Gå til innhold

Når begynte dere med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Jenta mi er 17 dager og jeg venter litt med smokk foreløbig. Men tror smokk kan funke, hun suger på hånden sin hele tiden, og vil ha pupp "hele tiden"... inkl. på natten. Når kan vi prøve? Og hvilke merke? Har sett det finnes noen som skal være bedre for tannstilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, vi hadde det helt likt, gutten min som nå er 7.uker har eit enormt sugebehov, i begynnelsen tok jeg frem puppen til alle tider pga han suttet på handa si og klærna. men etter jeg begynte med smokk så ble det bedre. og jeg klarte å skille mellom måltid og når han bare ville ha kos (smokk). jeg har vert skeptisk til smokk, og ville helst vente lengst mulig med det, men jeg fant fort ut at det var den beste løsningen for oss. vi prøvde vel når han va ca.3.uker gammel. men bare prøv deg frem, se om babyen din vil ha smokk. Det hørest ut som om hun også har eit visst sutte behov.

Vi bruker avent sine smokker 0-3 mnd ! Har ikke prøvd de smokkene som er bedre for tannstillingen. Har hørt om mangen babyer som blir forvirret etter å ha prøvd de smokkene, med tanke på ulike former ! men det er bare til å prøve seg frem :)

Vi fikk vertfall slutt på en del gråting ved å bruke smokk :)

Skrevet

Vi ga smokk fra dag 3 vi. Ble helt gal av at han skulle ha pupp hele tiden uten å være sulten, bare for å suge på noe.

Det var ikke så populært på sykehuset, men... det gikk nå bra.

Grunnen til at de sier man skal vente er for at barnet skal ha fått til riktig sugeteknikk på puppen først.

Etter 2 måneder spyttet han ut smokken og tok tommelen isteden.

Skrevet

Hei:) Gutten min hadde STORT sugebehov.Ble sår i brystene.Jeg begynte med smokk når jeg kom hjem fra sykehuset.Han tok alt.Flasker tok han med en gang også.Jeg måtte bruke brystskjold.Smokkene er så bra nå,at tror alle er gode.Jeg brukte bare en type til min gutt.Han ville ikke ha smokk til små,men til større.Han har brukt smokk hele tiden dem det står opp til 6mnd og opp.Han fikk så bra sugetak da.Må være sutt med rund kule på enden.Prøvde ortodent smokk.Ikke sikker om det staves sånn,men den smokken ble bare sputtet ut.Skjønte ikke den sutten han,hehe.Dyyyre var smokkene også.Men min gutt måtte ha smokk såm var til litt større alder enn han.Ble smokkene små,spyttet han dem ut.

Skrevet

eldste ventet vi til han var 14 dager, fordi jeg slet med ammingen. Jenta vår fikk smokk da hun var 36 timer, men det var fordi hun ble innlagt på barneklinikken. Ellers hadde vi ventet et par dager, til ammingen var helt 100% etablert.

Etter tips fra helsesøster, begynte vi med MAM sine smokker, som er fra 4 mnd. De smokkene som er beregnet på nyfødte, spyttet mine rett ut igjen...

Skrevet

Gutten min fikk smokk da han var ca 3 timer han. Han måtte på nyfødtavd til riksen og der gir de smokk når ikke foreldrene er der til trøst. Vi kom riktignok bare 30 min etter han, men var greit at han fikk smokk der, slapp stygge blikk på bærum når han brukte smokken siden riksen hadde gitt ham i første omgang:)

Skrevet

3 levedag.

Jordmor anbefalte det.

Skrevet

De sier man skal vente til ammingen er etablert. Jenta mi fikk smokk fra første dag. (Hun lå på nyfødt intensiv) Etter vi kom hjem har hun tatt både smokk og flaske, men puppen er best. Prøvde ortodent sine smokker, men de kommer rett ut igjen, bruker mam 0-2 mnd. Prøver nå å begynne med 0-6 mnd, men det er ikke like populært, men det går seg til.

Skrevet

Jenta mi fikk det 2. dagen på sykehuset (ortodontisk..eller hva det heter) men hun ville ikke ha den, når vi kom hjem fikk hun en nuk smokk, og den ville hun ha med en gang, det bruker hun fortsatt, er nå 7 mnd

Skrevet

Vi bruker MAM-tuttene, lett å få tak i. Ang tannstilling så har vi, som med første, tenkt å begrense bruken fra 1 år og oppover. Da er det kun natta og slutte innen to år.

Hun fikk vel tutten da hun var 4 dager, eller 3...? Har ikke hatt noen problemer med det.

Skrevet

Vi begynte vel å prøve etter 14 dager, men han er ikke så veldig villig på den enda (er nå 22 dager gammel)

Det er bare innimellom (en sjelden, sjelden gang) han vil ha den, så alle råd tas imot ;)

Prøver nå med nuk sine silikonsmokker for det virker som om latex blir for myk at det ikke er så godt å suge på.

Kjøpte avent sine 0-6mnd smokker først men det virka som de ble for store så han bare brakk seg

Skrevet

Mini her er snart 4,5 mnd og har nettopp begynt å ta smukk pittelitt.. Vi har jobbet litt for å få ham til å ta den, men det var først nå at det var "ok" liksom. Har prøvd alle mulige typer, og endte opp med Ortodent sin til slutt. Eneste som ikke går for langt inn i munnen hans, da bare brekker han seg.

Råd til de som sliter; vår tålmodig og prøv litt hver dag. Etter hvert så tenker du gjerne at den smukken ikke er så veldig nødvendig likevel. Nå som han endelig tar den i munnen, bruker jeg den litt under bilturer og i vogna. Men han har den bare i munnen max 2 min om gangen. Så ikke så veldig kjekt enda.. Tror ikke han trenger den mer heller.

Skrevet

Ca 6 uker. Nå er hun straks 6 mnd og ikke så interessert lenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...