fæle tilstander i hjemlandet!!

Og FY til norske myndigheter og helsevesen som slipper dem fritt ut i samfunnet!!! Dersom det er fare for at dem kan "klikke i vater" så hold dem inne, og gi dem den behandlingen de fortjener og trenger for å kunne bli samfunnsnyttige borgere!!!

Ja, jeg synes synd på dem også, de fortjener så absolutt bedre, men ikke kom her og rettferdiggjøre dem på noen måte! Det blir feil!!

Jeg er også forferdelig irritert på den manglende respekt og hensyn som enkelte "utlendingfamilier" innehar. Snakker med et desibel nivå som ikke hører hjemme på hørselshemmedes landsmøte engang! Og det gjerne klokka 01 på natten for da kommer de hjem fra jobben sin og driter i om naboene kanskje har jobber som tilsier at man faktisk må stå opp litt tidligere enn dem på morgenen....

Arrrrrrrrg

Og, jeg kjenner faktisk flere "utlendinger" som er helt fantastiske mennesker, og som respekterer andre, viser hensyn og er generelt kjempekoselige. Men desverre så er flertallet av dem jeg har møtt av den andre sorten.....

Skrevet

er enig med HI at de bør tilpasse seg norske "regler" -på alle vis... hvis de ikke vil eller ikke klarer å tilpasse seg, så syns jeg de bør bli sendt tilvbake !! nordmenn skal vel ikke lide unødvendig for å "hjelpe" andre?? OG, hvordan tror dere at "de" ville behandlet oss om situasjonen var omvendt?? tror dere vi kunne herja vilt i pakistan, feks, bygd kirker å stått på, uten at d ville blitt rabalder??? HA HA HA...-NEVER !! da hadde ALDRI skjedd ! vi ville blitt "redusert" til burkababes hele gjengen her ! men her i landet skal dem få ture frem som dem vil... uansett hva dem gjør; voldtar, dreper, lemlester, svindler osv, så skal dem få bli her, å vi må bare ta inn flere å... d blir på en måte "norges feil" fordi vi ikke har prioritert å hjelpe dem før...nei... jeg begynner å få nok, jeg !! syns vi har fler enn nok innvandrere her i landet nå !!

Skrevet

Feilen med Norge er at vi slipper inn alt for mange mennesker med store psykiske problemer, som ikke klarer å styre seg selv.

Før vi slipper inn flere som sliter, bør vi hjelpe de som allerede er her, sånn at vi slipper flere tragedier som f.eks. trikkedrapet.

Skrevet

Overdrevent enkelt å skylde på media, men de er faktisk nødt til å ta sin del av ansvaret. De blåser opp saker dersom gjerningsmannen er av "utelandsk opprinnelse", men dersom han IKKE er av utenlandsk opprinnelse, står det ingen ting om at vedkommende er norsk.

Hvorfor?

Aner ikke, men jeg oppfatter det som et forsøk på å skape fremmedfrykt.

Mitt forslag til deg, HI, dersom du misliker den rasistiske personen du er i ferd med å utvikle deg til, er å tenke og ikke sluke alt media forteller deg rått.

Ærlig talt; tror du virkelig at utenlandske menn er verre enn norske?

I så fall kan jeg fortelle deg at du tar feil.

Har vært innom min del av voldelige forhold og det var med norske menn. En tok feil av meg og boksesekken, en annen brukte meg som et eksperiment for hvor langt ned man kan tråkke en kvinne før hun til slutt får nok og den tredje benyttet seg av begge metoder. (av typen "gressplen" - slå den ofte og hold den nede)

Tror du at du leste om det i media den dagen jeg troppet opp på sykehuset med forstuvet kinnben etter et slag han ikke helt klarte å kontrollere? Eller de gangene jeg sto på badet og gjorde mitt beste for å skjule blåveiser? De gangene jeg pent fant meg i å bruke singlets på varme sommerdager selv om jeg egentlig hadde foretrukket å gå i bikini, men det tar seg ikke så godt ut når man er gul og blå på overkroppen?

Nei, lille venn, kan godt hende du leser og hører mer om utenlandske menn som mishandler, men tro du meg... jeg er langt i fra alene med erfaringene overfor hvor gode, norske menn er gjerningsmannen.

Skrevet

Og du tror at hver gang det er ei stakkars dame som blir mishandlet av noen utlendinger så kommer det i media? Neppe!

Og mennene der trenger ialelfall ikke bekymre seg for blåveiser ettersom damene må dekke til så mye av kroppen sin likevel, hvordan det ser ut under der på enkelte kan man jo bare lure på.

Ja, det finnes mange norske drittsekker også der ute, ingen tvil om det. men i tillegg til volden som media skriver om så tror jeg det er MYE MYE skjult vold rundt omkring.

Tror det er veldig mange utenlandske damer og jenter som lever i stor frykt for mennene i deres familie.

Skrevet

Tror det er veldig mange utenlandske damer og jenter som lever i stor frykt for mennene i deres familie.

Og veldig mange norske jenter som lever i frykt for sine norske menn. Men om man ser prosentvis i forhold til antall så tror jeg nok at utlendingene har en høyere prosentandel enn etnisk norske

Skrevet

Det kan godt hende noen tar dette opp som et rasistisk utsagn. Og det kan godt hende mine observasjoner er allt for subjektive. Men dårligere service enn av somalske drosjesjåfører i Oslo har jeg ikke opplevd noe annet sted i verden (Kanskje foruten en liten øy i atlanter havet som heter St. Thomas).

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

80% av ikke-vestlige innvandrere har IKKE blitt tatt i kriminelle handlinger. Tilsvarende tall for vestlige tror jeg er 88%. Så nei, forskjellen er ikke sååå stor. 1 av 20 vestlige er kriminelle 1,8 av ikke-vestlige er det.

Skrevet

Syntes faktisk dine tall er oppsiktsvekkende høye. Ikke vestlige har selvfølgelig i tillegg til å være overrepresenterte på kriminalstatistikken heller ikke oppholdt seg så lenge i landet som de som bor her fra vugge til grav.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Mente selvfølgelig 1 av 10.

dette er en undersøkelse gjort over en viss periode, altså hvem som begikk kriminelle handlinger over en gitt periode, mens de var bosatt i norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...