Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Har akkurat passert 30 og har ei jente på 7 uker, vil ikke vente for lenge med nestemann, men klarer ikke tenke klart ang. hvordan hverdagen blir med to små.. Så dere som har erfaringer må gjerne dele med meg!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 hmm..jeg synes d kommer an på personen jeg..om du takler å få tette barn.,.jeg er gla jeg har 2.5 år mellom de to eldste for jeg er den som kan bli litt stressa hehe..å som liker å ha d litt "maklig"rundt meg..mens ei som er mer rolig å ikke stresser opp så lett kan med bedre fordel få tette unger..men d er min mening altså fordelen med to tette er jo at de alltid har en lekekamerat..å de kan få et veldig nært forhold..du er i gang å en fra eller til,hva så liksom?du er jo i gamet likevel,med bleieskift å nattevåk:) de får nok mye glede av hverandre senere og.. ulempen er kanskje at d kan bli veldig travelt,å d jeg nevnte i starten her..du har kanskje ikke den samme mulighet til å kose med den nye babyen på samme måte som om hvis du hadda hatt en som klartre seg litt mer selv..fordi alt går i et..nesten på løpebånd:) ja d var vel d jeg kom på..
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Jeg kan bare svare utfra ungenes perspektiv da jeg har en søster som er 15 mnd yngre enn meg. Vi var skikkelig gode venner da vi var små og lekte ilag hele tiden. Vi hadde samme leggetid og samme ukelønn osv - dette var nok lettvint for foreldrene våre. Da vi kom i puberteten nesten samtidig, ble det ganske mye styr hjemme ;-) Tenk to med litt for mye hormoner under samme tak, skrekk og gru! Vi begynte å krangle mye og var drit lei av å alltid se hverandre. De beste skoleårene for min del har vært 7. og 1. gym da hun var igjen på nivået under. Nå når vi er voksne, er det helt topp å ha en nær søster, men jeg tror det hadde blitt det samme om hun hadde vært 2-3 år yngre også. Hadde jeg fått velge, ville jeg hatt litt større aldersforskjell mellom oss, og det kommer jeg til å prøve på med mine barn. Kanskje brødre hadde opplevd dette annerledes? Evt èn jente og èn gutt også? Det lar seg jo ikke styre, da, men... En ting til: Alderen din er vel ingen hindring for å vente litt hvis det føles rett?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Har ikke to tette enda, men er 3 mnd på vei og har ei på 9 mnd. Har vært ganske slitsomt i begynnelsen av svangerskapet da jeg har vært veldig kvalm og uopplagt. Snakket med en annen som også har 15 mnd mellom, og hun sa at det var slitsomt når de var små, men at det gikk seg til etterhvert. Tror de har mye glede av hverandre når de blir litt større. Når ting er som det er, så prøver jeg å tenke at det er like greit å bli ferdig en gang for alle. Gleder meg til å få kroppen min tilbake igjen:)
Dunder Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Ulemper ved å få to tette: - Man må revne opp underlivet sitt som nettopp har grodd fra forrige gang. - Man havner i fødehelvete uten at man har bearbeidet de forrige traumene. - Man må revne opp underlivet sitt. - Man må revne opp underlivet sitt og hvem faen gjør vel de 2 ganger!!
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 jeg gjør d ;o)) med største glede !! fordi d er så jævlig verdt d !!!! =) har ei på snart 9 mnd, er 6-7 uker på vei med nestemann nå =) blir ca 14 mnd imellom dem, vet d blir travelt men tror de kommer til å bli nære å ha mye kjekt sammen i løpet av livet sitt... =) er uansett verdt alt stress .. elsker barn, ville aldri vært foruten... =) Dunder, over her, virker som om du har noen issues du trenger å få bearbeidet.... =)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Vi venter nummer tre, 2,5 år etter nummer to. Jeg er bare bekymret for at aldersforskjellen mellom de to blir for STOR. Etter min mening kan man ikke få ungene tett nok. De blir så gode lekekamerater, og når nummer to blir født, merker du nesten ikke at du har fått en til fordi du allerede er bundet på hender og føtter.
BizziBee Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Pussig at man får flest negative svar fra de som faktisk ikke har to tette... Jeg har 16 mnd mellom mine to og hadde mange tanker som du om det kom til å bli for slitsomt. Dette er selvfølgelig ingen fasit, men for meg har dette vært bare positivt. Jeg opplever det til og med på mange måter som enklere med to enn en. Dette fordi jeg blir "tvunget" til å ha flere rutiner enn jeg hadde med ett barn. Jeg ble helt enkelt mer strukturert. I tillegg har barna fort blitt glade i hverandre, og koser seg veldig godt sammen. Mitt eneste råd er å ikke overanalysere det. Kjenn etter hva du ønsker. Magefølelsen bruker å stemme:)
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Hehe....det er fordeler og ulemper...kort og godt... Store gleder og til tider endel utfordringer, perioder med lite søvn, og så kan man gå lei av hjemmetilværelsen. Vil råde til å vente litt fysisk sett...i hvertfall til unge nr 1 er rundt 1år...jeg har 19mnd mellom nr 2 og 3...hadde en liten fordel at jeg har en stor gutt på 10år som hjelper litt til å feks kan lufte lillesøster på snart 3år nå :-) Verste var vel svangerskapet, jeg var uheldig og var endel syk og sengeliggende i perioder, en sykehusinnleggelse.. Så lurt å ha sånt også i tankene, ikke alltid alt blir som planlagt.. De er fantastiskt gode venner nå og har stor glede av hverandre...leker så fint og det er nå mindre mas siden de har hverandre som underholdning når jeg feks skal lage middag ol.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 *kremt* Har revnet opp underlivet mitt 3 ganger jeg!!! ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 jeg har vokst opp med 2 eldre søster hvor vi alle har kommet veldig tett husker at det var helt topp.(ok, kanskje ikke en periode i tenårene da;) Vi hadde hverandre som lekekamerater, gjorde ting sammen, og nå er vi verdens bestevenner. Pappa forteller at i starten var det litt tøfft, men så begynte vi å underholde hverandre og leke sammen og de kunne slippe å underholde oss til enhver tid..... jeg vil ha to tette:)
Dunder Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Tja, det er vel ikke så pussig, BixxiBee. Er vel sjelden folk angrer i etterkant. men når ma kun har en, høres det slitsomt ut med to.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #13 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har vel ikke helt tette, det er 2 år og 7mnd mellom mine. Jeg opplever det som superbra. Eldste er nå 4 år og jeg er 40, så du er fortsatt ung ;-) Jeg er glad de ikke er særlig tettere, jeg hadde ikke ønsket tettere enn 2 - 2.5 år. 2.5 år +/- er superbra!
BizziBee Skrevet 2. juli 2008 #14 Skrevet 2. juli 2008 Da tror jeg du misforstod meg Dunder. Det jeg mente var at de som ofte kommer med ulempene om å ha to eller flere tette, er de som ikke har tette barn selv. Ingen angrer på noe de ikke har. Men, alle har rett til å synse hva de vil - var mer et generelt sukk fra meg. PS. Jeg revnet verken første eller andre gangen. Så det så;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå