Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Jeg skulle kjøre ham på jobb her om dagen, og på veien kom det en neger (er det et stygt ord?) som skulle over veien. Jeg stoppet opp som man skal, og da sa svigerfar: "Nei når det er svartinger som skal over veien skal man trø inn gassen og håpe man treffer". Og da sitter hans 10 år gamle sønn og jenta mi på 3 år i baksetet! argh, slik humor liker jeg ikke! Ihvertfall ikke foran unger!
Northernlights Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Da er det bare å si fra med en gang, mens barna hører det, at sånt sier man ikke, og at alle mennesker er like mye verd. Uansett farge på huden.
Miss Misantrop Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Da jeg var liten hadde jeg en onkel som kalte noen biler for sigøyner kjerrer. Jeg begynte selvfølgelig også å si det. Det var med stor fortvilelse min mor da måtte meddele at bestevenninna mi var sigøyner, men at det var hemmelig. Godt vi har kommet et steg lenger. Men man må trå forsiktig når man har barn med. Men man kan også benytte en sånn anledning til å forklare barn at noen voksne har holdninger som ikke er sunne og gode. Det betyr ikke at de er rett.
dama Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 enig med northern.. og ja "neger" er for enkelte et stygt ord og av respekt for de sier man ikke det...
dama Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 vel hva med afrikaner? eller asiat? eller nordmann? pakistaner? inder? osv osv
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 En person som er mørkhudet eller neger behøver så absolutt ikke å være afrikaner. Er han hvit behøver han ikke å være nordmann.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Enig. Jeg føler egentlig at det er mer rasistisk å kalle en med afrikansk utseende afrikaner jeg, for for alt jeg vet er det mange generasjoner siden hans/hennes forfedre forlot Afrika. Så det blir like feil det.
plums Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Nettop, derfor kan man si mørkhudet, eller svart, hvit osv.
dama Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 som sagt.... det er mange måter å omtale forskjellige folkeslag på, å putte de under fargekoder blir rett og slett litt for dumt sliter litt med min egen mor og svigermor på dette punktet.. jeg prøver å ikke la meg irritere.. de snakker om mennesker med andre hudfarger som de snakker om bikkjer eller andre dyr.. som min mor på en skoleavslutning som fikk se en jente i klassen til sønnen min.. og hun uttaler: å, se så vakker da.... med et tonefall så det høres ut som om hun ser en liten søt hundevalp... kjenner jeg blir ille berørt
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 De jeg kjenner foretrekker å bli kalt svart eller black hvis de snakker engelsk. Og sånne ting som svigerfaren til HI sa er ikke humor,- det er bare en hatefull ting å si. Ikke noe morsomt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Det er da ikke mere flaut å bli omtalt, eller omtale noen som svart en som hvit. Ofte er jo det det beste signalemente man kan gi til folk. Derfor står det også på manges imigrasjons papirer. Når det er sagt er det selvfølgelig uakseptabelt å si rasistiske ting.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #13 Skrevet 2. juli 2008 Neger er et godt ord for å beskrive noen som er veldig mørkhudete. Dessuten kaller de hverandre negere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå