Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 I et håp om at noen skulle lese historien min måtte jeg ha en fengende overskrift ;-) Har skrevet samme mail til ammehjelpa. Håper noen kan ta seg tid til å lese og gi meg råd... Sønnen min tok puppen veldig bra samme dag han ble født, men på dag 2 fikk jeg (som normalt) mye brystspreng og han hadde problemer med å ta tak i puppen. Jeg lå på barselavdelinga og ringte på til sykepleieren/jordmor som var på jobb for å få hjelp, hun ga meg da ammeskjold og sa det skulle bli lettere for han og få tak i puppen (hun ga meg ingen andre tips for at han skulle få tak eller hjalp meg) . Siden jeg var i ammetåka og lykkerus tenkte jeg ikke noe mer over det og syntes det var en fin idé. Dro hjem fra sykehuset med et skriv om hvordan jeg skulle avvenne med ammeskjold, og strevde enormt med å få han til å suge uten, men han forsto ikke hvordan han skulle gjøre det. Så det endte med at vi fortsatte med ammeskjoldet. Da han var 1 1/2 måned gammel begynte han gradvis å hylskrike med en gang jeg la han i ammestilling eller "fristet" han med melk. Dette varte i 2 uker før han plutselig begynte å spise igjen. Han spiste greit i vanlig ammestilling og liggende i 2-3 uker før han begynte å styre igjen. Spiste godt om natta og ingenting om dagen... til slutt fikk jeg faktisk ikke i han mat på dagtid. Fikk en gutt som skreik dagen lang av sult og ble enda surere hvis jeg tilbydde han puppen. Kan legge til at jeg aldri har pressa han til puppen og jeg nileste hjemmesiden deres for å finne ut hva årsaken til at han gjorde dette var, men fant ikke svaret. Da han var 2 1/2 måned ringte jeg ammehjelpa på barselavdelinga, fikk time noen dager etter. De trodde grunnen til at han skreik var fordi han hadde kolikksmerter og forbant amminga med luftsmerter. Jeg prøvde å tilby han puppen der og viste de hvordan han var, han hylskreik i 1/2 time før de la han i tvillingstilling og da spiste han som han aldri hadde gjort før. De ba meg kutte ut smokk, ligge å amme, bruke tvillingstilling og holde hodet hans hardt mot puppen. Dro derfra med en god følelse på at endelig var det ordnet, men da vi kom hjem begynte han på samme viset som før, det eneste som fikk han til å spise var å ligge å amme. Så i 1 1/2 måned har jeg måtte ligge i senga å amme han (ca hver 3 time), det er tungvindt men så mye betyr amminga for meg. Men nå de siste dagene har han begynt å hylskrike med puppen igjen og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg fullammer han ca hver 3-4 time døgnet rundt og han en fin vektoppgang. Kan legge til at ingen på helsestasjonen har ville hjelpe meg fordi de mener han legger på seg det han skal. Men det er jo ikke det som er problemet, jeg bruker all min energi på å få gutten til å spise. Og jeg vil ikke slutte å amme, så håper dere kan hjelpe meg. Har vært hos kiropraktor med han for å sjekke evt. låsninger, men han fant ingenting.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Hei;) Det virker som om du har prøvd det meste og lest det du burde lese. Det er dessverre ikke alle babyer som vil ha pupp.. Det er sårt. Men noen ganger må bare kaste inn håndkledet.. Gutten din gråter og gråter og vil ikke spise. Det må være tungt og forferdelig frustrerende for både han og deg. Og spisingen skal jo være noe koselig, som babyen setter pris på. Kanskje du bare må begynne med flaske.. det kan være at alt går lettere da, og at gutten din får det myyyye bedre;) tross alt er det han du må tenke på i slike situasjoner dessverre.Syns du har vært flink leeeenge;) Hilsen en som selv måtte gi opp amming etter 3 mnd med strev.
2 hjertegull :) Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Huff huff huff... Vet du, jeg har ikke egentlig noe råd, jeg bare vil si at jeg føler med deg.. Har hatt min del av ammeproblemene, men jeg var, som deg, bestemt på at jeg ville amme, og overvant dem Rart at helsesøster ikke vil hjelpe.. De har jo et ansvar selv om han legger greit på seg.. Har du prøvd brystvortekrem? Avent sin er den beste etter min mening.. Det skal gjøre at barnet får lettere tak har jeg hørt.. Vet ikke om det kan hjelpe, men tenker at du sikkert vil prøve det meste Prøv også fenikkel kapsler (som du skal ta, kjøpes på apoteket); hvis han har vondt i magen, så vil de hjelpe han å få lufta ut.. Ellers har jeg ikke noe godt råd.. Masse masse lykke til
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2008 Og slutte å amme kommer ikke på tale. Hehe.. ;o) Han tar ikke flaske heller (rart det, når det er samme prinsipp mtp skjold) Hm, jeg har aldri hørt tipset om brystvortekrem? Kan du forklare litt nærmere? Skal prøve å ta fenikkel kapsler, jeg mistenker at det er luftsmerter som er grunnen til at han ikke vil ha pupp. Takk for svar ;o) Ingen andre som har tips? Expat hvor er du? ;o)
Expat Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Her er jeg Troika! Får du mensen? HAR du smakt på melka di? (for da kan den smake rart!) Ellers gjør du det veldig rett i hht det jeg leste inne på ammedebatten! Du er flink! Det kan godt hende han får tenner nå. Han er omtrent tre mnd? Se nederst i midten, der kommer det oftest. En kald bitering/klut kan hjelpe, og dette man smører på for tannvondt (som jeg ikke kan nevne ved navn ), apotek. Har han ellers noe synlig i munn? Tett nese, vondt i hals? Trekk i ørene, har han ørebetennelse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå