Antro Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Vi farter mye rundt med vår 5,5 mnd gamle krabat. Vi var nettopp en måned i Spania og vi merket at han var ganske urolig da vi kom hjem igjen. Han kjente seg rett og slett ikke igjen.Nå skal vi flytte inn i et annet hus i 2-3 uker, men jeg lurer på om dette rett og slett kan bli for mye for han? Kan de bli utrygg av det? Mener jo på den ene siden at han må bli vant til å sove og være på nye steder, men på den andre siden vil jeg jo at han skal føle seg trygg og føle at dette er hjemmet hans. Har dere noen erfaringer/meninger rundt dette. Takk for svar!
Krøvvel Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Jeg tror (uten å kritisere deg:-) at å si at de "må bli vant til å sove å være på nye steder" er litt feil. Det er selvfølgelig fint at babyer kan føle seg trygge overalt, men de er ekstremt mye mer vare for impulser og overstimulering enn vi tror. Babyer har ikke behov for å tilpasse seg en voksen hverdag med mye reising og inntrykk. De har behov for trygghet og kontinuitet, og vi må tilpasse oss dem den første tiden. Man kan vel si det slik at for en baby som ikke egentlig har noen glede av å dra på ferie, er stresset kanskje ofte større enn utbyttet, kommer jo også an på¨hvordan man legger opp reisen. Jeg har en jente på 5,5 mnd. Jeg er lite ute med henne, i den forstand at jeg ikke drar henne med på masse kafebesøk, byturer etc. Jeg er en bærer, og vi tilbringer heller tid i frisk luft i naturen, der hun kan sitte på ryggen og skjerme seg mot inntrykk når hun vil. Jeg avlyste med vilje en reise da hun var 2,5 mnd, fordi jeg ikke ville stresse henne. Når hun blir 7 mnd skal vi på en liten ferietur her i landet, men skal legge den opp så skånsomt som mulig for henne. Jeg vet ikke akkurat om babyen din kan bli utrygg av å reise mye og å flytte, han har jo deg og faren sin. Men de kan helt klart bli urolige og slitne av det.
nungo Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Jeg tror litt på at om de er trygge hjemme, da er de også trygge ute. Det betyr også at vi i dagligdagen legger mest mulig opp til å gjøre barna våre trygge. Har en jent epå straks 6 måneder. Jeg vil ikke si vi har mange faste rutiner, men likevel blir dagene ganske like og jeg tror det medvirker til om hun føler seg trygg. Vi er stort sett hjemme og er vi ute på cafe, besøk el.l. har vi altid med vogna hennes med skinn, teppe, leker osv som hun kjenner og føler seg trygg ved. Jeg er "ute" omtrent 1-2 ganger i uken, ellers er vi hjemme (vi går tur hver dag da, men da ligger hun bare i vognen). Når det er sagt, så er det også stor forskjell på barnas "gemyt". Noen er mer trygge enn andre alt fra fødselen og noen barn trenger mer faste rutiner enn andre. Noen barn blir utrygge med en gang tign endre seg, mens andre ikke syens å bry seg. Kan hende gutten din høre til den den mer utrygge gruppen? Da er det i alle fall viktig at dere sørger for å minimere endrinegr og i fall dere må gjøre endring da forske å forberede han så godt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå