Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere har hatt UL i uke 13 og liknende. Er det noen fast tid for dette eller?

Har time hos jordmor neste uke, men det er på helsestasjon og hun nevnte ingenting om dette? Har ille lyst til å se noe snart, ikke bare øle det, og ese ut med vann ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare 1 ordinær ultralyd, den er mellom uke 17-19. Ultralyder før det er hvis det er noe spesielt, blødninger eller smerter f.eks.

Eller man kan bestille privat ul og betale det selv :)

Skrevet

De fleste UL (iflg min lege) er fra uke 14 - 20, men de fleste er etter uke 17..

Du kommer antagelig til å få bestilt time til UL når du er hos jordmoren:) Hvis du vil ha time før den ordinære UL, må du bestille ekstra time på egen bekostning.. :):)

Skrevet

Ok, lurte bare... Nei, betale selv gidder jeg ikke... Syns jeg må ut med nok i nye klær/undertøy osv. fra før. Har allerede est ut en str. i BH og bukselivet allerede(selv om vekta står noenlunde steady), kommer til å rulle både inn og ut av jula;-)

Skrevet

Jeg var veeeldig utålmodig de første ukene, for jeg følte at alle her tok tidlig UL, men venta selv til den ordinære (etter uke 17). Men er litt glad for at jeg venta. Litt som å klare å holde seg til julaften med å åpne pakkene;)

Skrevet

Kal nok klare å vente, men tida går sååå sakte føler jeg... *ti hi*

Skrevet

Jeg hadde UL i uke 17, men jordmor ba meg bestille ny time for bestemmelse av kjønn om jeg ønsket det, så jeg var tilbake i uke 21 også. Veldig morro å se at den lille hadde vokst! Og det blir ei jente:)

Skrevet

En av grunnene til at mange tar UL i uke 12-13 er for å sjekke nakkefolden. En forhøyet nakkefold kan være et tegn på kromosom-feil. Etter uke 13+6 forsvinner denne muligheten.

Er du over 38 år får du automatisk tilbud om å gjennomføre en duotest, som er en kombinasjon blodprøve og ultralyd som må taes i tidsrommet uke 11 til uke 13+6. Her blir det gjennomført en sannsynlighetsberegning på sjansen for tre ulike kromosonfeil (bl.annet Downs). Er du under 38 får du ikke dette tilbudet, men tror det er mulig å ta en duotest hos private klinikker.

Grunnen til at kun gravide over 38 år tilbyes denne testen er at sjansen for kromosomfeil øker med alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...