juhuuuu Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Min gutt er 4 mnd og jeg har hittil ikke gjort det da jeg forstod det sånn på sykehuset (i Norge) at man ikke skulle gjøre det. Nå har vi flyttet til utlandet, og i dag var vi hos barnelegen her for første gang. Da sa hun at vi måtte trekke tilbake forhuden og vaske ham hver dag. Trodde ikke man skulle vaske under forhuden, jeg... tar jeg helt feil eller?! Vil jo bare det beste for gutten min, men nå ble jeg litt usikker her. Legen her sa at hvis vi ikke gjør dette kan det være han må omskjæres senere... fikk ikke helt med meg hvorfor pga språkproblemer...
fiskelisken Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Jeg har også hørt at de ikke skulle vaskes under forhuden..da jeg spurte om det sa helsesøster at det var lenge til vi trengte å gjøre det og da var han lille 3-4 uker. Så da regner jeg med at 4 mnd også er tidlig.. ? det ville ihvertfall jeg trodd..
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Her i norge gjør vi ikke det. Hvis du prøver vel du se hvorfor: det går ikke...Du får den kanskje bak et par millimeter eller no, ikke som en voksen mann, hvis du forstår. Men nå er det jo et større problem i varmere strøk, der er det jo vanlig at de omskjæres akkurat pga faren for bakterier. Det kan umulig skade, siden de gjør det der, men ikke dra bak mer enn det går lett, og bruk REN klut.
RødRev Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Jeg tror ikke jeg ville gjort det, tror jeg.. Forhuden er selvrensende, og det kan lett bli rifter i huden om man prøver å trekke den tilbake (i følge Gro Nylander). Men dette må jo du selv avgjøre ifht den informasjonen du får av legen din.
twoboys & a girl Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Nei, skal ikke røres. Har fått klar beskjed av flere leger.
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Huff...nei det skal ikke gjøres!! De kan få rifter og sår da, siden man ikke vet hvor langt bak den går. I tillegg så er den selvrensende ;-)
juhuuuu Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. juli 2008 Takk for tilbakemeldinger! Det er litt varmere her enn i Norge, men ikke akkurat tropestrøk, så tror ikke temperatur er noe argument for at vi må gjøre det... legen vi var hos dro forhuden ganske langt tilbake så det ut for, og det så skikkelig ubehagelig ut selv om gutten min ikke så ut til å ha det vondt. Kommer nok ikke til å klare å vaske ham slik, velger nok å stole på norske anbefalinger her. Det har jo gått fint de første fire mnd...
CB-BabyBoy Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Vi fikk også beskjed både på helsestasjonen, av jordmor og barnelegen på sykehuset at den skal ikke røres. Sånn for sikkerhetsskyld har jeg slått opp i de bøkene vi har her Miriam Stoppard - Barnets helse fra a-å -forhuden skal ikke trekkes tilbake før fylte 5 år Ola Didrik Saugstad - Barnets første leveår (jobber på Riksen, veldig annerkjent) - Først i 5 års alder kan forhud trekkes tilbake. Før i tiden trakk man den tilbake, men fikk ofte rifter og sammenvoksninger Spedbarnshåndboken - utdelt på sykehuset - Dere bør ikke trekke tilbake forhuden for å rengjøre. Jo mindre dere vasker babyens kjønnsorganer jo bedre. Så 3 kilder sier her at man ikke skal røre den. Uansett kan du jo bare si neste gang at dere har fått beskjed av det norske helsevesen at vi gjør ikke sånt hehe
Sunshine med småtroll:) Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Jeg gjør det ikke da vi fikk beskjed om å gikk gjøre det + at det står over alt at det ikke skal gjøres pga at det er for trangt var det vel..
juhuuuu Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2008 Å, så fint at du slo opp for meg :-) Det var jo klare svar, da vet jeg hva jeg skal si hvis noen spør.
CB-BabyBoy Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Ja det stemmer det, tissefantene er for små hehe Han Ola Didrik Saugstad jobber bl.a for WHO med å redusere spedbarnsdødelighet, så det er ikke noe småtteri du har å slå i bordet med! Kan anbefale boken hans på det varmeste, han skriver så fantastisk bra og informativt! Lykke til uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå